عصر آذربایجان

گزارش خبر

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي

1397/05/14

گروه گزارش: در شرايط امروز جامعه که بيکاري جوانان و تحصيل کردگان دغدغه اصلي خانواده ها و مشکل عمده مسئولان است، کارآفريني، ايجاد کسب و کار و خلق ارزش افزوده يکي از راهکارهاي مناسب براي ايجاد اشتغال پايدار است.

امروزه موضوع کارآفريني و اشتغالزايي يکي از مهم ترين مشکلاتي است که اکثر کشورهاي جهان حتي کشورهاي توسعه يافته از آن رنج مي‌برند.
مسئله اشتغال جوانان، يکي از دغدغه هاي اصلي خانواده ها و دولت هاست؛ تصور رايج در ميان مردم اين است که اين موضوع از وظايف دولت است، ولي در واقع کارآفريني و اشتغالزايي الزاما بر عهده دولت ها نيست، بلکه دولت ها موظف به توسعه زيرساخت ها و بسترسازي مناسب و باثبات در اقتصاد و دنياي کسب و کار هستند و وظيفه اصلي در اين مورد بر دوش بخش خصوصي است.
*نرخ بالاي بيکاري و پايين بهره وري پايين در کشور 
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه کشور با نرخ بالاي بيکاري جوانان از جمله فارغ‌التحصيلان دانشگاهي روبه‌روست، گفت: مطابق پيش‌بيني برنامه و بودجه، بايد ساليانه 955 هزار شغل جديد در کشور ايجاد شود.
جمشيد تقي زاده اظهار داشت: ايجاد فرصت هاي شغلي زياد تنها از طريق جذب سرمايه گذاري و ايجاد محدوديت در واردات ميسر نخواهد بود بلکه بايد در کنار آن ايجاد سريع شغل توسط واحدهاي توليدي در سطوح بالا نيز بايد انجام شود.
وي با تاکيد بر اينکه هدف کارآفريني اشتعال‌آفريني صرف نيست، بلکه کارآفرين دنبال يک حرکت جديد است، خاطرنشان کرد: کارآفريني به دنبال ايجاد ارزش‌افزوده است و نقش ويژه اي در کسب و کار دارد.
تقي زاده با بيان اينکه هيچ توليدي بدون شغل ايجاد نمي‌شود، اظهار داشت: در اصل ايجاد اشتغال وظيفه دولت است ولي کارآفريني وظيفه بخش خصوصي است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با اشاره به موفقيت استارت‌آپ‌ها و ايجاد ارزش افزوده توسط آنها، گفت: بايد حمايت‌هاي جديدي از اين حوزه نوپا انجام گيرد. وي با بيان اينکه کارآفريني نقش ويژه‌اي مي‌تواند ايفا کند و مشکلات دولت در فضاي کسب و کار را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: دولت بايد بستري فراهم کند تا کارآفريني به دولت متکي نشود بلکه دولت متکي به کارآفريني شود.
تقي زاده افزود: آقايان سه قوه بدانند که اگر بخواهيم مشکلات را حل کنيم، بايد اختيارات به استان‌ها داده شود تا مشکلات به نحو احسن رفع شود.
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري سياستگذاري براي رشد اقتصادي را وظيفه دولتمردان دانست و گفت: بايد ابلاغيه رهبري در مورد ايجاد اشتغال اجرا شود.
*دولت نمي تواند بنگاهداري کند
استاندار آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه هر جا دولت ها در سرمايه گذاري مداخله کردند، موفق نشدند، گفت: تجربه نشان داده که دولت نمي تواند بنگاهداري کند.
مجيد خدابخش اظهار داشت: کارآفريني، اشتغال‌زايي و توليد صنعتي، بطور قطع بايد توسط بخش خصوصي انجام گيرد، زيرا در غير اين‌ صورت دچار اشتباهات متعددي خواهيم شد.
استاندار آذربايجان‌شرقي خاطرنشان کرد: هر جا دولت در سرمايه‌گذاري مداخله کرده است به انحرافات عجيب رسيديم و مشکلاتي روي دست مان مانده که نمي‌توان حل کرد. وي با بيان اينکه 70 سال پيش کارخانه‌هايي از قبيل کبريت‌سازي و چرم‌سازي توسط بخش خصوصي در تبريز راه اندازي شد، افزود: براي خلق ثروت، توليد و اشتغال بايد به سمت بخش خصوصي رفت.
خدابخش با تاکيد بر اينکه دولت به معناي بروکراسي و ساختار و ضابطه در مقابل اقتصاد مترادف با تکنوکراسي است، خاطرنشان کرد: اين دو با يکديگر موفق نمي شوند و هيچ‌ وقت در موازات يکديگر پيش نمي‌روند.
استاندار آذربايجان شرقي افزود: دولت نمي‌تواند واحدهاي اقتصادي را مديريت کند و بنده صدها نمونه از امشکلاتي که دولت در واحدهاي اقتصادي ايجاد کرده است را مي‌توانم مثال بزنم.
خدابخش با انتقاد از عدم تفويض اختيارات به استان ها گفت: نمي‌توان در مرکز نشست و براي کارآفرينان و واحدهاي توليدي شهرستان‌ها تکليف و ميزان ارز تعيين کرد.
وي افزود: ما در تبريز مراکز پيوند کليه، کبد و قلب داريم و همه اعتماد کرده و جهت درمان به تبريز مي‌آيند؛ پس چرا اعتماد تخصيص بودجه از مرکز به استان‌ها انجام نمي‌گيرد، آيا به اين معناست که مرکزنشينان هوش برتري نسبت به شهرستاني‌ها دارند.
خدابخش با بيان اينکه بروکراسي فوق‌العاده بي‌رحم بوده و کتاب‌هاي زيادي در رابطه با بيماري بروکراسي نوشته شده است، خاطرنشان کرد: بروکراسي روح انسان را خرد و خمير کرده و حتي بشر را از بشريت خارج مي‌کند، از اين‌رو بايد دست کارآفرينان را بوسيد که سرمايه و حيثيت خود را صرف جامعه کرده‌اند.
*4 هزار کارآفرين در آذربايجان شرقي وجود دارد
مديرکل تعاون، کار و رفاه آذربايجان‌شرقي نيز با بيان اينکه 4 هزار کارآفرين محلي در اين استان وجود دارد، گفت: همچنين 150 کارآفرين ملي نيز در اين خطه مشغول فعاليت هستند.
ميراحد حسيني با بيان اينکه کارآفرينان در همه بخش‌ها حضوري فعال داشته و در لحظات سخت به داد کشور رسيده‌اند، اظهار داشت: اميدواريم بيشترين رشد کشور و استان در امر تقويت کارآفريني باشد.
وي با اشاره به تعداد کارآفرينان انتخاب شده استان گفت: 36 نفر در بخش کشاورزي، 36 نفر خدمات، 36 نفر نيز در بخش صنعت تعيين شده بودند که از بين آنها ? کارآفرين ملي انتخاب شد.
بطور کلي کارآفريني، فرآيند توسعه کسب و کاري است که با يک ايده نوپا و از صفر شروع مي کند و اين ايده را به مرحله اجرا مي رساند تا به يک کسب و کار سودده تبديل شود. اين روند همواره توام با پذيرش ريسک هايي در زمينه هاي مختلف است و در نهايت به معرفي يک محصول و يا نوعي خدمت جديد به جامعه منتهي مي شود؛ تعريف اين مفهوم بسيار ساده است ولي در عين حال، پياده سازي آن به همان اندازه مي تواند مشکل باشد.
يک کارآفرين کسي است که براي هر ايده اي که به دستش مي رسد، چه به يک محصول منجر شود و يا نوعي خدمات، با داشتن مجموعه اي از مهارت ها تمام سعي خود را در جهت به نتيجه رساندن آن ايده انجام دهد و حاضر به پذيرش هر نوع ريسکي نيز باشد. آنچه که در مبحث کارآفريني مد نظر قرار داد، اين است که کارآفريني بيشتر مربوط به بخش خصوصي است، در حالي که اشتغالزايي وظيفه اي دولتي است، بدين معني که دولت ها موظف اند که فرآيندها و فعاليت هايي را که منجر به اشتغالزايي مي شوند را تسهيل کرده و از آن ها حمايت کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، يکي از اين اقدامات به جاي ورود مستقيم دولت به اشتغالزايي يا بزرگ تر کردن دولت، حمايت از فعاليت هاي کارآفرينانه، گسترش فرهنگ کارآفريني، بالا بردن ارزش کارآفريني و کارآفرينان در جامعه و تشويق آن ها است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل

شتاب توسعه و کارآفريني روستايي در اردبيل
خروج

روستاها در ايران بعنوان يکي از شريان هاي مهم اقتصادي در سال هاي گذشته گريبانگير مشکلات زيادي بوده و بتدريج در حال خالي شدن از سکنه بود و دولت تدبير و اميد در 2 سال گذشته اقدام هاي اساسي در توقف اين روند و توسعه و کارآفريني در آنها انجام داده است. جايگاه روستاها در توسعه اقتصادي و نيز پيامدهاي توسعه‌ نيافتگي مناطق روستايي که خود را با پديده مهاجرت حاشيه_نشيني و تبديل نيروهاي مولد به نيروهاي مصرف گرا نمايان کرده موجب توجه مسوولان دولت تدبير و اميد به توسعه روستايي و استقرار مناسب آن در چرخه توسعه پايدار شده‌ است.

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي

کارآفريني نياز امروز اشتغالزايي
خروج

گروه گزارش: در شرايط امروز جامعه که بيکاري جوانان و تحصيل کردگان دغدغه اصلي خانواده ها و مشکل عمده مسئولان است، کارآفريني، ايجاد کسب و کار و خلق ارزش افزوده يکي از راهکارهاي مناسب براي ايجاد اشتغال پايدار است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها