عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروژه هاي سدسازي زنجان تکميل مي شود

پروژه هاي سدسازي زنجان تکميل مي شود

1400/12/15

گروه گزارش: کنترل روان آب ها و مديريت منابع آبي به عنوان يک ضرورت مهم همواره مطرح بوده و سدسازي راهکار اصلي براي تحقق اين امر است، در حالي که زنجان در اين زمينه عقب مانده است.

زهرا مقدمي 

گروه گزارش: کنترل روان آب ها و مديريت منابع آبي به عنوان يک ضرورت مهم همواره مطرح بوده و سدسازي راهکار اصلي براي تحقق اين امر است، در حالي که زنجان در اين زمينه عقب مانده است.
کنترل روان آب‌ها و همچنين آب‌هاي سطحي نقش اصلي در تقويت منابع و ذخاير آبي دارد به گونه‌اي که براي آب‌هاي سطحي ايجاد سدها در نقاط مختلف کشور به عنوان يک برنامه زيربنايي مطرح بوده و توانسته در توسعه مناطق در حوزه‌هاي مختلف نقش اساسي ايفا کند.
وجود تنش‌هاي آبي که طي سال‌هاي اخير شدت گرفته است، باعث شده کنترل آب‌هاي سطحي به عنوان يک ضرورت مهم بيش از گذشته خود را نشان دهد و ايجاد سدها در اين زمينه نقش اصلي را ايفا مي‌کند.
اعتبار مورد نياز براي تکميل دو سد مراش و بلوبين در استان زنجان تأمين شده است
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: اعتبار مورد نياز براي تکميل دو سد مراش و بلوبين در استان تأمين شده است.
مصطفي طاهري مي‌افزايد: سدهاي مراش و بلوبين از جمله پروژه‌هاي ناتمامي بودند که با پيگيري مسئولان استاني و نمايندگان مجلس و حمايت دولت سيزدهم قرار است به زودي تکميل و مورد بهره‌برداري قرار گيرند.وي ادامه مي‌دهد: اين دو سد که در شهرستان‌هاي ماهنشان و ايجرود در حال احداث است سال‌ها به دليل عدم تأمين اعتبار، ناتمام مانده و اهالي خواستار تعيين تکليف اين پروژه‌ها بودند.طاهري مي‌گويد: اعتباري بالغ بر 460 ميليارد تومان از طريق ماده شش براي دو سد مراش و بلوبين مصوب شده است و به زودي قراردادها براي دريافت اعتبارات منعقد مي‌شود.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي ادامه مي‌دهد: اين پروژه‌ها 70 درصد پيشرفت فيزيکي دارند که به زودي تکميل خواهند شد چرا که موضوع تنش آبي در استان جدي است و بايد هر چه سريع‌تر با بهره‌برداري از سدها مشکل آب روستاها را تأمين کنيم.طاهري مي‌گويد: در حوزه سد مشمپا توافقات خوبي با مسئولان حوزه آب سفيدرود داشتيم و خبرهاي خوبي در سال 1401 در مورد اين سد خواهيم داشت.
183 ميليارد تومان براي تکميل سد بلوبين و 277 ميليارد تومان براي تکميل سد مراش در نظر گرفته شد
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان، با بيان اينکه عمده مصوبات مربوط به سفر هيئت دولت به استان زنجان، در خصوص تکميل دو سد مراش و بلوبين از محل تسهيلات بانکي بوده و اين دو سد براي استان بسيار حائز اهميت است، مي‌گويد: به همين خاطر قبل از تحقق اين سفر، مصوبات مربوط به اين دو سد از سازمان برنامه و بودجه اخذ و مقرر شد که بانک‌هاي عامل در اين زمينه مساعدت‌هاي لازم را انجام دهند.
اسماعيل افشاري با يادآوري اينکه 183 ميليارد تومان براي تکميل سد بلوبين و 277 ميليارد تومان نيز براي تکميل سد مراش در نظر گرفته شده است، مي ادامه مي‌دهد: پيشرفت فيزيکي سدهاي بلوبين و مراش به ترتيب تا به امروز 62 درصد و 64 درصد بوده و با تخصيص اين ميزان اعتبار، سدهاي مذکور به مرحله آب‌گيري خواهد رسيد، به همين خاطر اميدواريم از ابتداي سال آينده بتوانيم با بانک‌هاي عامل در اين زمينه وارد عقد تفاهم‌نامه‌ها شويم.وي با اشاره به اينکه علاوه بر اين ميزان اعتبار براي رسيدن به مرحله آب‌گيري، حدود 100 ميليارد تومان نيز براي آب‌رساني از سد مراش به شهر دندي و روستاهاي اطراف در نظر گرفته شده که تعهد تخصيص اين اعتبار در سال‌هاي 1400 و 1401 است، مي‌افزايد: 6 ميليارد تومان براي تکميل سد ميرزاخانلو 2 با پيشرفت فيزيکي 93 درصد مصوب شده است.افشاري در ادامه گريزي به اعتبارات حوزه آب استان زد و با ابراز اينکه از محل ظرفيت‌هاي قانون بودجه در سال گذشته بهترين عملکرد را از طريق تهاتر مالياتي، تسهيلات بانکي پيمانکاران و … داشتيم و حائز رتبه دوم در بين دستگاه‌هاي استان شديم، خاطرنشان مي‌کند: تلاش مي‌کنيم فارغ از بودجه‌اي که ابلاغ مي‌شود، از ساير ظرفيت‌هايي که در بودجه است، استفاده کنيم که در همين راستا سال گذشته توانستيم 1.5 برابر اين ظرفيت را استفاده کنيم.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان با يادآوري اينکه بيشترين موضوع در خصوص سد مراش مربوط به مباحث مالي بوده که در حال بررسي است، مي‌گويد: ساخت سد به عنوان يک الزام است، هر چند محدوديت‌هاي اعتباري باعث شود که جزو اولويت‌ها نباشد اما ساخت آن براي آينده يک الزام است.
افشاري با بيان اينکه در خصوص تداوم سدسازي، نظرات کارشناسي شده متفاوتي وجود دارد، عنوان مي‌کند: يکي از نظرات حاکي از آن است که به هر ميزان که بتوانيم در اين شرايط خشکسالي زيرساخت براي آب‌گيري به خصوص زمان وقوع سيل داشته باشيم، اقدام بسيار خوبي است، هر چند نمي‌توان همه موارد را به عنوان سدسازي تلقي کرد و بايد از آن به عنوان آبخيزداري و يا آبخوانداري ياد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه امروز بزرگ‌ترين دغدغه ما موضوع تأمين آب است و در برخي از مناطق استان علاوه بر کمبود آب، کيفيت آب نيز بسيار پايين آمده است، مي‌افزايد: امروز بيش از 80 درصد آب شرب استان از طريق چاه‌ها تأمين مي‌شود و اگر در آينده اين چاه‌ها دچار مشکل شود، بحران جدي در راه خواهد بود و عقل سليم حکم مي‌کند که منابع آبي را متناسب کرده و محدود به يک منبع نکنيم.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان خاطرنشان مي‌کند: زماني قادر به مديريت منابع آبي خواهيم بود که زيرساخت داشته باشيم و ممکن است که موضوع سدسازي مخالفان خود را نيز که دلايلي هم دارند، داشته باشد. هر چند سدهاي زيرزميني نيز محدوديت‌هاي خاص خود را دارد و هر جا نمي‌توان سد زيرزميني احداث کرد و به طور کل اين موارد را مي‌توان مکمل مديريت منابع آب دانست.
زنجان جزو استان‌هايي است که به لحاظ سدسازي عقب‌افتادگي‌هايي را دارد
افشاري در خصوص وضعيت استان زنجان به لحاظ سدسازي اظهار مي‌کند: زنجان جزو استان‌هايي است که به لحاظ سدسازي عقب‌افتادگي‌هايي را دارد، به همين خاطر برنامه‌ريزي شده است تا اين عقب‌افتادگي‌ها با تکميل سدهاي نيمه‌تمام جبران شود.وي از تخصيص 10 ميليون مترمکعب آب به سد تالوار با پيگيري مسئولان و نماينده خدابنده خبر داده مي‌افزايد: بخشي از شبکه انتقال نيز محقق شده است و شهرهاي گرماب، زرين‌رود، قيدار و کرسف و نيز روستاهاي مسير از اهداف آب‌رساني سد تالوار به شمار مي‌رود.مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان همچنين با يادآوري اينکه تأمين آب پتروشيمي زنجان نيز در حد شرب و بهداشت از سد گلابر خواهد بود، ادامه داد: اما در خصوص تأمين آب خط توليد اين صنعت هنوز برنامه‌ريزي نشده، هر چند اولويت اول وزارتخانه در اين خصوص، استفاده از پساب است.
حال با پيگيري‌هاي صورت گرفته 460 ميليارد تومان اعتبار از طريق بانک‌هاي عامل براي اين دو پروژه مهم تأمين خواهد شد. در واقع احداث سد مراشاز سال 88 در شهرستان ماهنشان آغاز شده و قرار است با 37 ميليون متر مکعب آب مورد نياز شرب، صنعت و کشاورزي منطقه را تأمين کند، اين سد در حال حاضر داراي 70 درصد پيشرفت فيزيکي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،همين طور مطالعات سد بلوبين از سال 85 و عمليات اجرايي آن نيز از سال 92 آغاز شده و هم اکنون با 70 درصد پيشرفت فيزيکي معطل تأمين اعتبار است. از سوي ديگر بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌اي استان زنجان، با بهره‌برداري از اين دو سد آب شرب 220 روستاي دو منطقه ماهنشان و ايجرود تأمين خواهد شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها