عصر آذربایجان

گزارش خبر

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل

1395/11/24

روستاها در ايران بعنوان يکي از شريان هاي مهم اقتصادي در سال هاي گذشته گريبانگير مشکلات زيادي بوده و بتدريج در حال خالي شدن از سکنه بود و دولت تدبير و اميد در 2 سال گذشته اقدام هاي اساسي در توقف اين روند و توسعه و کارآفريني در آنها انجام داده است. جايگاه روستاها در توسعه اقتصادي و نيز پيامدهاي توسعه‌ نيافتگي مناطق روستايي که خود را با پديده مهاجرت حاشيه_نشيني و تبديل نيروهاي مولد به نيروهاي مصرف گرا نمايان کرده موجب توجه مسوولان دولت تدبير و اميد به توسعه روستايي و استقرار مناسب آن در چرخه توسعه پايدار شده‌ است.

گروه گزارش: روستاها در ايران بعنوان يکي از شريان هاي مهم اقتصادي در سال هاي گذشته گريبانگير مشکلات زيادي بوده و بتدريج در حال خالي شدن از سکنه بود و دولت تدبير و اميد در 2 سال گذشته اقدام هاي اساسي در توقف اين روند و توسعه و کارآفريني در آنها انجام داده است. جايگاه روستاها در توسعه اقتصادي و نيز پيامدهاي توسعه‌ نيافتگي مناطق روستايي که خود را با پديده مهاجرت  حاشيه_نشيني و تبديل نيروهاي مولد به نيروهاي مصرف گرا نمايان کرده موجب توجه مسوولان دولت تدبير و اميد به توسعه روستايي و استقرار مناسب آن در چرخه توسعه پايدار شده‌ است.
به گفته کارشناسان، کارآفريني روستايي و ايجاد فضاي کسب و کار در اين مناطق مي‌تواند راهکاري مناسب براي توانمندسازي مناطق روستايي و در نتيجه دستيابي به توسعه اقتصادي باشد. در استان اردبيل از زمان روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، شناخت ظرفيت هاي روستاها براي ايجاد اشتغال و کارآفريني در دستور کار مسوولان قرار گرفته و با اقدام هاي اساسي بتدريج رونق اقتصادي و حتي مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در حال شکل گيري است.
ايجاد زيرساخت ها و ارائه خدمات به روستاييان در اين مسير جز اقدام هاي اساسي است و در اين راستا تاکنون 73 درصد روستاهاي استان اردبيل از آب آشاميدني، 99.7 درصد از برق، 117 هزار نفر روستايي از نعمت گاز طبيعي بهره مند شده اند ضمن اينکه طرح_هاي هادي بسياري در آنها اجرايي و طرح_هاي راه روستايي بسياي نيز در حال اجرا مي باشد.
به گفته مسوولان استان اردبيل در سال هاي اخير در کنار کشاورزي به عنوان مهم ترين منبع درآمدي روستاييان ايجاد واحدهاي توليدي کوچک تعاوني و خصوصي نيز مورد توجه قرار گرفته تا زمينه هاي اشتغال جديد در آنها فراهم شده و عمران روستايي شتاب گيرد. اکبر طوبي  مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل در اين باره گفت: با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد توسعه و عمران و آبادي در روستا ها مورد توجه قرار گرفته طوري که براي بيش از سه هزار نفر در روستاهاي استان با پرداخت 283 ميليارد ريال تسهيلات بانکي زمينه اشتغال فراهم شده است. وي افزود: از اين تعداد يک هزار و 925 نفر توسط صندوق کارآفريني اميد با اعطاي 150 ميليارد ريال تسهيلات، 150 نفر با 17 ميليارد ريال از طريق طرح درآمد زايي دهياري_ها  990 نفر با 104 ميليارد ريال تسهيلات براي ارتقاي توليد و توسعه اشتغال پايدار در مناطق روستايي و 24 نفر با 12 ميليارد ريال وام از طريق بانک سينا شاغل شده اند.
مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل بيان کرد: تقويت زيرساخت ها با هدف افزايش توليد، استفاده از سرمايه انساني روستاييان   آموزش هاي کاربردي با هدف توليد   سرمايه_گذاري با هدف افزايش توليد و اشتغال   ساماندهي انواع سرمايه ها، تقويت و زيبا سازي کالبد روستاها، توسعه توليدات کشاورزي  صنايع تبديلي، صنعتي، گردشگري و خدماتي   مديريت مردمي و کاهش تصدي گري دولت  بهبود زندگي روستاييان با افزايش شاخص هاي رفاه و آسايش از جمله اهداف و اقدامات لازم براي توسعه روستايي مي باشد. طوبي اجراي طرح مشارکت مردم در راه اندازي واحد هاي توليدي در روستا ها را يادآور شد وگفت: در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي ، توسعه اشتغال پايدار و جلوگيري از مهاجرت روستائيان، طرح کشت زعفران در 80 روستاي محروم شهرستان گرمي در سطح 350 هکتار و با اشتغال زايي 340 نفر وارد فاز اجرايي شده که مي تواند اقتصاد اين روستاها را متحول کند. وي حمايت از طرح هاي مشارکتي وغيرمشارکتي قابل اجرا در روستاهاي استان  شناسايي واجراي برنامه 'هر روستا يک محصول وهر خانه يک کارخانه '، حمايت از مشاغل صنايع دستي منحصر به هر روستا و حمايت از طرح هاي کارآفريني خرد وکوچک را از جمله برنامه هاي توسعه اي روستايي عنوان کرد وگفت: با اجراي طرح هاي مشارکتي مي_توان شاهد رشد وتوسعه کارآفريني در روستاها بود. وي با اشاره به اجراي طرح مشارکتي کشت زعفران در استان اردبيل گفت: براي اجراي اين طرح 130 ميليارد ريال اعتبار تصويب شده که در صورت اجرا تحول عظيمي در مناطق روستايي به لحاظ اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.
طوبي به طرح هاي درآمد زايي در روستا ها اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهيلات بانکي به طرح هاي درآمدزايي دهياري ها فقط به دهياري_هايي که داراي توان مالي و مديريتي فعاليت هاي اقتصادي در اشتغال زايي روستايي را دارند اختصاص داده مي شود و تا به امروز چهار طرح براي اجرا تصويب شده که شامل طرح مجتمع آبدرماني موئيل مشگين شهر با 9 ميليارد ريال  توليد کيف سنتي در روستاي اسبمرز سرعين با 2 ميليارد ريال ، توليد کيف سنتي در روستاي آلوارس سرعين با چهار ميليارد ريال و فرآوري و بسته بندي گياهان دارويي و عسل طبيعي در روستاي 'ويندکلخوران' سرعين با چهار ميليارد ريال است.
مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل با اشاره به تهيه طرح هادي در روستاها افزود: يک هزار و 24 روستاي استان براي اجراي طرح هادي مطالعه شده اند که 460 مورد آن در دولت تدبير و اميد تهيه شده و 95 هزار سند هم به اماکن روستايي صادر شده است .
*ارايه تسهيلات کم بهره به روستاييان براي ايجاد زمينه هاي شغلي جديد
اقبال عباسي معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار اردبيل هم در اين باره گفت: به منظور تشويق و جذب سرمايه‌گذاران در مناطق محروم و روستاها و کمک به سازندگي، آنها که در نهايت منجر به توسعه منطقه و درآمدزايي براي استان خواهد شد مزاياي خاص و متعددي براي تشويق سرمايه‌گذاران منظور شده است.
وي افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته براي کمک به رشد و توسعه مناطق محروم ارائه تسهيلات خاص و متفاوت در روستاها و مناطق محروم است که اين تسهيلات و مزايا با سرعت و کيفيت بهتري در مقايسه با ساير طرح‌ها انجام مي‌پذيرد تا مورد توجه بخش‌هاي خصوصي و شرکت‌هاي مختلف سرمايه‌گذار نيز قرار بگيرد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار اردبيل گفت: در مناطق روستايي و محروم تسهيلات بانکي از صفر تا 4 درصد به متقاضيان و سرمايه‌گذاران ارائه مي‌شود و در برخي از مواقع و با در نظرگرفتن اهميت موضوع درجهت انجام فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي  تسهيلات اعطايي به صورت قرض‌الحسنه نيز در اختيار متقاضيان علاقه‌مند به شرکت در طرح‌ها و سرمايه‌گذاري در طرح ها قرار مي‌گيرد.
عباسي گفت: در بخش‌هاي محروم اخذ تسهيلات آسان‌تر و راحت‌تر است و براي عموم متقاضيان در زمينه توليد در روستاهاي استان از طريق استانداري و دفتر روستايي، تسهيلات ارزان‌قيمتي فراهم شده است تا سرمايه‌گذاران به راحتي و با شرايط مناسب از اين مزايا برخوردار شوند و اين عامل زمينه رشد و ترقي منطقه و استان را فراهم کنند.
* توسعه ملي در گرو توسعه متوازن شهر و روستا است
رضا کريمي نماينده اردبيل، نير، نمين وسرعين در مجلس شوراي اسلامي هم در اين باره گفت: بدون ترديد در جامعه امروزي وابستگي زيادي بين شهروروستا در رويکردهاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي به چشم مي خورد و البته يک جامعه وقتي به رشد وتعالي مي رسد که روستاها وشهرها قادر به جوابگوي نياز هاي بشري در بعد هاي مختلف باشند. وي افزود: در سا ل هاي اخير شاهد رشد وتوسعه در روستا ها هستيم اما براي توسعه کارآفريني درروستا هاي محروم بايد برنامه_ريزي کلاني صورت بگيرد تا با ايجاد زمينه اشتغالزايي در روستا ها بتوان جلوي مهاجرت ها را گرفت. کريمي اضافه کرد: استان اردبيل برغم داشتن پتانسيل هاي فراوان در امرکشاورزي، استعداد زيادي نيز جهت جذب توريست و گردشگر داخلي و خارجي دارد که روستا هاي محروم شهرستان هايي مانند نمين، نير، سرعين وحتي منطقه بکر فولادلو و بخش هير بايستي از اين حيث در اولويت سند توسعه قرار گيرند.
وي ادامه داد :فضاهاي روستايي بايستي متناسب با نيازهاي روستائيان توسعه يابد و بي_توجهي به روستاها به افزايش فاصله ميان شهر وروستا مي انجامد ودر نهايت تخليه، تخريب روستاها و هجوم جمعيت مهاجر روستايي به شهرها که هر گونه دستاورد توسعه اي در شهر_ها را نيز خنثي و آثار اقتصادي و اجتماعي نامطلوب و فاجعه باري به دنبال دارد. نماينده اردبيل بيان کرد : در روستاها همه عوامل و وسائل توسعه فراهم است غير از سرمايه ومنابع مالي که علت اصلي مهاجرت از روستاها به شهرها همان عزم سرمايه گذاري کافي در روستاهاست. کريمي اضافه کرد: گاز، راه، آب و برق بعنوان زمينه هاي توليد و مکمل سرمايه گذاري بوده و موجب اشتغال نمي شود بايستي براي حل مشکل بيکاري رشد و توسعه اقتصادي و افزايش سرانه توليد و در آمد سرانه روستائيان، امکانات سرمايه گذاري در بخش هاي کشاورزي،صنعت و دامپروري بوجود آيد.
*آينده روشني در انتظار روستاهاي کشور است
بشير خالقي نماينده مردم شهرستان هاي خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: در برنامه ششم توسعه کشور اعتبارات خوبي براي محروميت زدايي از روستاها لحاظ شده و آينده بسيار روشني در انتظار روستاهاي محروم است. وي افزود: توسعه همه جانبه اجتماعي و اقتصادي روستاهاي واقع در مناطق کم برخورداري همچون خلخال از برنامه هاي اولويت دار برنامه ششم توسعه کشور است که با اجرايي شدن اين برنامه ها در کنار توسعه عمراني، اقتصادي و اجتماعي روستاهاي محروم مشکل مهاجرت از اين مناطق نيز در آينده برطرف خواهد شد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، براساس آمارهاي موجود از مجموع يک ميليون و 248 هزارو 610 نفر جمعيت استان اردبيل 448 هزار و 554 نفر در يک هزار و 555روستا سکونت دارند که از اين تعداد يک هزار و 24 روستا بالاي 20 خانوار هستند. تاکنون 873 دهياري در روستاهاي بالاي 20 خانوار استان راه_اندازي شده که 407 هزار و 495 نفر جمعيت روستايي آن را پوشش مي_دهد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل
خروج

روستاها در ايران بعنوان يکي از شريان هاي مهم اقتصادي در سال هاي گذشته گريبانگير مشکلات زيادي بوده و بتدريج در حال خالي شدن از سکنه بود و دولت تدبير و اميد در 2 سال گذشته اقدام هاي اساسي در توقف اين روند و توسعه و کارآفريني در آنها انجام داده است. جايگاه روستاها در توسعه اقتصادي و نيز پيامدهاي توسعه‌ نيافتگي مناطق روستايي که خود را با پديده مهاجرت حاشيه_نشيني و تبديل نيروهاي مولد به نيروهاي مصرف گرا نمايان کرده موجب توجه مسوولان دولت تدبير و اميد به توسعه روستايي و استقرار مناسب آن در چرخه توسعه پايدار شده‌ است.

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي
خروج

گروه گزارش: در شرايط امروز جامعه که بيکاري جوانان و تحصيل کردگان دغدغه اصلي خانواده ها و مشکل عمده مسئولان است، کارآفريني، ايجاد کسب و کار و خلق ارزش افزوده يکي از راهکارهاي مناسب براي ايجاد اشتغال پايدار است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها