عصر آذربایجان

گزارش خبر

رشد سرمايه گذاري در طارم زنجان نيازمند تقويت زيرساخت‌ها

رشد سرمايه گذاري در طارم زنجان نيازمند تقويت زيرساخت‌ها

1402/06/19

گروه گزارش: فعاليت‌هاي سرمايه گذاري در شهرستان طارم حول محور صنايع تبديلي کشاورزي شکل گرفته ولي توسعه اين صنايع نيازمند رفع برخي چالش‌ها از جمله محدوديت زمين در شهرک و ناحيه صنعتي طارم و تقويت زيرساخت‌هاست. فعاليت در زمينه هاي کشاورزي، زراعت، باغباني و دامپروري در شهرستان طارم رونق چشمگيري دارد و باغداران طارمي با توليد 45 درصد از زيتون کشور نقش تاثيرگذاري در اقتصاد دارند.

گروه  گزارش: فعاليت‌هاي سرمايه گذاري در شهرستان طارم حول محور صنايع تبديلي کشاورزي شکل گرفته ولي توسعه اين صنايع نيازمند رفع برخي چالش‌ها از جمله محدوديت زمين در شهرک و ناحيه صنعتي طارم و تقويت زيرساخت‌هاست. فعاليت در زمينه هاي کشاورزي، زراعت، باغباني و دامپروري در شهرستان طارم رونق چشمگيري دارد و باغداران طارمي با توليد 45 درصد از زيتون کشور نقش تاثيرگذاري در اقتصاد دارند.
شهرستان طارم زنجان با داشتن 21 هزار هکتار باغ زيتون و توليد حدود هزار تن محصول، پيشرو و رکورد دار توليد اين محصول در کشور است.
صنايع تبديلي در بخش کشاورزي موجب ايجاد ارزش افزوده بيشتر و ارتقاي بهره‌وري مي‌شود ولي با وجود برخي فعاليت‌ها همچنان جاي توسعه اين صنايع در طارم وجود دارد.
صنايع تبديلي شامل مجموعه فعاليت هاي صنعتي مرتبط با فرآوري محصولات کشاورزي از طريق تغييرات فيزيکي، شيميايي، ذخيره‌سازي، بسته بندي و توزيع است.
صنايع تبديلي و تکميلي کشاورزي مهمترين مولفه در جلوگيري از ضايعات محصولات کشاورزي، ايجاد ارزش افزوده در اين بخش، افزايش سطح درآمد روستاييان و بالا بردن بهره‌وري در فعاليت هاي کشاورزي به شمار مي رود.
لزوم تعيين تکليف ناحيه هاي صنعتي در »چورزق« و »هندي کندي« طارم
فرماندار شهرستان طارم به وجود يک شهرک و يک ناحيه صنعتي در اين شهرستان اشاره کرد و گفت: در محدوده اين شهرک و ناحيه صنعتي با محدوديت زمين مواجه هستيم و قطعات محدودي در آنها براي واگذاري مانده که قيمت آنها هم بالاست و سرمايه گذاران خرد قادر به خريد آنها نيستند.
 رضا انبارلو به لزوم تعيين تکليف ناحيه هاي صنعتي در چورزق و هندي کندي تاکيد کرد و ادامه داد: تاسيس اين نواحي صنعتي از سال 1394 شروع شده ولي هنوز به سرانجام نرسيده است.
وي اظهار کرد: با راه اندازي و فعاليت ناحيه هاي صنعتي »چورزق« و »هندي کندي« کمبود زمين براي واگذاري به سرمايه گذاران که اغلب هم بومي هستند رفع مي شود.
فرماندار طارم با بيان اينکه براي ايجاد صنايع در زمينه فرآوري و بسته بندي محصولات کشاورزي به ويژه زيتون، استقبال خوبي در طارم وجود دارد ولي در زمينه ساير فعاليت هاي صنعتي استقبال متقاضيان کم رنگ است.
نبود برخي زيرساخت‌ها عامل حضور نيافتن سرمايه گذاران غير بومي در طارم
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در اين باره گفت: نبود زيرساخت‌ها از جمله دسترسي نداشتن به خطوط آزادراهي، ريلي و هوايي مهمترين دليل حضور نيافتن سرمايه گذاران ملي و خارجي در شهرستان طارم است.
مجيد گلشني منفرد افزود: هدايت سرمايه گذاران بومي به سمت انجام فعاليت هاي توليدي در بخش صنايع فرآوري غذايي، توليد ابزار و ادوات کشاورزي و اکتشاف، استخراج و فراوري مواد معدني مهمترين راهکار توسعه شهرستان طارم است.وي گفت: عوامل و راهکارهاي توسعه صنعتي و معدني شهرستان طارم در سند توسعه توليد و تجارت استان بر اساس امتيازات اين منطقه و موانع موجود تهيه شده است.
گلشني با بيان اينکه تحقق سياست‌هاي تامين امنيت غذايي استان در بستر توجه به پتانسيل و ظرفيت‌هاي طبيعي و جغرافيايي طارم ميسر مي شود، اظهار کرد: هماهنگي لازم بين اداره کل صمت و جهاد کشاورزي استان در تسهيل فعاليت صنايع تبديلي بايد افزايش يابد تا شاهد رونق توليد در واحدهاي فعال در اين حوزه باشيم.
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وجود منابع طبيعي و زمين هاي کشاورزي و باغي گسترده، انجام فعاليت هاي صنعتي و معدني را در شهرستان طارم با ظرافت خاصي همراه کرده است.
فعاليت 140 واحد صنايع تبديلي در طارم
رييس اداره جهاد کشاورزي شهرستان طارم از فعاليت حدود 140 واحد صنايع تبديلي در اين شهرستان خبر داد و گفت: از آنجا که زيتون هاي توليدي در ساير مناطق کشور نيز براي فرآوري به طارم زنجان منتقل مي شود، ظرفيت براي توسعه صنايع تبديلي در اين شهرستان وجود دارد و پاسخگويي به متقاضيان در اين حوزه، نيازمند تقويت زيرساخت ها از جمله تامين زمين در شهرک و ناحيه هاي صنعتي در منطقه است.
منوچهر يارمحمدي افزود: فرآوري زيتون در ناحيه هاي صنعتي با توجه به تمهيداتي که در آنها براي پساب حاصل از فرآوري انديشيده مي شود موجب کاهش آلودگي زيست محيطي است و فعاليت صنايع تبديلي موجب مي شود تا بخشي از زيتون در منطقه که به صورت خانگي، شيرين مي شود در اين واحدها مورد فرآوري قرار مي گيرد.
وي اظهار کرد: در حوزه تاسيس و راه اندازي صنايع تبديلي در شهرستان طارم، علاوه بر متقاضيان بومي تعدادي سرمايه گذار غير بومي نيز براي اين منظور ورود کرده اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، برآيند:در چند سال گذشته توسعه صنايع تبديلي و ميزان فرآوري محصولات کشاورزي در استان زنجان و به ويژه در شهرستان طارم روند رو به رشدي به خود گرفته و اين استان جزو پيشروها در اين زمينه بوده است، هر چند با توجه به ظرفيتها، تا رسيدن به نقطه مطلوب، مسير پرفراز و نشيبي در پيش است. با تقويت زيرساخت ها و تسريع در راه اندازي و تعيين تکليف نواحي صنعتي نيمه کاره در طارم، زمينه توسعه صنايع تبديلي بيش از پيش فراهم مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها