عصر آذربایجان

گزارش خبر

کتاب و رسانه ارکان موثر رشد فرهنگي هستند

کتاب و رسانه ارکان موثر رشد فرهنگي هستند

1395/08/02

کتاب و رسانه به معناي واقعي کلمه از جمله مهم‌ترين ارکان در رشد فرهنگي هر جامعه محسوب مي‌شوند.

گروه گزارش: کتاب و رسانه به معناي واقعي کلمه از جمله مهم‌ترين ارکان در رشد فرهنگي هر جامعه محسوب مي‌شوند. به گزارش عصر آذربايجان، کتاب و رسانه‌هاي جمعي به معناي واقعي کلمه از جمله ارکان و عوامل موثر در رشد فرهنگي جامعه محسوب مي‌شوند بنابراين بايد براي استفاده از ظرفيت‌هاي نهفته در اين زمينه به صورت جدي و با عزم راسخ گام برداشته شود و در اين راستا فعالان اجتماعي به صورت متحد و يکدل پا به عرصه بگذارند تا از اين رهگذر اثرگذاري بيشتري در جامعه و پيرامون خود داشته باشند. پايين بودن سرانه کتاب‌‌خواني در جامعه ايراني امروزه بر کسي پوشيده نيست، بنابراين رسانه‌هاي جمعي اعم از مطبوعات، پايگاه‌هاي خبري و تحليلي، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مجازي از جمله شبکه‌هاي اجتماعي بايد براي کتاب‌خوان کردن اقشار مختلف مردم در جامعه ورود پيدا کنند، در اين زمينه آثار برگزيده و کتاب‌هاي نمونه را به آحاد مردم و مخاطبان آنها با در نظر گرفتن رده‌ سني و نيازشان معرفي کنند. از طرف ديگر کتاب‌خواني يک راهکار براي بررسي مشکلات فرهنگي و اجتماعي موجود در جامعه نيز به شمار مي‌رود، چرا که آحاد مردم به اين وسيله و از طريق مطالعه براي معضل‌هاي اجتماعي موجود در بين خود راهکارهاي قابل اجرايي پيدا مي‌کنند، به ويژه اينکه هم‌اکنون در شرايط خطيري نيز از حيث حمله‌هاي فرهنگي، اقدامات ضدديني و ضدارزشي دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته‌ايم.
 *انجام فعاليت‌هاي فرهنگي در کتاب‌خانه‌ها
رئيس اداره کتاب‌خانه‌هاي عمومي اروميه به اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مختلف در کتابخانه‌ها براي جذب مخاطبان اشاره کرد و ادامه داد: در اين راستا مسابقات آنلاين و مکتوب، جلسات نقد و بررسي کتاب، نمايشگاه کتاب و قصه‌گويي برگزار مي‌شود، تا از اين رهگذر براي جذب نسل جوان و نوجوان گام برداريم که بايد خروجي آن را مورد توجه قرار داد تا براي تقويت و ارتقاي کيفيت برنامه‌ها اهتمام شود.وي با اشاره به اينکه در اين زمينه جوانان و طيف‌هاي اجتماعي مختلف با هدف ترويج فرهنگ کتاب‌خواني در سطح جامعه اقدامات ابتکاري زيادي را ترتيب مي‌دهند، ادامه داد: همچنين در اين زمينه استفاده از فن‌آوري‌هاي روز و لوازم ارتباطي نوين همچنين شبکه جهاني اينترنت و ظرفيت‌هاي عمده آن نيز مورد توجه قرار گرفته، که اميد است اين سري اقدامات موثر واقع شود.
*فراخوان برگزاري جشنواره‌اي با محوريت کتاب و رسانه
فريماه کاراني يکي از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خواني مي‌باشد که از برگزاري جشنواره‌اي با محوريت کتاب و رسانه در سراسر کشور خبر داد و از فعالان عرصه خبر و رسانه حضور پرشور و حداکثري در اين جشنواره را خواستار شد و يادآوري کرد: آثار ارسالي بايد در فاصله اول مهر تا پايان شهريور امسال در رسانه‌هاي جمعي انتشار يافته باشد. وي نشاني دبيرخانه اين جشنواره را تهران، خيابان انقلاب اسلامي، خيابان برادران مظفر جنوبي، کوچه خواجه نصير، شماره دو، طبقه سوم، روابط عمومي خانه کتاب عنوان کرد و با اشاره به پاسخگو بودن شماره تلفن 66415254 به سوالات و پيگيري‌هاي علاقه‌مندان جهت شرکت در اين جشنواره براي حضور پرشور خبرنگاران در اين رويداد فرهنگي ابراز اميدواري کرد. کاراني زمان برگزاري جشنواره و مراسم پاياني آن و معرفي نفرات برگزيده و آثار منتخب را همزمان با بيست و چهارمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران در آبان ماه 1395 عنوان کرد و بيان داشت: خبرنگاران بومي استان اين فرصت را نبايد از دست دهند به ويژه اينکه در طول سال به صورت پيوسته در حال تلاش و تکاپو در اين زمينه هستند. وي با اظهار اينکه کتاب و فرهنگ به معناي واقعي کلمه دو عنصر تاثيرگذار بر يکديگر هستند، بنابراين نبايد ظرفيت‌هاي عمده اين دو مقوله را مورد غفلت قرار دهيم، گفت: بلکه بايد با کار حساب شده، منظم و براساس برنامه‌ريزي در اين دو حوزه قدم‌هاي لازم را برداشت تا اينکه نتايج آن را حتي در درازمدت نيز مشاهده کرد. کلام آخر ... در اين راستا نسبت به برگزاري سلسله جلسات معرفي کتاب، برگزاري مسابقات کتاب‌خواني با در نظر گرفتن کتاب‌هاي مشخص، اهداء کتاب به نوجوانان و جوانان از جمله راه‌‌‌کارها و تدابيري است که در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته و به آن در سطح ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس جامه عمل پوشانده شده است، که به طور قطع در صورت جذب حداکثري جامعه هدف آثار مطلوب آن را در فرهنگ استان و کشورمان شاهد خواهيم بود. همچنين راه‌اندازي ايستگاه مطالعه و قفسه‌هاي کتاب در داخل پايانه‌هاي مسافربري شهرستان‌ها براي ارائه خدمات کتاب و کتاب خواني به تمام اقشار جامعه يکي ديگر از راهبردهايي مي‌باشد که سازمان‌ها و ارگان‌ها به ويژه اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي آذربايجان غربي آن را مورد توجه قرار داده است، که بايد بررسي‌هايي در اين زمينه و ميران تاثيرگذاري آن در بين مردم صورت گيرد. بسترهاي فرهنگي مناسب و مورد نياز براي تقويت رويکرد کتاب خواني اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان بايد در مناطق مختلف کشور همين طور آذربايجان غربي بايد به بهترين شکل فراهم شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کتاب و رسانه ارکان موثر رشد فرهنگي هستند

کتاب و رسانه ارکان موثر رشد فرهنگي هستند
خروج

کتاب و رسانه به معناي واقعي کلمه از جمله مهم‌ترين ارکان در رشد فرهنگي هر جامعه محسوب مي‌شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها