عصر آذربایجان

گزارش خبر

قصه هايي براي خواب و بيداري کودکان

قصه هايي براي خواب و بيداري کودکان

1395/10/12

کودک معصوم شباهنگام با قصه چوپان دروغگو از زبان پرمهر مادر به خواب رفت اما وقتي با طليعه آفتاب و پندهاي داستاني از خواب بيدار شد، فهيمد که در نبود اخلاق، دروغ و بدعهدي مي تواند دامن گير انسان شود.

گروه فرهنگي: کودک معصوم شباهنگام با قصه چوپان دروغگو از زبان پرمهر مادر به خواب رفت اما وقتي با طليعه آفتاب و پندهاي داستاني از خواب بيدار شد، فهيمد که در نبود اخلاق، دروغ و بدعهدي مي تواند دامن گير انسان شود.
لذت شنيدن قصه براي کودکان با لالايي و نجواهاي مادرانه آغاز شده و علاوه بر ايجاد آرامش به شکوفايي، بيداري و نشاندن بذر مطالعه در استعدادهاي بالقوه آنان منجر مي شود. امروزه نقش قصه گويي در انتقال مفاهيم درسي  پرورش سبک زندگي اسلامي - ايراني، احيا سنت ها و آيين هاي فرهنگي، تاريخي، بومي و محلي مورد توجه متوليان فرهنگي قرار گرفته است. اهميت قصه گويي در دنياي کنوني تا جايي است که در برخي از کشورهاي اروپايي از جمله سوئد، قوانيني وجود دارد که والدين را هر روز به قصه گويي براي کودکانشان ملزم مي_کند. قصه گوي بين المللي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آذربايجان غربي معتقد است که قصه گويي پيوست فرهنگي براي مطالعه کتاب است. بازديد از بخش کودک کتابخانه مرکزي اروميه نيز دنياي داستاني فاطمه وظيفه دوست، يک دختر پنج ساله را پيش رو مي_گذارد. فاطمه در حالي که روي موکت صورتي رنگ اين کتابخانه بر روي زمين نشسته است، به دنبال کتاب هاي پر از عکس ها و شخصيت هاي داستاني جذاب است. مادر فاطمه از دور مراقب حرکت هايش است اما فاطمه به تنهايي و فارغ از امر و نهي هاي مادرش کتاب دلخواه خود را انتخاب کرد. چنان در عکس قصه ها غرق شده است که گويي در يک لحظه با شخصيت قصه هم ذات پنداري دارد؛ به محض گرفتن انرژي مثبت از عکس شخصيت داستان، آن را نزديک صورتش برد و دقيق تر نگاه کرد. فاطمه براي گفت و گوي صميمي با خبرنگار ما پس از گرفتن اجازه از مادرش، لبخند زنان گفت: مادر بيشتر از همه در منزل برايم کتاب خوانده است. فاطمه ادامه داد: من از کتاب ' منم مي خوام ' 2 جلد دارم که مي خواهم يکي از آنها را به کتابخانه هديه دهم. به گفته کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزي اروميه نيز فاطمه پنج ساله و برادرش مهدي 11 ساله از سال 93 عضو بخش کودک کتابخانه مرکزي اروميه هستند؛ به طوري که فاطمه در طي 2 سال عضويت در کتابخانه 349 کتاب و مهدي 374 کتاب امانت گرفته اند. ستاره صولت افزود: 460 کودک در اين کتابخانه عضو هستند و کودکان زير 6 سال بيشتر به قصه_هاي حاوي شعر علاقه دارند. رئيس کتابخانه مرکزي اروميه نيز اظهار کرد: قصه از ابزارهاي اساسي براي انتقال مفاهيم مختلف  ارزش هاي اخلاقي و تاريخي به کودکان محسوب مي شود.  نرگس فرح بخش اضافه کرد: تقويت مهارت هاي ارتباطي و افزايش اعتماد به نفس، افزايش دايره لغات و تشويق به مطالعه از مزاياي قصه گويي براي کودکان است. مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آذربايجان غربي معتقد است که قصه قدمتي به اندازه عمر انسان داشته و از روزگاران قديم خانواده ها را دور هم جمع کرده است. به گفته جواد زاهدي علاوه بر قرآن کريم که بسياري از مفاهيم والاي آن در قالب قصه بيان شده، کتاب هاي ادبي فاخري چون مثنوي معنوي نيز اهميت ويژه اي به قصه قائل شده است. وي با اشاره به اينکه قصه روايت زندگي انسانهاست، افزود: قصه خود زندگي نيست اما جهت گيري خاصي در مخاطب ايجاد مي کند؛ اين جهت گيري به ويژه در کودکان که مستعد يادگيري هستند تاثير منحصر به فردي مي گذارد و اثرهاي قابل توجه آن را مي توان در رفتارهاي آينده کودک مشاهده کرد. وي با بيان اينکه قصه روش غيرمستقيم براي تعاليم تربيتي در کودکان است، اضافه کرد: قصه ميراث غني انساني را به کودک منتقل مي کند. زاهدي پرورش قوه تخيل  برانگيختن حس کنجکاوي، علاقمندسازي کودک به کوشا بودن و مهم تر از همه سوق دادن وي به سمت مطالعه را از امتيازهاي قصه گوي براي کودکان مي داند. وي با اشاره به اينکه قصه روند خاصي را طي مي کند و جذابيت خاصي براي گوينده و شنونده دارد، اظهار کرد: قصه گويي نوعي هنر محسوب مي شود و جنبه هنري آن در جشنواره هاي قصه گويي مورد توجه کارشناسان است. وي بر اين باور است که قصه  قصه گو و مخاطب قصه سه ضلع طلايي يک قصه موفق محسوب مي شوند و در صورت تحقق در يک قصه گويي، کودک را محقق تربيت مي کند و آثار مثبت بسياري در رشد کودک خواهد داشت.  به گفته مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آذربايجان غربي قصه گو بايد ضمن تسلط به قصه به حالت هاي غيرکلامي خود و احساس و عکس العمل مخاطب توجه کافي داشته باشد. زاهدي افزود: قصه گويان حرفه اي ادامه قصه را براي قسمت بعد مي گذارند تا ذهن فعال کودک به خيال پردازي بپردازد و کودک را پرسش گر بار آورد. وي ادامه داد: برگزاري سالانه جشنواره هاي قصه گويي از اقدام هايي است که براي جلوگيري از تسلط شبکه هاي مجازي بر افکار کودکان انجام مي گيرد. وي با انتقاد از اينکه نهادهايي به صورت غيرتخصصي دست به قصه گويي براي کودکان مي کنند، اظهار کرد: از آنجايي که قصه و قصه گويي فعاليت تخصصي و محوري کانون است، ديگر مراکز نبايد به صورت حرفه اي و گسترده به اين حوزه ورود کنند زيرا نه تنها کودکان را به قصه علاقمند نخواهند کرد  بلکه قصه گويي بدون تکنيک هاي حرفه اي مي تواند در روحيه کودک تاثير منفي به دنبال داشته باشد. وي با اينکه امروزه با پيشرفت فن آوري و مطرح شدن وسايل سرگرمي جديد از جمله تبلت، گوشي هاي همراه هوشمند و بازي هاي رايانه اي متنوع، ذائقه کودکان براي سرگرمي تاحدودي تغيير يافته است، گفت: نبايد فراموش کرد که ادبيات با تار و پود فرهنگ ايراني گره خورده است و با مديريت سرگرمي کودکان مي_توان اهميت قصه گويي را بيش از پيش براي خانواده ها روشن کرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آذربايجان غربي در اقدامي ابتکاري در سال جاري تاکنون نزديک به سي قصه صوتي را براي گروه هاي سني مختلف منتشر کرده است. خانواده هاي علاقمند به قصه مي توانند از کانال کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آذربايجان غربي در تگرام به آدرس '@kanoonparvareshazargharbi' اين قصه هاي صوتي را دريافت کنند. در مجموع مي_توان گفت: کتاب هايي که آميزه اي از واقعيت و خيال است، براي بازه سني 4 تا 5 سال مي توانند مناسب باشند زيرا اين بازه سني آغاز رشد تخيل کودکان است. همچنين داستان هايي که شخصيت هاي آنها حيوانات سخنگو هستند براي کودکان اين دوره بسيار جذاب است و باعث به پرواز درآوردن حس تخيل آنها مي شود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

قصه هايي براي خواب و بيداري کودکان

قصه هايي براي خواب و بيداري کودکان
خروج

کودک معصوم شباهنگام با قصه چوپان دروغگو از زبان پرمهر مادر به خواب رفت اما وقتي با طليعه آفتاب و پندهاي داستاني از خواب بيدار شد، فهيمد که در نبود اخلاق، دروغ و بدعهدي مي تواند دامن گير انسان شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها