عصر آذربایجان

گزارش خبر

آرزوي بازگشايي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري7 ساله شد

1397/11/28

گروه سيري در استان ها: با گذشت ?7 سال از تعطيلي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري و تنها موزه ادب و عرفان کشور در اهر؛ بازگشايي آنها به آرزوي دست نيافتني براي مردم اين شهر تبديل شده و اداره‌کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي وعده در پي وعده مي‌دهد.

آرامگاه شيخ شهاب‌الدين اهري مربوط به اوايل دوره صفوي است و در اهر، استان آذربايجان شرقي، خيابان شيخ شهاب واقع شده و اين اثر در تاريخ 18 تير 1311 با شماره? ثبت 179 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است، اين بقعه محل خانقاه و آرامگاه شيخ شهاب‌الدين اهري است که دربرگيرنده ساختمان‌هاي خود خانقاه، مسجد، ايواني بلند، مناره‌ها، و تعدادي غرفه است.
در سال 1374 خانقاه بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري به موزه ادب و عرفان تبديل شده‌است و تنها موزه? عرفان در ايران است و دور تا دور ديوار مسجد اين اثر ملي دستخط‌هايي وجود دارد که بين آن‌ها کارشناسان دستنوشته‌هايي را از شيخ بهايي، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتي تشخيص داده‌اند.  بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري در جريان زلزله 21 مردادماه سال 91 (اهر، ورزقان و هريس) دچار آسيب‌ديدگي شد و آن زمان مسئولان تصميم به تعطيلي اين بقعه گرفتند تا مرمت کنند ولي با گذشت بيش از 7 سال هنوز مرمت تمام نشده و بازديدي دوباره از بقعه و موزه ادب و عرفان به آرزوي دست نيافتني مردم اهر تبديل شده است. با گذشت چند سال از تعطيلي و موزه ادب و عرفان، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در پانزدهم آبان‌ماه سال گذشته از اتمام مراحل مرمت بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري تا پايان سال 96 خبر داده بود، باز اين وعده نيز همانند وعده‌هاي پيشين تحقق نيافت سپس وعده بازگشايي اين بقعه به سال 97 موکول شد.  دهه فجر سال 97 گذشت اما باز خبري از بازگشايي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري (عارف و شاعر قرن هفتم) و تنها موزه ادب و عرفان کشور در اهر نشد، اين در حالي است مرتضي آبدار مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي 10 آذرماه سال‌جاري در نشست مشترکي با فرماندار، رئيس شورا و شهردار از بازگشايي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري در دهه فجر داده بود. گذشته از کانديداي ثبت جهاني شدن بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري که خبر آن را رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اهر در دهم دي‌ماه سال 95 منعکس کرد و تاکيد شد »بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري کانديداي ثبت جهاني شده است، آزادسازي حريم بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري از مسائلي است که بايد به آن رسيدگي شود تا بتوانيم زمينه ثبت جهاني اين بقعه را فراهم کنيم«؛ خلف وعده مسئولان ميراث فرهنگي به سريالي دنباله‌دار تبديل شده و اهري‌ها تماشاگر اين سريال‌اند. مرتضي آبدار (دهم آذرماه 97) در نشست مشترک با فرماندار، رئيس شورا و شهردار اهر با اشاره به در بحث ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري يکسري توقعات در بين مردم اهر ايجاد شده و لازم است تا شرايط ثبت جهاني تبيين شود، اظهار داشت: به لحاظ اين‌که موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري ثبت ملي است و ما در قبال آن وظيفه‌داريم و براي مرمت موزه و بقعه يکسري شرايط قبل و بعد وجود دارد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم، وي افزود: در بحث مرمت موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري از کارشناسان دانشگاه هنر تبريز دعوت کرديم و قرار شد تا دو ماه راهکارهايي ارائه دهند اما دو ماه به بيش از يکسال به طول انجاميد و بنده به دليل تأخير در مرمت و بازگشايي موزه از طريق فضاي مجازي از مردم اهر عذرخواهي کردم اما به دليل اينکه ترک‌هاي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري کمي بيشتر شده بود. بارها وعده‌هايي از سوي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در ارتباط با بازگشايي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري و تنها موزه ادب و عرفان داده شده اما هر بار به بهانه‌هاي مختلف وعده‌هاي مسئولان نه تنها تحقق نيافته بلکه از پاسخگويي به مطالبات مردمي نيز سر باز زده‌اند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آرزوي بازگشايي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري7 ساله شد

خروج

گروه سيري در استان ها: با گذشت ?7 سال از تعطيلي بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري و تنها موزه ادب و عرفان کشور در اهر؛ بازگشايي آنها به آرزوي دست نيافتني براي مردم اين شهر تبديل شده و اداره‌کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي وعده در پي وعده مي‌دهد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها