عصر آذربایجان

گزارش خبر

جلفا قطب توليد انار و انجير در آذربايجان شرقي

جلفا قطب توليد انار و انجير در آذربايجان شرقي

1401/08/01

گروه گزارش:شهرستان جلفا با داشتن 500 هکتار باغ انار و 100 هکتار انجير قطب توليد انار و انجير در آذربايجان شرقي به شمار مي رود.

مريم پورعلي

گروه گزارش:شهرستان جلفا با داشتن 500 هکتار باغ انار و 100 هکتار انجير قطب توليد انار و انجير در آذربايجان شرقي به شمار مي رود.
 جلفا، به لحاظ جغرافيايي و به دليل واقع شدن در نقطه صفر مرزي و همسايگي با کشورهاي ارمنستان و آذربايجان از اهميت خاصي در استان آذربايجان شرقي برخوردار است و همچنين قرار گرفتن اين شهرستان در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس به ارزش اين منطقه افزوده است.
وجود کليساهاي تاريخي، حمام‌هاي تاريخي و باغات پهناور که به گفته کشاورزان اين منطقه از اجداد آنها به ارث رسيده است نويدي را از گذشته‌هاي دور به ما مي‌دهد که نشاني از تاريخ غني اين منطقه مي‌باشد.
اطلاعات به دست آمده از پنج هزار و 500 هکتار سطح زير کشت باغات شهرستان جلفا خبر از آن مي‌دهد که 500هکتار از اين باغات را انار و 100 هکتار از اين باغات را انجير به خود اختصاص داده است که به طور متوسط براي سه هزار نفر شغل مستقيم ايجاد شده است.
اين شهرستان، رتبه اول استاني را در زمينه کشت گلخانه‌اي، بالغ بر 150 هکتار به خود اختصاص داده است که در روزهاي آتي 100 هکتار نيز به آن اضافه خواهد شد.
در بخش سيه رود باغات واقع در نوردوز، دوزال، کردشت، قولان، ميسن، اشتبين، قشلاق نواکي، نوجه مهر، تلکري، پهناور، نظر کندي و ميانه کرد احمد از عمده توليد کنندگان انار و انجير در اين شهرستان هستند.
رنگ و عطر انار، هنگامه غوغاي پاييز است
انار در بين تمامي ميوه‌ها تاج پادشاهي بر سر نهاده و در پس تمام عاشقانه‌هاي پاييز خود را بر سر کرسي شب يلدا نشانده است اما اين همه عشوه گري بي دليل نيز نيست چرا که از مزيت‌هاي آن مي‌توان به تقويت معده اشاره کرد، و اينکه اين حقه ياقوت ذهن را نيرو بخشيده و موجب تقويت حافظه و دور کردن ويروس‌ها از بدن مي‌شود.
آب انار نيز در حفظ تعادل مايعات بدن به خصوص خون نقش مهمي دارد و در بيماري‌هايي از جمله کم خوني، ضعف اعصاب و تقويت عمومي بدن بسيار مؤثر است.
کشور ايران يکي از بزرگترين توليد کنندگان انار در دنيا بوده است که شهرستان جلفا در دل آن، ما را به سمت و سوي حقه‌هاي ياقوت خود کشانده است.
رونق بازار انار و انجير
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در حاشيه بازديد از باغات انار جلفا حاصل تلاش کشاورزان را نه تنها باعث امنيت غذايي، بلکه سبب اقتدار غذايي دانست که مي‌توان آن را به عنوان يک قدرت معرفي کرد.
اکبر فتحي جشنواره انار و انجير جلفا را سنتي از گذشته‌هاي ديرين تاکنون دانسته و چنين اظهار کرد: از گذشته تا به امروز در ابتداي کاشت محصولات يا انتهاي برداشت آنها جشن شکرانه نعمت برگزار مي‌شود اما امروزه اين جشنواره‌ها بايد بهانه‌اي براي شناساندن ظرفيت‌هاي شهرستان‌ها و بازاريابي باشد چرا که اگر به اين عامل دست پيدا کنيم گله‌مندي در حوزه تنظيم بازار حل خواهد شد که اين موضوع نيز مستلزم پيگيري‌هاي کشاورزان است.
وي شهرستان جلفا و پس از آن خداآفرين را به عنوان توليد کنندگان انبوه انار و انجير دانست و افزود: اين دو محصول بايد مشکلي در حوزه بازار نداشته باشند، اما در غير اين صورت مسئولين براي رفع اين مشکل مستلزم اطلاع رساني گسترده در شهرستان‌هاي مختلف مي‌باشند به طوري که اين اطلاع رساني بايد به گونه‌اي باشد که از شهرستان‌هاي ديگر نيز در اين جشنواره‌ها حضور داشته و با اين محصولات آشنا شوند.
وي افزود: با وجود شبکه گسترده‌اي که تعاون روستايي در اختيار دارد لزومي براي جستجوي بازار در ديگر استان‌ها نيست در حالي که در استان خودمان مي‌توانيم بازاريابي کنيم.
فتحي، اتحاديه تعاون روستايي را يک بخش خصوصي اعلام کرد و وظيفه آن را شناسايي محصول و فروش آن در شهرستان‌هاي فاقد محصول دانست: اگر اين اصل نهادينه شود جشنواره، معناي واقعي خود را پيدا خواهد کرد و اين امر مستلزم اطلاع رساني صحيح و گسترده‌اي است که آن را مي‌توان ماه‌ها پيش از برگزاري جشنواره از طريق صدا و سيما و فضاهاي مجازي اطلاع رساني کرد.
وي از پيگيري‌هاي اخير تحت عنوان تطهير پهلوي گله مندي کرد و ادامه داد: در شهرستان جلفا طي سال‌هاي اخير پنج هزار هکتار اراضي مجهز به شبکه‌هاي آبياري شده است، شبکه‌هايي که براي هر هکتار آن حداقل 300 ميليون هزينه شده است که در کل براي تجهيز اراضي اين شهرستان 1500 ميليارد هزينه صورت گرفته و اين نا انصافي است که از اين عوامل چشم پوشي شود.
وي از حمايت دولت سيزدهم در بخش کشاورزي به معناي واقعي ياد کرد و ادامه داد: از لحاظ بعد امنيت غذايي که شايد تا کنون ملموس نبود اما در جنگ اخير بين اوکراين و روسيه امنيت غذايي دنيا تهديد شد که اين امر در کشور ما به لحاظ وجود محصولات مسئله آنچنان قابل توجهي نبود.
اصلاح الگوي کشت به صورت منطقه‌اي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گله مندي کشاورزان را نامتعادل بودن بازارها دانست و افزود: دليل اين امر عدم اصلاح الگوي کشت مي‌باشد که اگر بر اساس استعداد و پتانسيل‌هاي هر منطقه محصول به خصوصي تعريف شود طبيعتاً در کنار آن بازار نيز تعريف خواهد شد تا محصولات توليدي در دست کشاورز نماند.
وي افزود: الگوي کشتي که از سوي وزارت جهاد کشاورزي تعريف شده است براي اجرايي شدن آن مستلزم ?? هزار ميليارد يا به قولي سي همت مي‌باشد که اگر در اين ارتباط کمک حالي به وزارت جهاد کشاورزي صورت بگيرد الگوي کشتي که از آن رونمايي شده است مي‌تواند تمامي مشکلات را حل کند و در حين رضايت کشاورزان ما را به امنيت و اقتدار غذايي برساند.
فتحي در آخر از حضور سرمايه‌گذاراني نام برد که با انجام قرارداد، خريد محصولات را در آينده تضمين خواهند کرد.
عدم بسته بندي و بازاريابي نامناسب مشکل جدي کشاورزي جلفا
فرماندار جلفا نيز هدف از جشنواره انجير و انار را چنين عنوان کرد: ارزش به کار کشاورزان و باغداران و انگيزه بخشي به آنها يکي از اهداف اين جشنواره مي‌باشد.
وي ادامه داد: حوزه تحقيقات جهاد کشاورزي و حوزه بازرگاني هم بايد در عرصه فرآوري، بسته بندي و بازاريابي کمک حال آنان باشد تا محصولات آنها رايگان و ارزان عرضه بازار نشود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،عطاپور افزود: بعضي از کشاورزان علت فروش نامناسب خود را عدم بسته بندي مناسب و يا بازاريابي نامناسب مي‌دانند و برخي ديگر نيز گلايه از کمبود سرمايه براي اقدامات مناسب دارند که در اين خصوص از جهاد کشاورزي انتظار مي‌رود تا در حوزه تأمين مالي و اعتبارات وامي حامي آنان باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها