عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاهش نرخ سود بانکي در راه است

کاهش نرخ سود بانکي در راه است

1396/09/19

گروه گزارش: وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينکه کاهش سود تسهيلات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است، گفت: دولت اصلاً در پي افزايش نرخ ارز نيست و آن را مديريت مي‌کنيم.

مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري اظهار کرد: بر اساس تأکيد رئيس جمهور، بانکها بايد دارايي‌هاي مازاد خود اعم از املاک، سرقفلي و شرکت‌ها را واگذار کنند و اين تکليف قانوني است. وي ادامه داد: بانکها نبايد نقدينگي خود را در دارايي‌هاي خود حبس کنند بلکه اين نقدينگي بايد در اختيار چرخه اقتصاد و توليد و بازار سرمايه قرار گيرد. کرباسيان با اشاره به اقداماتي که پس از دستور رئيس جمهور درباره فروش دارايي‌هاي مازاد بانکها انجام شد، گفت: بانکها در اين باره برنامه‌ريزي و گزارش عملکرد ارائه کردند. وي افزود: در يک سال اخير بر مبناي آمار ارائه‌شده از سوي بانکها در زمينه فروش اموال و دارايي‌هاي آنها، تاکنون 15 هزار ميليارد تومان از اين طريق منابع حاصل شده است که البته به‌نسبت حجمي که وجود دارد رقم مناسبي نيست. کرباسيان با بيان اينکه کميته‌اي متشکل از حسابرس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزي براي اين منظور تشکيل شده است، افزود: بانک‌هاي ملي، تجارت و سپه گزارش خود را در زمينه فروش اموال مازاد خود ارائه کردند و بقيه بانکها هم در حال اقدام هستند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با ابراز اينکه کاهش سود تسهيلات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است، گفت: سود تسهيلات بازار بانکي بنا بر اعلام بانک مرکزي به 18 و نيم درصد کاهش يافت در حالي که اين رقم پيش از اين به 30 درصد هم رسيده بود. کرباسيان با يادآوري اينکه قانون اصلاح نظام بانکي اوايل شهريور امسال به مجلس تقديم شد، گفت: همزمان دو طرح در مجلس شوراي اسلامي در دستور کار قرار دارد. وي درباره افزايش نرخ دلار با اظهار اينکه بانک مرکزي نرخ رشد ساليانه ارز را هشت و نيم درصد اعلام کرده بود، گفت: معمولاً در دو ماه پاياني سال ميلادي، جهش قيمتي داريم اما برآورد اين است که پس از دي، قيمت ارز شيب نزولي را طي کند و در عمل، مديريت نرخ ارز در حال انجام است. کرباسيان با ابراز اينکه "وزير امور اقتصادي و دارايي حافظ پول ملي کشورمان است"، تأکيد کرد: دولت اصلاً در پي افزايش نرخ ارز نيست و بر ارز مديريت خواهيم داشت. کرباسيان افزود: در 100 روز اخير در بازار بورس 11 درصد رشد شاخص داشتيم و نوسان نداشتيم و اين مرهون صندوق تثبيت بازار سرمايه است که تشکيل داديم و سيستم نظارتي را افزايش داديم. وي با بيان اينکه "در بازار سهام  امين مردم هستيم" گفت: تصور مي‌کرديم با کاهش سود بانکي بازار سهام هم کمي اُفت کند اما اين بازار از اين موضوع استقبال خوبي کرد. وزير امور اقتصادي و دارايي با تصريح به اينکه بر اساس پيش‌بيني‌ها، 15 درصد سود شرکت‌هاي بورسي قابليت افزايش دارد، گفت: از زماني که اوراق مشارکت و اوراق خزانه را به بازار سهام وارد کرديم اين بازار رويکرد مثبتي داشت. کرباسيان ادامه داد: از زماني که در صندوق‌هاي سرمايه گذاري 70 درصد سپرده_گذاري را به 50 درصد رسانديم و آنها در بازار سهام وارد شدند؛ اين بازار بهتر شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: 65 رديف يعني 34 هزار ميليارد تومان معافيت مالياتي داريم. کرباسيان در ادامه گفت: تصميم گرفته شد از اول آذر نماد بسته‌اي در بورس نداشته باشيم و کنترل کنيم تا نمادها بسته باقي نماند. وي با اشاره به 14 شرکتي که نماد آنها بسته است، اضافه کرد: از اين تعداد 8 شرکت، بورسي و 6 شرکت، فرابورسي است. کرباسيان گفت: از اين تعداد نماد 6 شرکت در حال بازگشايي است و بقيه که عمدتاً بانکها هستند بايد مجمع آنها را برگزار کنيم. وزير امور اقتصادي و دارايي تأکيد کرد: بانکها بايد صورت‌هاي مالي و حسابرسي خود را ارائه کنند تا بتوانيم مجامع آنها را برگزار کنيم. کرباسيان ابراز کرد: تلاش مي‌کنيم در مدت 3 ماه آينده مشکل در بانکهاي دولتي را رفع کنيم و از طريق بورس و بانک مرکزي فشار بياوريم تا مشکل در زمينه بانکهاي خصوصي هم رفع شود. وي درباره شرکت کنتورسازي گفت: حدود 590 شرکت در بورس داريم، متأسفانه کنتورسازي مشکلي را ايجاد کرد که ما براي فراهم کردن امنيت سرمايه گذار و بازار، وارد موضوع شديم.
کرباسيان با تشکر از قوه قضائيه افزود: دادسرا و بازپرس بيشترين همکاري را با ما انجام دادند. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: براي کساني که مي‌خواهند سهام خود در شرکت کنتورسازي را بفروشند با برخي بانکها هماهنگ کرديم تا 2 هزار سهم را از آنان با قيمت مناسب بخرند. کرباسيان افزود: بر اساس گزارش 8ماهه امسال  ميزان عدم تحقق درآمدهاي مالياتي 15 درصد است که در مقايسه با پارسال بهبود يافته است. وي گفت: امسال معافيت‌هاي مالياتي بيشتر شده است و طبقات معافيت‌هاي مالياتي افزايش يافت. وي با بيان اينکه "65 رديف معافيت مالياتي يعني 34 هزار ميليارد تومان معافيت مالياتي داريم"، ادامه داد: اين در حالي است که سهم درآمد کشور از ماليات 36 درصد و موفق است. کرباسيان گفت: توافقنامه‌اي با بانک مرکزي امضا شد و بانک مرکزي بانکها را موظف به ارائه اطلاعات کرده است. وزير امور اقتصادي و دارايي با تأکيد به اينکه بايد صندوق‌هاي فروش را ساماندهي کرد، گفت: خوشبختانه در تعاملي که با مجلس شوراي اسلامي وجود دارد لايحه‌اي در اين باره آماده شده است تا در صحن علني مجلس مطرح شود. کرباسيان افزود: اين قدم نخست براي اصلاح ماليات بر ارزش افزوده است. وي با ابراز اينکه قانون قبلي ماليات بر ارزش افزوده، آزمايشي بود، اضافه کرد: در اين مدت تجربيات، زياد و مشکلات شناسايي شد. کرباسيان گفت: وظيفه اصلي ما در اين صد روز اجراي شعار محوري سال يعني توليد و اشتغال بود و همه تلاش ما در اين راستاست. وي با اعلام اينکه "از اول امسال تا کنون 33 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تخصيص داديم"، گفت: 25 هزار ميليارد تومان آن در اين صد روز بود که در مقايسه با پارسال 60 درصد رشد داشت. وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: بر اساس قانون موظف هستيم امسال 34 هزار و 500 ميليارد تومان تخصيص بدهيم که تا کنون حدود 24 هزار ميليارد تومان را انجام داديم که عمده آن صرف بودجه عمراني شد و با توجه به اين موضوع، اشتغال و توليد افزايش يافت.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه "بيش از 32 هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي خود را پرداخت کرديم"، گفت: بدهي‌هاي دولت نسبت به پارسال 5 درصد کاهش داشته است. کرباسيان در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما درباره بدهي دولت با بيان اينکه "اين بدهي‌ها را از طريق روش‌هايي مانند تهاتر، اوراق خزانه و نقدي پرداخت کرديم"، افزود: نارضايتي چنداني از طرف پيمانکاران عمده نداريم چون بدهي‌هاي ما نسبت به آن‌ها کاهش يافته است.
وي گفت: در قانون برنامه ششم توسعه براي سرمايه گذاري سالانه، براي اينکه بتوانيم به رشد 8 درصد برسيم 25 و سه‌دهم درصد تأمين مالي و سرمايه گذاري از منابع خارجي، حدود 24 و 7دهم درصد و تسهيلات بانکي و تملک دارايي‌ها و بازار سرمايه 12 و 4دهم درصد بود. وي افزود: 5 و 4دهم ميليارد دلار در اين صد روز، قرارداد سرمايه گذاري خارجي بسته شده است که با حدود 23 ميليارد دلار به حدود 28 ميليارد دلار منابع خارجي مي‌رسد که وارد اقتصاد کشورمان مي‌شود. وي اعلام کرد: تجهيزات پرسرعت براي گمرک تهيه کرديم و برخي از آن‌ها را به توليد داخل رسانديم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  کرباسيان گفت: 50 تن مواد مخدر را در گمرک کشف کرديم. وي در بخش ديگر از سخنان خود با بيان اينکه "رئيس جمهور اولويت‌هاي اختصاصي و عمومي را به ما ابلاغ کرد"، افزود: اقتصاد مقاومتي تکليف همه ما را روشن کرده و 33 بسته ابلاغ شده است و برنامه محوري در 30 طرح راهبردي تعريف کرديم که به اطلاع عموم خواهيم رساند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کاهش نرخ سود بانکي در راه است

کاهش نرخ سود بانکي در راه است
خروج

گروه گزارش: وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينکه کاهش سود تسهيلات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است، گفت: دولت اصلاً در پي افزايش نرخ ارز نيست و آن را مديريت مي‌کنيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها