عصر آذربایجان

گزارش خبر

گره کور راه آهن اروميه-مراغه

محروميت استان تمديد شد//

1395/12/01

وعده نوبخت در مورد بهره_برداري از ايستگاه راه آهن نقده يکي از 5 قطعه اصلي راه آهن ملي اروميه – مراغه، در دهه فجر تحقق نيافت تا گره مشکلات اين طرح کورتر شود. راه آهن مراغه - اروميه از سال 80 آغاز شده به طول 185 کيلومتردر پنج قطعه در دست اجراست ولي با گذشت 15 سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسيده است.

گروه اجتماعي: وعده نوبخت در مورد بهره_برداري از ايستگاه راه آهن نقده يکي از 5 قطعه اصلي راه آهن ملي اروميه – مراغه، در دهه فجر تحقق نيافت تا گره مشکلات اين طرح کورتر شود. راه آهن مراغه - اروميه از سال 80 آغاز شده به طول 185 کيلومتردر پنج قطعه در دست اجراست ولي با گذشت 15 سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسيده است.
اين طرح که بايد در سال 88 به اتمام مي‌رسيد، با وجود وعده‌هاي متعدد مسئولان همچنان درگير مشکلات اعتباري است بر اساس اعلام مسئولان کشوري و استاني با تزريق اعتبارات جديد قرار بود ايستگاه نقده دهه فجر امسال و ايستگاه اروميه نيز بهار سال 96 افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور مبني بر افتتاح ايستگاه نقده موجب شد بارديگر اميدهاي مردم منطقه رنگ ببازد. معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه 20 آذرماه سالجاري در جريان بازديد از ايستگاه راه آهن نقده اعلام کرده بود ايستگاه راه آهن نقده در دهه فجر امسال و ايستگاه اروميه حداکثر تا بهار سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.
 آذربايجان غربي به دليل هم مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان به عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا ياد مي‌شود اما اروميه با وجود ضرورت و اهميت توسعه زيرساخت‌هاي راه و حمل و نقل محروم از شبکه ريلي است. حمل و نقل ارزان، ظرفيت‌هاي گسترده انتقال بار و مسافر و راحتي و سهولت در امر ارتباطات، امنيت و راحتي آن براي مسافرت‌هاي طولاني از بزرگترين مزاياي خط آهن در اين منطقه است ولي مردم اين ديار سالهاست از اين نعمت محروم‌اند.
موقعيت جغرافيايي ويژه آذربايجان غربي دسترسي آسان کشورمان به بازارهاي جهاني را فراهم کرده است به طوري که جاده و ريل هاي ارتباط با اروپا و به ويژه مبادي اصلي ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌هاي توسعه‌اي حمل و نقل به ويژه ضريب نفوذ شبکه ريلي کمتر است. بي توجهي برخي مسئولان به ضرورت توسعه راه‌هاي استان به ويژه خط راه آهن مراغه – اروميه و نيز اتمام طرح‌هاي نيمه تمام اين حوزه از سالهاي گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگي در اقتصاد استان مي‌شود بلکه سبب مشکلات فراواني براي شهروندان از جمله سلب آسايش و تصادفات و ... نيز مي‌شود.
*ايستگاه نقده تاپايان سالجاري به بهره برداري مي‌رسد
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در خصوص تحقق نيافتن وعده مسئولان کشوري مبني بر بهره برداري ايستگاه نقده در دهه فجر گفت: ايستگاه نقده به صورت کامل به اتمام رسيده ولي چون طرح ملي است بايد با حضور مقامات کشوري به بهره برداري برسد دهه فجر امسال به دليل ترافيک کاري مسئولان و عدم حضور در استان طرح افتتاح نشد.
داريوش نصر با بيان اينکه پروژه راه آهن مراغه- اروميه را از مهمترين زيرساخت‌هاي توسعه صنايع و اقتصاد منطقه به شمار مي‌رود، افزود: 82 کيلومتر از طرح راه آهن مراغه- اروميه از سمت مراغه تا مهاباد درسالهاي گذشته افتتاح شده، ايستگاه نقده تا پايان سال و ايستگاه اروميه تا بهارسال آينده آماده بهره برداري مي‌شود. وي يکي ديگر از دلايل عدم تحقق وعده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور مبني بر افتتاح ايستگاه نقده را نقص سايت برشمرد و گفت: سنگ فرش بين ايستگاه و خط راه آهن عملاً تمام نشده و وقتي طرح با حضور مقامات کشوري به بهره برداري مي‌رسد بايد به صورت شايسته و کامل به اتمام برسد.
نصر همچنين بر تجهيز ايستگاه نقده نيز تاکيد و گفت: به دليل نبود تجهيز اين ايستگاه تلاش مي‌شود تا پايان سال اتمام و تجهيز کامل ايستگاه نقده شاهده بهره برداري آن با حضور مقامات کشوري باشيم. مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي روند اجراي طرح راه آهن اروميه – مراغه را مناسب ارزيابي کرد و گفت: اين طرح ملي جزو پنج طرح اساسي کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتي به سرعت در حال اجراست و براساس وعده‌ها قرار است تاپايان فعاليت دولت يازدهم به اتمام برسد.
نصر با بيان اينکه طرح هيچ مشکل نقدينگي ندارد، گفت: امسال ميزان نقدينگي طرح دو برابر شده و دولت تلاش دارد به سرعت طرح را به سرانجام برساند گواه اين ادعا نيز بازديدهاي مرتب و ماهانه مسئولان کشوري از راه آهن اروميه – مراغه است. مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه هم اکنون 30 کيلومتر از ريل گذاري ايستگاه اروميه آغاز شده است، افزود: اگر شرايط آب و هوايي اجازه دهد طرح به خوبي در حال اجراست و بهارسال آينده آماده بهره برداري مي‌شود.
*اروميه پايان فعاليت دولت يازدهم به شبکه ريلي کشور متصل مي‌شود
معاون وزير و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل نقل کشور گفت: پروژه ملي ساخت راه آهن مراغه- اروميه يکي از پنج پروژه اولويت دار و اقتصاد مقاومتي است که راهکار فروش اوراق مشارکت به ارزش دو هزار ميلياردريال در فعالسازي پروژه کارساز بوده است. خيرالله خادمي طي بازديدي که هفته گذشته از راه آهن اروميه – مراغه داشت افزود: طرح ملي ساخت راه آهن مراغه – اروميه يکي از پنج پروژه اولويت دار اقتصاد مقارمتي در بخش توسعه ريلي تعريف شده که اميدواريم تا پايان دولت تدبير و اميد مرکز آذرايجان غربي را به شبکه حمل و نقل ريلي کشور متصل شود.
وي با بيان اينکه بهره گيري از راهکار فروش اوراق مشارکت در فعالسازي اين پروژه تأثير گذار بوده است، تصريح کرد: براي تکميل طرح راه آهن مراغه- اروميه نزديک به دو هزار و 500 ميليارد ريال منابع مالي موردنياز بود که بخشي از آن به ارزش دو هزار ميليارد ريال از محل فروش اوراق مشارکت تأمين شده است.
معاون وزير و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل نقل کشور از پيشرفت 90 درصدي ايستگاه راه آهن نقده خبر داد و گفت: عمليات ريل گذاري مسير اتصالي مهاباد به نقده به طول 24 کيلومتر به اتمام رسيده است. نماينده مردم شهر اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين بازديد از روند مطلوب تخصيص منابع مالي لازم براي پروژه ساخت راه آهن مراغه- اروميه خبر داد و گفت: کارهاي اجرايي اين پروژه باوجود برودت هوا و شرايط سخت کاري فعال است و اميدواريم ارديبهشت ماه سال آينده به بهره برداري برسد.
هادي بهادري با اشاره به اينکه مردم آذربايجان غري چشم انتظار شنيدن سوت قطار در مرکز استان هستند، افزود: حجم عمليات زيرسازي، روسازي و ريل گذاري پروژه ملي ساخت راه آهن مراغه- اروميه با توجه به شرايط جغرافيايي و کوهستاني بودن منطقه بالاست.
*مقامات کشوري براي افتتاح ايستگاه راه آهن نقده نيامدند
با وجود اينکه مديرکل راه و شهرسازي عدم تجهيز و نقض سايت ايستگاه راه آهن نقده را يکي از دلايل به بهره برداري نرسيدن اين طرح با وجود وعده‌هاي مکرر مسئولان کشوري و استاني در دهه فجر عنوان کرد اما معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي نيامدن هيچ يک از مقامات ارشد دولت به آذربايجان غربي مانع از افتتاح ايستگاه قطار مهاباد به نقده اعلام مي‌کند. تقي کهوريان با بيان اينکه معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه در آخرين سفر خود به استان آذرماه امسال قول داده بود که ايستگاه نقده در ايام دهه فجر افتتاح شود افزود: اين پروژه به دليل اينکه جزو پروژه‌هاي ملي است بنابراين براي افتتاح چنين پروژه‌هايي معمولاً مديران ارشد دولتي به استان‌ها سفر کرده و کار افتتاح آن انجام مي‌شود.
کهوريان گفت: متاسفانه در دهه فجر امسال به دليل پر بودن برنامه‌هاي کاري وزرا و مقامات دولت يازدهم امکان برگزاري مراسم افتتاح اين پروژه ميسر نشد در حالي که اين پروژه آماده بهره‌برداري است. معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي افزود: علاوه بر پروژه ملي ايستگاه قطار مهاباد و نقده افتتاح سد بزرگ سردشت نيز براي دهه فجر امسال برنامه‌ريزي شده بود، اما چون امکان حضور هيچ مقام دولتي مرتبط ميسر نشد اين طرح نيز با تأخير افتتاح مي‌شود.
کهوريان با اشاره به اينکه تا پايان سال 95 سد سردشت و قطار نقده با حضور يکي از مقامات ارشد دولتي افتتاح مي‌شود اظهارداشت: به احتمال زياد اين طرح‌ها با حضور جهانگيري به بهره برداري برسد اما هنوز اين امر قطعي نشده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر  دولت نهم و دهم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به اروميه بياورد حال بايد منتظر ماند و ديد مردم اروميه بالاخره صداي سوت قطار را در دولت يازدهم خواهند شنيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گره کور راه آهن اروميه-مراغه

محروميت استان تمديد شد//
خروج

وعده نوبخت در مورد بهره_برداري از ايستگاه راه آهن نقده يکي از 5 قطعه اصلي راه آهن ملي اروميه – مراغه، در دهه فجر تحقق نيافت تا گره مشکلات اين طرح کورتر شود. راه آهن مراغه - اروميه از سال 80 آغاز شده به طول 185 کيلومتردر پنج قطعه در دست اجراست ولي با گذشت 15 سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسيده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها