عصر آذربایجان

گزارش خبر

لذتِ زندگي ساده و خلوت

لذتِ زندگي ساده و خلوت

1397/11/02

گروه گزارش: در اين دنياي شلوغ و سريع، همواره اين توصيه‌ها را شنيده‌ايم که کمتر داشته‌باشيم، کمتر خرج کنيم و کمتر نيازمند باشيم. اين سبک زندگي در فرهنگ ما تقريبا به عنوان ساده‌زيستي سابقه دارد و به‌راحتي مي‌تواند ما را در مسيري هدايت کند که پاسخ گوي بخش قابل توجهي از تشويش ذهن‌مان در جهان پرشتاب امروز باشد.

مينيماليسم و سادگي نه فقط کيفيت عمر و رضايت از زندگي را در ما افزايش مي‌دهد بلکه به حفظ محيط زيست، غرق نشدن در چاه مصرف‌گرايي و يک زندگي اخلاقي هم کمک مي‌کند. معرفي اين سبک به مخاطب درحالي‌که تجملات به‌شدت در جامعه رو به گسترش است، به کاهش فشار رواني و استرس بخش زيادي از جامعه کمک خواهدکرد.
سبک زندگي مينيماليسم يا ساده‌زيستي چيست؟
اين سبک به عنوان يک سبک هنري و ادبي بيشتر شناخته شده‌است تا يک سبک زندگي اما در جذابيت و از همه مهم‌تر کاربردي بودن آن، کمتر از يک اثر هنري نيست. در يک جمله رسيدن به اين ميل که زندگي ساده و خلوتي داشته‌باشيم از اولويت‌هاي اين سبک است. 
از آن‌جا که ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که با تبليغ مدام رسانه‌ها براي خريد و تهيه وسايل بيشتر بمباران مي‌شويم، بيشتر به انباشته‌هاي مادي خود افتخار مي‌کنيم تا به داشته‌هاي واقعي‌مان. به مواد مصرفي، تملکات مادي، اسباب اضافه و خرت‌و‌پرت تکيه مي‌کنيم، اين سبک راهي است براي متوقف کردن اين نوع وابستگي‌ها. چراکه محيط مادي اطراف ما مصرف‌کننده زمان، انرژي و تمرکز ماست. با به کارگيري اين روش به‌راحتي مي‌توانيد آن چه را لازم نداريد رها کنيد تا بر آن چه واقعا نياز است تمرکز کنيد. مينيماليسم يک سبک زندگي افراطي نيست بلکه روشي است تا از شر وسايل غير ضروري‌مان خلاص شويم و زندگي بامعناتري داشته باشيم؛ زندگي که پر از شادي، آزادي و آگاهي ِهوشيارانه باشد. اضافات زندگي را حذف و روي بخش‌هاي مهم زندگي تمرکز کنيم: سلامتي، روابط، احساسات، رشد، همکاري و مشارکت با ديگران. شايد اين سبک به‌ ما کمک کند تا از عمرمان بيشتر لذت ببريم، کمتر خرج و در نتيجه کمتر کار کنيم.
براي مينيمال زندگي کردن از کجا شروع کنيم؟
يکي از افراد سرشناسي که براي رسيدن به اهداف بالاتر اين شيوه زندگي را انتخاب کرده‌است، جاشوا بکر نويسنده موفق کتاب آموزنده «Simplify» يا ساده سازي است که به چند نکته مهم و کاربردي براي به کارگيري اين سبک در کتاب خود اشاره داشته‌است که در ادامه خواهيد خواند. هدف‌تان را شفاف کنيد: درباره اين که چرا اين سبک زندگي را انتخاب مي‌کنيد، شفاف باشيد و دلايل و اهداف خود را يادداشت کنيد. مثلا صرفه‌جويي در هزينه، ايجاد فضاي بيشتر، استرس کمتر ناشي از ازدست دادن اين وسايل، دوري از چشم و هم‌چشمي، نظم بهتر، آزادي بيشتر و چيزهايي از اين قبيل. بعد از آن براي هرگونه تغيير بايد ذهن خود را به منظور انجام آن راضي کنيم. به اعتقادبکر در اين کتاب سادگي و بهره‌وري ارتباط مستقيمي با هم دارند بنابراين با داشتن اسباب کمتر در اطراف‌مان، زمان بيشتر براي انجام کارهاي با اهميت‌تر خواهيم‌ داشت. اولين گام را براي شروع برداريد: بکر براي شروع پيشنهاد مي‌کند همواره اين قاعده را در ذهن داشته‌باشيم؛ اگر ضروري نيست، آن را حذف کنيد سپس بخش کوچک و قابل کنترلي را از خانه براي شروع کار و مرتب‌سازي انتخاب کنيم تا به سرعت بتوانيم تغييرات لازم را انجام دهيم و زودتر به موفقيت برسيم. منظور بکر از تميز و مرتب کردن اين نيست که فقط وسايل را از سر راه برداريم بلکه هدف او کاهش و به حداقل رساندن آن‌هاست. با برداشتن اولين گام خيلي زود متوجه خواهيد شد که اسباب و وسايل بيشتر، تضمين‌کننده خوشحالي و امنيت ما در زندگي نيست. اطراف‌تان را خلوت کنيد: اين مرحله، سخت ‌ترين مرحله براي افرادي است که تعلق خاطر زيادي به وسايل خود دارند. بي‌هيچ هيجان کاذبي اول از همه چيز‌هايي را که نيازي به آن‌ها نداريد، به ديگران هديه کنيد، ببخشيد يا بفروشيد. در ادامه چيز‌هايي را که فکر مي‌کنيد در چند ماه آينده نياز نداريد، در جايي پنهان کنيد تا به شما فرصتي بدهد که از آن‌ها فاصله بگيريد و در نهايت از دست‌شان خلاص شويد. فراموش نکنيد که هرچه خلوت‌تر کنيد به شما کمک مي‌کند زندگي ساده‌تري داشته‌باشيد و آزادي عمل بيشتري نصيب‌تان شود. 
مصرف‌گرايي را متوقف کنيد: وقتي تصميم گرفتيد از وجود وسايل اضافه و بي‌استفاده رها شويد، در واقع مهم‌ترين قدم براي مقابله با پديده دست و پاگير مصرف‌گرايي را برداشته‌ايد. براي اين کار به يک برنامه‌ريزي و بودجه‌بندي مناسب براي دخل و خرج‌تان نياز داريد تا دوباره به شرايط قبل برنگرديد.
تمام مدت از خود بپرسيد آيا من به اين وسيله نياز دارم؟
موفقيت خود را در اين روش به اطرافيان اعلام کنيد: افراد دنبال‌کننده اين نوع سبک زندگي، خوشحالي خود را از اين انتخاب آگاهانه با ديگران به اشتراک بگذارند تا افراد بيشتري از مزيت‌هاي ساده‌زيستي و زندگي مينيماليستي مطلع شوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

لذتِ زندگي ساده و خلوت

لذتِ زندگي ساده و خلوت
خروج

گروه گزارش: در اين دنياي شلوغ و سريع، همواره اين توصيه‌ها را شنيده‌ايم که کمتر داشته‌باشيم، کمتر خرج کنيم و کمتر نيازمند باشيم. اين سبک زندگي در فرهنگ ما تقريبا به عنوان ساده‌زيستي سابقه دارد و به‌راحتي مي‌تواند ما را در مسيري هدايت کند که پاسخ گوي بخش قابل توجهي از تشويش ذهن‌مان در جهان پرشتاب امروز باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها