عصر آذربایجان

گزارش خبر

170 هزار زنجاني با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند

170 هزار زنجاني با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند

1397/03/01

گروه اجتماعي: بر اساس آمار ارائه شده از سوي مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان زنجان در حال حاضر 170 هزار زنجاني از بحران آب رنج مي برند.

بحران آب در ايران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشي از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب محسوب مي شود،ايران هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدي آب است. خشک‌سالي‌هاي مکرر توأم با برداشت بيش از حد آب‌هاي سطحي و زيرزميني از طريق شبکه بزرگي از زيرساخت‌هاي هيدروليکي و چاه‌هاي عميق، وضعيت آب کشور را به سطح بحراني رسانده ‌است.
از نشانه‌هاي اين وضعيت خشک شدن درياچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌هاي زيرزميني، فرونشست زمين، تخريب کيفيت آب، فرسايش خاک،بيابان‌زايي و طوفان‌هاي گرد و غبار بيشتر است.
بحران آب در ايران به دليل متفاوت بودن اقليم و عدم توازن در بارندگي‌ها در تمام استان‌هاي کشور يکسان نيست؛ به‌گونه‌اي‌که شرايط آبي برخي استان‌ها مساعد و شرايط برخي ديگر وخيم است.
 استان زنجان نيز از اين امر مستثني نبوده و با بحران آب مواجه است تا جايي که "رضا کابلي" مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان زنجان 170 هزار نفر از زنجاني را درگير وضعيت بحراني آب عنوان کرد.
وي گفت: در سال 96 وضعيت آبي در 202 روستاي استان زنجان بحراني بود که 154 مورد از بحران‌هاي فصلي و 48 مورد از بحران دائمي آب رنج مي‌بردند.
* 121روستاي استان درگير بحران آبي هستند
اين مسئول با بيان اينکه در حال حاضر 121 روستاي استان درگير بحران آبي هستند، ادامه داد: پروژه‌هايي از جمله احداث مجتمع‌هاي آبي براي رفع اين بحران در نظر گرفته شده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان زنجان ميزان هدر رفت آب در سال 95 را بيش از 17 ميليون متر مکعب عنوان کرد و افزود: در سال 96 با کاهش 9 درصدي، ميزان هدر رفت آب به بيش از 16 ميليون متر مکعب رسيد.
وي فرسودگي شبکه‌هاي آبرساني را بخشي از هدر رفت آب اعلام کرد و افزود: مديريت مصرف آب و کاهش هدر رفت در دستور کار قرار دارد که اعتباراتي نيز براي آن پيش‌بيني شده است.
کابلي اعتبار مورد نياز براي برطرف کردن مشکلات تنش آبي را بيش از 322 ميليارد ريال برشمرد و گفت: با اجراي پروژه‌هاي مختلف از جمله طرح‌هاي آبرساني و نگهداري تأسيسات از ابتداي سال 96، 81 روستا از بحران آب خارج شدند.
وي با اشاره به اينکه خروج 60 روستا از وضعيت بحراني در دستور کار قرار دارد،يادآور شد: اجراي طرح‌هاي تأسيسات آبرساني با مشارکت مردم و خيران براي 86 روستا نيز جزو برنامه‌ها است.
"عليرضا جزقاسمي" مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان زنجان اظهار داشت: متوسط هدررفت آب شرب شهري در کشور 25.5 درصد است.
 *هدر رفت 24.38 درصدي آب شرب در زنجان
وي با بيان اينکه در استان زنجان اين رقم 24.38 درصد گزارش شده است، افزود: به ازاي کاهش يک درصدي هدر رفت آب شرب شهري 10 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
اين مسئول با اشاره به اجراي پروژه هاي اقتصاد مقاومتي در زنجان،گفت: ارتقاي مدول اول و احداث مدول دوم تصفيه‌خانه فاضلاب شهر زنجان از طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي است که به بيش از يک هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
وي با بيان اينکه توليد برق آبي از خط انتقال ورودي تصفيه‌خانه آب شهرهاي ابهر و خرمدره از ديگر طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي است، خاطرنشان کرد: اجراي تله متري و کنترل از راه دور تأمين آب شرب نيز از ديگر پروژه‌ها است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان زنجان ادامه داد: پروژه ارتقاي مدول اول و احداث مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب شهر زنجان از سال 96 آغاز شده و 20 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
وي با اشاره به اينکه مدت اجراي اين پروژه 36 ماه در نظر گرفته شده است،افزود: اين پروژه در دوره بهره‌برداري 21 ساله و با ظرفيت متوسط پساب 75 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تعيين شده است.
جزقاسمي برضرورت همکاري دستگاه‌هاي مختلف به منظور فروش پساب تصفيه شده تاکيد کرد و گفت:در حال حاضر حداقل خروجي اين مرکز 360 ليتر در ثانيه پساب تصفيه شده است که مي‌تواند در صنايع مورد استفاده قرار گيرد.
*عصبانيت استاندار زنجان از بي توجهي مديران به بحران آب
"اسدالله درويش‌اميري"استاندار زنجان، نيز همين ديروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان زنجان با ارائه گزارش شرکت هاي دخيل در امر آب، پس از اينکه واکنشي از سوي مديران زنجاني مشاهده نکرد،اظهار داشت: يکي از چالش‌برانگيزترين موضوعات استان مسئله آب است که حتي تبعات اجتماعي نيز به دنبال دارد اما مديران با وجود ارائه گزارش هاي بحران آب، هيچ نظري ارائه نمي کنند.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 360 ليتر از پساب‌ها به رودخانه زنجانرود مي‌ريزد،گفت: در اين بحران کم‌آبي بايد به جاي رهاسازي فاضلاب به رودخانه پساب‌ها را تصفيه کرده و در صنعت به مصرف برسانيم.
استاندار زنجان ستاد اقتصاد مقاومتي استان را نيز دخيل در امر حل مشکل بحران آب دانست و گفت: بايد سياست هاي اقتصاد مقاومتي به مدد اين مشکل بيايد.
درويش اميري ادامه داد: نبايد رويه اينگونه باشد که مصرف آب زيرزميني براي بخشي از دستگاه‌ها ممنوع و براي برخي ها به راحتي باشد.
وي برضرورت مديريت جدي در زمينه پساب_ها تاکيد کرد وگفت: صنعت بايد از پساب استفاده کند نه اينکه به راحتي آب زيرزميني در اختيار داشته باشد.
اين مقام مسئول بيان داشت: در حال حاضر 42 درصد از جمعيت شهر زنجان به شبکه فاضلاب متصل است و بايد شرکت آب و فاضلاب با ارائه برنامه زمانبندي نسبت به اتصال مجموعه شهر به شبکه فاضلاب اقدام کند.
وي با بيان اينکه آب‌هاي سطحي مشکلات جدي را در شهر به وجود آورده است، گفت: از طرفي هم برخي از ساکنان فاضلاب خانه‌هاي خود را به رودخانه يا معابر رها مي‌کنند.
استاندار زنجان با اشاره به اينکه در حال حاضر بيش از يک هزار ليتر در ثانيه ظرفيت براي استفاده از پساب تصفيه شده در صنعت وجود دارد،افزود: ما حتي از يک ليتر اين ظرفيت هم استفاده نمي‌کنيم و سرمايه‌هاي ما به هدر مي‌رود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، وي گفت: درست است که بخشي از بحران آب مربوط به کاهش بارندگي‌ها است اما بخش اصلي بحران آب به ضعف مديريت، نبود دلسوزي و تعهد و فرسودگي شبکه‌هاي آبرساني مربوط مي شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

170 هزار زنجاني با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند

170 هزار زنجاني با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند
خروج

گروه اجتماعي: بر اساس آمار ارائه شده از سوي مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان زنجان در حال حاضر 170 هزار زنجاني از بحران آب رنج مي برند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها