عصر آذربایجان

گزارش خبر

توسعه گردشگری بر پایه دانش بومی؛ نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

1398/02/19

نخستین پل تمام شیشه‌ای قوسی شکل ایران در استان اردبیل و شهر هیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعد از ماه رمضان امسال افتتاح می‌شود.

پل معلق تمام شيشه‌اي قوسي شکل در هير در مساحتي حدود 20 هکتار و حجم سرمايه‌گذاري 400 ميليارد ريال در 5 فاز مختلف در حال اجرا است که اين پل با عنوان نخستين پل تمام شيشه‌اي ايران با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در استان اردبيل و در منطقه گردشگري هير در دست اجرا و ساخت است.

اين پل بعد از طولاني‌ترين پل معلق خاورميانه در شهرستان مشگين‌شهر دومين پل معلقي است که با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ارزش سرمايه اقتصادي استان را چند درجه‌اي ارتقا مي‌دهد و به گفته مسئولان گردشگري استان بعد از ساخت، تکميل و افتتاح اين پروژه توسعه کليدي در حوزه گردشگري و اقتصادي منطقه ايجاد مي‌شود که هم‌اکنون شاهد اجراي عمليات ساخت و راه‌اندازي اين پروژه توسط پيمانکاران بومي در منطقه هستيم.

سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري با جديت حمايت مي‌شود

استاندار اردبيل با اشاره به امکانات پروژه پل معلق هير گفت: پروژه هيرلند با محوريت پل معلق تمام شيشه‌اي قوسي شکل در هير در مساحتي حدود 20 هکتار و حجم سرمايه‌گذاري 400 ميليارد ريال در 5 فاز مختلف در حال اجرا است.

اکبر بهنام‌جو با اشاره به اينکه فاز نخست پروژه مذکور در مساحت 7 هکتار و حجم سرمايه‌گذاري 100 ميليارد ريال در دست اجرا است اضافه کرد: اين فاز با پيشرفت فيزيکي 85 درصدي در حال اجرا است که شامل ساختمان‌هاي اداري و تجاري، پل معلق تمام عرصه شيشه‌اي، زيپ‌لاين بزرگسالان و کودکان، صخره‌نوردي، بک جامپ و سرويس‌هاي بهداشتي و نمازخانه است.

وي تصريح کرد: با برنامه‌ريزي به‌عمل آمده انتظار مي‌رود تا در آينده‌اي نزديک شاهد افتتاح و بهره‌برداري کامل از اين پروژه باشيم.

استاندار اردبيل اظهار کرد: تاکنون مبلغ 11 ميليارد ريال از طرف دولت از بابت زيرساخت‌هايي از جمله راه و برق‌رساني منطقه به اين پروژه اختصاص يافته است.

بهنام‌جو با اشاره به لزوم همکاري و مساعدت جذب سرمايه‌گذاران حوزه گردشگري بيان کرد: انتظار و خواسته ما از مسئولان و دستگاه‌هاي ذي‌ربط اين است که در اين زمينه با در نظر گرفتن ايجاد نشاط عمومي و اجتماعي و توسعه و رونق اقتصادي و گردشگري گام بردارند.

وي اذعان داشت: استان اردبيل مناطق بکر و دست نخورده گردشگري زيادي در تمامي شهرهاي خود دارد که همه اينها فرصتي مناسب براي سرمايه‌گذاري و توسعه اقتصادي از طريق حوزه گردشگري است.

استاندار اردبيل با اشاره به اين که توسعه اشتغال در استان منوط به حمايت از سرمايه‌گذاران است اضافه کرد: واقف به ايجاد 20 هزار فرصت شغلي تا پايان سال در استان هستيم و در اين زمينه از تمام سرمايه‌گذاران حمايت مي‌کنيم تا زمينه توسعه گردشگري در استان فراهم شود که اين مسئله نيازمند مشارکت بخش خصوصي است.

بهنام‌جو ادامه داد: انتظار ما از بانک‌هاي عامل اين است که با رفع موانع سرمايه‌گذاري و سنگ‌اندازي‌ها در راستاي توسعه گردشگري استان با استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي موجود گام بردارند و در راستاي تسريع روند اجرايي طرح‌ها و ارائه تسهيلات گام بردارند.

افتتاح نخستين پل معلق تمام شيشه‌اي ايران در عيد فطر 98

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل با اشاره به اينکه تاکنون بيش از 9 ميليارد ريال براي زيرساخت پروژه گردشگري پل معلق شيشه‌اي هير توسط اداره کل ميراث فرهنگي استان هزينه شده است، گفت: چيزي حدود 3 ميليارد ريال براي راه دسترسي اين پل معلق هزينه شده که اين پروژه در حال انجام و اجراست.

نادر فلاحي با بيان اينکه بعد از اتمام عمليات اجرايي اين پروژه به احتمال قوي بعد از ماه رمضان امسال مورد بهره‌برداري قرار گيرد، افزود: هم‌اکنون عمليات مربوط به اجراي شبکه برق رساني اين مجموعه با اعتباري بالغ بر 6 ميليارد ريال توسط اداره کل ميراث فرهنگي استان در حال انجام بوده که در اين راستا استانداري اردبيل تعامل خوبي با ساير بخشها دارد.

وي پل معلق شيشه‌اي هير را يکي از پروژ‌ه‌هاي منحصربفرد در استان معرفي کرد و گفت: پروژه پل معلق شيشه اي هير در سطح کشور و حتي منطقه يکي از منحصربفردترين پروژه‌هاست که اتمام اين پروژه مي‌تواند در جذب حداکثري گردشگران و در نهايت بهبود اوضاع اقتصادي مردم استان کمک کند.

مديرکل ميراث فرهنگي استان اردبيل با اشاره به اجراي پل معلق مشگين‌شهر تصريح کرد: تجربه موفق احداث پل معلق در مشگين‌شهر باعث شده تا اين شهر بعد از سرعين به دومين مقصد گردشگران در استان اردبيل تبديل شود.

افق روشن گردشگري اردبيل

کارشناس گردشگري استان نيز در مورد توسعه گردشگري استان اردبيل طي سالهاي گذشته گفت: هم‌اکنون در راستاي توسعه گردشگري در استان اردبيل گام‌هاي اساسي تعاملا از سوي بخش خصوصي و بخش دولتي در منطقه برداشته شده که نظاره اين اقدامات به تنهايي موجب خوشحالي و خرسندي است.

ايماني با بيان اينکه احداث دو پروژه مهم گردشگري طي سالهاي گذشته در استان رونق اساسي در بخش گردشگري اين منطقه ايجاد کرده است گفت: احداث پل دوقلوي مشگين‌شهر در اين شهرستان توس سرمايه‌گذار بخش خصوصي سبب شد تا در طول سالهاي گذشته ما بيشترين آمار ورود گردشگران به استان را شاهد باشيم.

وي احداث ديگر پل معلق؛ اين بار پلي با عرصه تمام شيشه در منطقه را اقدامي موفقيت‌‌آميز خواند و اظهار کرد: بي‌شک اتمام پروژه پل معلق شيشه‌اي هير مي‌تواند در جذب گردشگران به استان بسيار موثر باشد و با توجه به احداث يک پل معلق ديگر در منطقه گردشگري ازناو خلخال طبق گفته مسئولان ميراث فرهنگي در آينده نزديک استان اردبيل به عنوان استان پلهاي معلق در سطح کشور شناخته خواهد شد.

اين کارشناس گردشگري افق و دورنماي گردشگري استان اردبيل را روشن دانست و افزود: بي‌شک سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري استان اردبيل هرگز هدر نخواهد شد چرا که ظرفيتهاي موجود در منطقه به تنهايي براي توسعه اقتصادي استان از طريق حوزه گردشگري کفايت مي‌کند که در همين رابطه نياز است تا با افزايش تعامل بخش خصوصي و دولتي حمايت از سرمايه‌هاي گردشگري، برنامه‌ريزي مدون براي سرمايه در گردش و استفاده از آخرين متدهاي روز جهان گردشگري استان اردبيل از چيزي که هم‌اکنون هست فراتر رود.

ظرفيت گردشگري استان اردبيل حداقل در يکي دو سال گذشته به شکل چشمگيري با حمايتهاي بخش خصوصي و دولتي رشد و رونق اميدبخشي داشته است به گونه‌اي که آمارهاي در دست از ورود گردشگران به اين استان طي همين مدت سند اثبات اين ادعاست، اما بايد توجه داشت که استفاده کليشه‌اي از ظرفيتهاي گردشگري استان صرفا و تاکيدا "صرفا" در يک بخش و حوزه نمي‌تواند آنطور که بايد و قابل تصور بوده، اقتصاد استان را متحول سازد، چرا که مي‌بايست با يک نيازسنجي و آسيب‌شناسي درست و کارشناسي بتوان هم نقاط قوت حوزه گردشگري اردبيل را احصا کرده و هم در کنار اين مهم به تقويت نقاط ضعف پرداخت.

خلاصه کلام اينکه نهادن يک نام خاص بر استان؛ باتوجه به سلايق تنوع طلبي گردشگران داخلي و خارجي در حوزه گردشگري شايد اقبال عمومي آنچناني را در پي نداشته باشد، پس شايسته است رونق گردشگري استان اردبيل صرفا محدود به يک بخش يا يک "سازه" نباشد.

منبع : تسنیم

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

توسعه گردشگری بر پایه دانش بومی؛ نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

خروج

نخستین پل تمام شیشه‌ای قوسی شکل ایران در استان اردبیل و شهر هیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعد از ماه رمضان امسال افتتاح می‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها