عصر آذربایجان

گزارش خبر

لمس گراني تنها سهم مردم از بازار

1397/12/13

سرويس اقتصادي: اين روزها به دليل آنچه گراني ارز براي واردات پارچه ناميده مي‌شود، تامين پوشاک شب عيد با کاهش توليد مواجه شده و اين موضوع سبب افزايش قيمت ها و در نتيجه کاهش قدرت خريد مردم شده است.

عيد نوروز و سال نو در کنار تمامي آداب و رسوم خاص، مجالي براي تأمين نيازها و مايحتاج ضروري مردم به شمار مي‌رود ولي سرسام آور بودن قيمت در مراکز خريد آن هم در روزهاي پاياني سال موجب رکود در بازار شده است.
قيمت بالاي پوشاک، آجيل، کيف و کفش و ساير اقلام مورد نياز شب عيد در مراکز رسمي عرضه و فروش که در برخي مواقع تأمين آن از عهده و توان اقتصادي مردم خارج است، موجب شده طي سال‌هاي اخير مردم به استفاده از اقلام قبلي خود اکتفا کرده و يا فرار و مسافرت را بر حضور در منزل و ديد و بازديدهاي عيد ترجيح دهند.
در سال‌جاري بارها بحران ارزي در بازارهاي گوناگون حاکم شده و گراني دست به گريبان تمام بازارها شده است. اما با اين وجود شاهد هستيم که اين روزها بيشتر آب و تاب مردم مربوط به شب عيد و خريد اقلام مايحتاج خود است.
زماني که به بازار مراجعه مي‌کنيم، متوجه مي‌شويم بيشتر مردم تنها نظاره‌گر قيمت‌ها بوده و خريدار آن‌چناني در بازار وجود ندارد.
به مفهوم بهتر؛ در اين وضعيت بيشتر مردم تنها جوياي بازار مي‌شوند نه مشتري بازار!
* دخل‌ها پاسخگوي خرج‌ها نمي‌شوند
»م. رضايي« يکي از خريداران در سطح بازار اروميه است.
او که به همراه دو دختر و همسرش براي خريد به بازار مراجعه کرده، مي‌گويد: بازار نسبت به يک ماه گذشته به شدت شاهد افزايش قيمت در موارد مختلف است به گونه‌اي که يک لباس 30 يا 40 هزار توماني را امروز 110 هزار تومان مي‌گويند که البته اين قيمت لباس يک دختر 6 ساله است.
وي، ادامه مي‌دهد: آشفتگي و گراني تنها مختص بازار پوشاک نيست بلکه بيشتر اقلام موجود در بازار انباري و قديمي بوده و هيچ‌کدام اقلام جديد نيستند حال اينکه همين اقلام قديمي نيز به شدت افزايش قيمت داشته است!
اين شهروند اروميه‌اي، مي‌گويد: چند سال گذشته تنها با 100 هزار تومان تمام مايحتاج شب عيد را مي‌خريديم اما امسال با همين مبلغ قادر به خريد يک قلم از اقلام مورد نياز کودکان هم نيستيم! مگر يک کارگر ساده چه ميزان حقوق يا درآمد دارد که بتواند در مقابل اين همه گراني ايستادگي کند و دم نزند؟
* جدال نابرابر پوشاک و ارز
»آرش« فروشنده يکي از مراکز توزيع پوشاک عمده در اروميه است.
او نيز مي‌گويد: اين روزها بازار به شدت دچار رکود شده و مردم توانايي خريدهاي آن‌چناني ندارند و بيشتر مردم در پي خريد اجناس ضعيف‌تر با قيمت پايين‌تر هستند چراکه توانايي نو‌نوار شدن با هزينه‌هاي بالا را ندارند.
وي، مي‌افزايد: ما به علت مرکز پخش بودن مشترياني از شهرستان‌هاي مختلف داريم اما به‌خاطر کمبود در بازار قادر هستيم به هرکدام تنها چند عدد از اجناس را بدهيم و البته هيچ‌يک قادر به خريد نقدي نبوده و اقساطي يا با چک‌هاي چندين ماهه تهيه مي‌کنند.
اين توزيع کننده پوشاک، ادامه مي‌دهد: از ابتدا بر مسئله خريد کالاي ايراني و توزيع آن اهتمام داشته‌ايم. امسال به دليل شرايط و بحران‌هاي ارزي ديگر کسي قادر به وارد کردن البسه نبوده و توليدکنندگاني که تا سال‌هاي گذشته به خوبي نسبت به تامين اقلام مورد نيازمان اقدام مي‌کردند، امسال به دليل داشتن مشتريان بيشتر و نيز نبود پارچه قادر به انجام بهتر اين امر نيستند.
وي، تاکيد مي‌کند: بايد در ابتدا شرايط آشفته بازار پارچه بهبود يابد تا در نهايت بازار پوشاک شرايط اميدوارکننده‌اي داشته باشد چراکه در صورت نبود پارچه کافي شرايط نا‌اميدکننده تري را شاهد خواهيم بود.
* کمبود پارچه عامل گراني پوشاک شب عيد
در همين راستا، رئيس اتحاديه پوشاک اروميه نيز در خصوص شرايط بازار پوشاک شب عيد، مي‌گويد: در تامين پوشاک شب عيد مشکلي وجود ندارد چراکه توليدکنندگان داخلي درصدد هستند تا با تمام قوا مايحتاج مردم را تامين کنند.
وي، با گلايه از گراني و کمبود پارچه در داخل کشور، ادامه مي‌دهد: کمبود پارچه جهت توليد پوشاک عامل گراني البسه شب عيد شده و در کنار اين امر نيز توليدکنندگان قادر به وارد کردن پارچه به ميزان بالا با ارز آزاد نيستند.
»امير حسيني« عنوان مي‌کند: عيد امسال البسه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش قيمت 2 تا 3 برابري داشته و در بسياري از مواقع قيمت خريد امسال با فروش سال قبل تغيير مکان داده‌اند!
وي، با اشاره به اينکه قاچاق پوشاک به شدت کاهش يافته، مي‌افزايد: قاچاق پوشاک با شرايط ارزي فعلي به هيچ وجه منطقي نبوده و به شدت کاهش يافته و اکنون تمام بازار توسط توليد کنندگان تهران، تبريز و گاهي اوقات اصفهان تامين مي‌شود.
رئيس اتحاديه پوشاک اروميه، با بيان اينکه اصناف و مردم نسبت به اين گراني و رکود به شدت معترض هستند، تاکيد مي‌کند: دولت بايد در راستاي حمايت از پوشاک و توليد داخلي اقدام به ارائه ارز دولتي به واردکنندگان پارچه جهت توليد ارزان‌تر کند که اين مورد تنها راه حل خروج از رکود فعلي بازار پوشاک است البته بايد نسبت به توزيع و توليد پوشاک با پارچه وارداتي توسط ارز دولتي نظارت 100 درصدي داشته باشد.
آنچه در بازار و سخنان خريدار، فروشنده و رئيس اتحاديه پوشاک اروميه به وضوح مشخص و بارز است، نبود ثبات در بازار و عدم قدرت خريد در مردم است که بايد براي اين امر و کنترل بازار توسط ادارات مرتبط و به خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدامات اساسي صورت پذيرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، البته ناگفته نماند که اين روزها و در بحبوحه اعتراضات صنفي و مردمي به وضعيت بازار ديگر مسئولين هم گويا به شرايط عادت کرده‌اند و واکنش و برخوردي در برابر اين اعتراضات و بي ثباتي بازار ندارند.
گراني اقلام سبد مصرفي مردم شرايط معيشتي خانوارها را با مشکل روبرو کرده و بايد گراني در بازار مهار شود.
وضعيت نوساني قيمت‌ها و کاهش قدرت خريد مردم، مديريت و سياست‌گذاري نادرست و طمع برخي اصناف از جمله عوامل اصلي گراني‌هاي اخير به شمار مي رود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

لمس گراني تنها سهم مردم از بازار

خروج

سرويس اقتصادي: اين روزها به دليل آنچه گراني ارز براي واردات پارچه ناميده مي‌شود، تامين پوشاک شب عيد با کاهش توليد مواجه شده و اين موضوع سبب افزايش قيمت ها و در نتيجه کاهش قدرت خريد مردم شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها