عصر آذربایجان

گزارش خبر

معبد مهر

معبد مهر

1395/04/20

گروه سيري در استان ها: معبد مهر مراغه که بايد آن را در رديف يکي از نخستين سکونتگاه‌ها و معابد بشر پيش از تاريخ محسوب کرد از تاريخ ناگفته مراغه حکايت دارد.

گروه سيري در استان ها:    معبد مهر مراغه که بايد آن را در رديف يکي از نخستين سکونتگاه‌ها و معابد بشر پيش از تاريخ محسوب کرد از تاريخ ناگفته مراغه حکايت دارد. اين بناي تاريخي را متعلق به دوره? اشکاني و جايي مي‌دانند که آيين مهرپرستي در آن اجرا مي‌شد. اهالي منطقه اين محوطه را با نام‌هايي مانند »امامزاده معصوم مراغه‌اي«، »خانقاه«، »اجاق« و »اولياء« ناميده‌اند و مناطقي مانند »معبد«  »قبرستان«، »اصطبل«، »چله خانه« و يک محوطه? تاريخي دارد که به‌نظر مي‌رسد قبرستاني مربوط به عصر آهن است. اين معبد در زير يک گورستان تاريخي قرار داردو با خاک‌برداري، بخش‌هايي از آن، خود را نمايان کرده، اما همچنان بخش عمده‌اي ازآن در زير خاک قرار دارد. معبد »مهر« مراغه نيايشگاه زيرزميني ومحل پرستش خورشيد و برگزاري آيين مهرپرستي در جنوب روستاي ورجوي مراغه به صورت زيرزميني و صخره‌اي بنا شده‌است. پيروان آيين مهر، آن را با تراشيدن قطعه سنگي عظيم از جنس شيست با دهانه‌اي به عرض 5.4 متر به وجود آورده‌اند. اين بنا را از نظر حجم کار و دقت هنرمنداني که در امر حجاري آن دخيل بوده‌اند مي‌توان جزء نمونه‌هاي ارزنده ستايشگاه‌هاي کهن دانست. با توجه به اين که مشخصه معماري صخره‌اي تا دوران هخامنشي سطوح مسطح و راست گوشه بدون خطوط منحني چه در درگاه‌ها و چه در پوشش سقفها مي‌باشد و در واقع اين همان نکته‌اي است که ما را به پيشينه? معبد مهرورجوي و به دوره? اشکاني راهنمايي مي‌نمايد. اين مجموعه باستاني شامل قبرستان، معبد و يک محوطه تاريخي مي‌باشد. مراغه شهري که روزگاري مرکز اسکان تمدن‌هاي بزرگ انساني بوده و اکنون فراموش شده ميراث داران ايشان است. براي آشنايي با تاريخ مراغه نمي‌توان از آثار بسيار کهن مهرابههاي مراغه به سادگي گذشت. مهرابه‌ها نيايشگاه‌هاي مهرپرستان در دنياي باستان بوده‌است. مهرپرستي ديني ايراني بوده که پرستش خورشيد از اجزاي اصلي آن به شمار مي‌رفته‌است. ديني که از ايران در دوره‌اي نيز به اروپاي غربي رخنه کرد. اما اکنون از مهرابه‌هاي کهن در اين شهر تنها معبد مهرو معابد (غارهاي) اطراف رصدخانه مراغه به يادگار مانده‌است و بس. گرچه اکنون از معبد مهرجز نامي و نشاني ديگر چيزي باقي نمانده؛ اما کماکان نشان از تاريخچه بسيار غني اين سرزمين تاريخي دارد. مهر يا ميترا خدايي بوده که پرستش او در غرب تا شمال انگلستان و در شرق تا هند، هزاران سال رواج داشته‌است و هنوز هم مورد احترام زرتشتيان است. پيروان مهر او را فرشته مهر و دوستي و عهد و پيمان و مظهر فروغ و روشنايي مي‌پنداشته‌اند. آنها بر اين عقيده بودند که مهر در غاري متولد شده‌است از اين‌رو هر جا غاري مي‌يافتند، در آن به پرستش و نيايش مهر مي‌پرداختند و آن مکان را »مهرابه« مي‌گفتند.
اين معبد به عنوان يکي از کامل‌ترين پرستشگاه‌هاي تاريخي ايران، در دوره اسلامي يعني زماني که ايلخانيان بر ايران پارسي حکومت مي‌کردند دستخوش تغييراتي شد. تا نشانه‌هايي از اسلام اکنون بر تن اين معبد به يادگار بماند و صدالبته اين نشانه‌ها اکنون به دليل اهمال مسوولان امر با تيشه و چکش غارتگران ميراث ايراني بيشتر آشنا هستند تا ضربه مرمت استادکاران آثار تاريخي براي حفظ اين يادگار کهن ايراني.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معبد مهر

معبد مهر
خروج

گروه سيري در استان ها: معبد مهر مراغه که بايد آن را در رديف يکي از نخستين سکونتگاه‌ها و معابد بشر پيش از تاريخ محسوب کرد از تاريخ ناگفته مراغه حکايت دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها