عصر آذربایجان

گزارش خبر

قلعه تشوير

قلعه تشوير

1396/02/17

گروه سيري در استان ها: قلعه تشوير به عنوان يکي از قلعه‎هاي مشهور اين شهرستان در ضلع شمال غربي روستاي تشوير و بر ارتفاعات کله‎قندي قابل مشاهده است که مورد توجه علاقه‎مندان به ميراث فرهنگي است، اين قلعه تاريخي آثاري از ديوار چيده شده با لاشه سنگ و ملاط گچ آهک قابل مشاهده است.

گروه سيري در استان ها: قلعه تشوير به عنوان يکي از قلعه‎هاي مشهور اين شهرستان در ضلع شمال غربي روستاي تشوير  و بر ارتفاعات کله‎قندي قابل مشاهده است که مورد توجه علاقه‎مندان به ميراث فرهنگي است، اين قلعه تاريخي آثاري از ديوار چيده شده با لاشه سنگ و ملاط گچ آهک قابل مشاهده است.
اين بناي تاريخي در حد فاصل قلعه معروف »سميران« در شرق و »قلعه سانسز« در غرب با فاصله بين 15 تا 20 کيلومتري واقع شده است، در واقع »تشوير «بين دو قلعه معروف شهرستان طارم قرار گرفته و اين موضوع زيبايي آن را دو چندان کرده است،مکان انتخاب شده و طراحي قلعه به شکلي است که تنها راه ورود به آن ضلع شمالي است.
خلاقيت معمار اين بنا موجب شده از وجود شيب‎هاي تند و پرتگاه‎هاي اطراق قلعه براي عدم نفوذ به آن بهره گرفته شود و اين موضوع موجب شده تا در هنگام حمله بيگانگان مردم اين منطقه بتوانند به خوبي از خود دفاع کنند، در حال حاضر نيز شکل دفاعي قلعه حفظ شده و مي‎توان به راحتي کاربرد آن را مشاهده کرد.
 احداث اين قلعه به زمان اسماعيليان بر مي‎گردد و هنوز آثاري در اين روستا ديده مي‎شود که قدمت اين منطقه را به خوبي نشان مي‎دهد.
يکي از جاذبه‎هاي موجود در روستاي »تشوير« محوطه معروف به »گنج‎گنو« است که در سه کيلومتري ضلع شمال شرقي روستا و دو کيلومتري ضلع جنوبي رودخانه »قزل‎اوزن« داراي معادن گچ و آهک است.
از معادن اين محوطه در قرون گذشته براي احداث بناهاي تاريخي »تشوير«از جمله قلعه »تشوير « استفاده شده است که با توجه به بررسي‎هاي انجام شده آثار سکونت در دوران اسلامي در اين محوطه مشاهده مي‎شود. روستاي »تشوير« داراي قدمتي طولاني است که از مناطق با جاذبه شهرستان طارم است، آثار تاريخي بر جاي مانده پيرامون روستاي »تشوير« به دوره ساساني تعلق دارد و نشانگر اهميت اين ناحيه در آن دوران بوده است.
*آتشکده تشوير رو به فراموشي
يکي ديگر از بناهاي طارم در روستاي تشوير آتشکده آن است که  در حال حاضر اين اثر تاريخي به فراموشي سپرده شده است،آثار و بناهاي تاريخي اين روستا، قدمت طولاني استقرار جامعه انساني را نشان مي‌دهد، مردم روستاي تشوير به زبان آذري سخن مي‌گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
در قسمت شرقي روستا نيز بر دامنه ارتفاعات ضلع جنوبي در ميان قبرستان قديمي و متروکه  ديوارهاي دو بناي تاريخي که با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ و آهک کار شده است نظر هر بيننده‎اي را به خود جلب مي‎کند.
اين بناها با پلان‎هاي مربع و هشت ضلعي در فاصله 1.5 متري از يکديگر احداث شده است  اين بناها در سال 1353 به شماره 983 در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت رسيده و از اين تاريخ زير نظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است. با توجه به برنامه مصوب و در دست اقدام در زمينه انجام مرمت و بازسازي بناها  انجام بررسي و تحقيقات علمي کاوش‌هاي لازم صورت مي‎گيرد.
تپه تاريخي يکي ديگر از بناهاي روستاي »تشوير «است که در ضلع شرقي و به فاصله 50 متري از قلعه »تشوير «قرار دارد و ارتفاع شش متري آن چشم هر بيننده‌اي را به آن جلب مي‎کند  اين تپه تاريخي هنوز هم چشم‎نوازي مي‎کند و قابليت‎هاي لازم را براي تبديل به منطقه گردشگري روستايي را به خوبي دارد.
معاونت ميراث فرهنگي استان زنجان اعلام کرد: بررسي هاي باستان شناسي انجام گرفته از اين بناهاي تاريخي حاکي از آن است که اين آثار از نظر ساختاري و نوع مصالح شباهت بسياري به بناهاي پيش از اسلام به ويژه دوره ي ساساني داشته است.
عسگريان با بيان اينکه بيشتر آثار تاريخي بر جاي مانده پيرامون روستاي تشوير به دوره ساساني تعلق دارد و نشانگر اهميت اين ناحيه در آن دوران بوده است افزود: کاوش هاي باستاني انجام شده در بناي چهار تاقي تشوير از وجود قبوري در داخل اين بنا خبر داده اند که بيانگر واقع شدن اين آثار در محوطه ي گورستان_هاي قديمي بوده است.وي در ادامه گفت:از آنجايي که آتش در دوره ي هخامنشي بسيار مقدس و قابل احترام بوده هميشه در فضاهاي باز مراسم هاي خود را اجرا مي کردند  وليکن در دوره ي ساساني اين مراسم ها در داخل بناي موسوم به آتشکده برگذار مي شد.
معاونت ميراث فرهنگي استان زنجان اضافه کرد: درساخت اکثر اين آتشکده ها از مصالح سنگ و ملات گچ و آهک استفاده شده است و به ندرت آجر ديده ميشود که نظر هر بيننده‎اي را به خود جلب مي‎کند. عسگريان بيان کرد: اين بناها با پلان‎هاي مربع و هشت ضلعي در فاصله 1.5 متري از يکديگر احداث شده است که معمولا ابعاد و اندازه ي بزرگي هم ندارند، مانند آتشکده ي الزين که حدودا چهار در چهار متر است. وي ادامه داد: با توجه به اسناد کشف شده اين بناها آرامگاه هاي دوره ي اسلامي هستند که شباهت بسيار زيادي به آتشکده هاي دوره ي ساساني دارند و به همين دليل به عنوان بنا هاي موسوم به چها ر طاق يا همان آتشکده نام گذاري شده اند.
معاونت ميراث فرهنگي استان زنجان افزود: اداره ي کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان در طي سال هاي اخير با توجه به برنامه مصوب در دست اقدام در زمينه انجام مرمت و بازسازي بناها، انجام بررسي و تحقيقات علمي کاوش‌هاي لازم را اتخاذ نموده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

قلعه تشوير

قلعه تشوير
خروج

گروه سيري در استان ها: قلعه تشوير به عنوان يکي از قلعه‎هاي مشهور اين شهرستان در ضلع شمال غربي روستاي تشوير و بر ارتفاعات کله‎قندي قابل مشاهده است که مورد توجه علاقه‎مندان به ميراث فرهنگي است، اين قلعه تاريخي آثاري از ديوار چيده شده با لاشه سنگ و ملاط گچ آهک قابل مشاهده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها