عصر آذربایجان

گزارش خبر

بهره برداري از فرودگاه ماکو اقدامي جهادي براي توسعه جوانترين منطقه آزاد کشور

بهره برداري از فرودگاه ماکو اقدامي جهادي براي توسعه جوانترين منطقه آزاد کشور

1396/03/01

گروه گزارش: فرودگاه منطقه آزاد ماکو در روزهاي اخير به صورت رسمي آغاز به کار کرد تا جوان ترين منطقه آزاد کشور که در دولت يازدهم راه اندازي شده است به دنبال يک اقدام جهادي از زيرساختي ارزشمند در زمينه حمل و نقل هوايي بهره مند شود.

اين منطقه به عنوان بزرگترين منطقه آزاد کشور شاهد خوش قولي دولت يازدهم در احداث فرودگاه در کنار ديگر دستاوردهاي دولت در زمينه تسهيل تجارت و توسعه متوازن است؛ فرودگاهي که اين منطقه را به عنوان دروازه اروپا در مسير بالندگي اقتصادي قرار مي_دهد. احداث اين فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسي آغاز شد و امروزه با پرواز مسافري رسمي شماره 4324 بوئينگ 737 شرکت هواپيمايي سپهران در مسير تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداري رسيده است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با ابراز خرسندي از تحقق وعده انجام پروازهاي مرتب در فرودگاه ماکو گفت: اين فرودگاه يکي از زيربنايي ترين عناصر تشکيل دهنده تجارت و گردشگري اين منطقه است که نقش کليدي در توسعه اقتصادي استان دارد. حسين فروزان افزود: احداث فرودگاه در منطقه آزاد ماکو به علت فاصله زياد اين منطقه با تبريز و اروميه و در راستاي پاسخ به نياز شهروندان و سرمايه گذاران در دستور کار قرار گرفت. وي با اشاره به اينکه تمامي تجهيزات اين فرودگاه در امنيت کامل با هزينه اي بالغ بر 200 ميليارد ريال از اروپا خريداري شده و داراي استانداردهاي بين المللي است، گفت: حدود 600 ميليارد ريال از محل اعتبارهاي سازمان منطقه آزاد ماکو در اين فرودگاه هزينه شده و اعتبار تمام شده اين طرح يکهزار و 200 ميليارد ريال برآورد شده است. معاون توسعه مديريت سازمان منطقه آزاد ماکو نيز گفت: امروز شاهد برقراري پروازهاي فرودگاه ماکو با همکاري شرکت سپهران هستيم که چشم انداز جهاني شدن بخش هاي بازرگاني و گردشگري را در اين منطقه به دنبال دارد. ارسلان ازهاري با اشاره به اينکه احداث اين فرودگاه از ماندگارترين اقدامات دولت تدبير و اميد است، گفت: اين فرودگاه مي تواند به عنوان فرودگاه معين، فرودگاه نخجوان جمهوري آذربايجان و شهرهاي هم مرز ترکيه با ايران را تحت پوشش قرار دهد تا اتباع اين کشورها بتوانند از اين فرودگاه براي مسافرت در داخل ايران و از ايران به کشور خودشان استفاده کنند. وي ادامه داد: به برکت اين فرودگاه کاهش هزينه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزينه عرضه کالاي توليدي به بازارهاي مصرف نقش زيادي در تحقق اقتصادي مقاومتي، توليد و اشتغال خواهد داشت.
مدير فرودگاه منطقه آزاد ماکو نيز گفت: فروش بليط پرواز هاي تهران - ماکو و بالعکس به صورت اينترنتي توسط شرکت هواپيمايي سپهران از روز شنبه 16 ارديبهشت سال جاري در وب سايت www.sepehr.sanamparvaz.netدر دسترس مسافران قرار گرفته است. عليرضا جمشيدي با بيان اينکه تجهيزات فرودگاهي و هوانوردي اين فرودگاه داراي استانداردهاي بين_المللي بوده و مطابق با آخرين تکنولوژي روز دنياست، افزود: فرودگاه ماکو در زميني به مساحت 400 هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازي اين محوطه 200 هکتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است. وي افزود: اين فرودگاه براي هواپيماهاي ايرباس A320 طراحي شده و داراي هشت هزار مترمربع ترمينال اصلي و 800 مترمربع سالن تشريفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر 32 متر بوده و ساختمان هاي جنبي از قبيل ايمني آتش نشاني و هواشناسي و سپاه حفاظت و پليس فرودگاه ه در حال احداث است. معاون توسعه و تجارت بين الملل سازمان منطقه آزاد ماکو نيز گفت: انديـشمندان اقتصادي دنيا معتقدند که اگر در آغـاز قـرن 21 کـشورهاي در حال توسعه به صنعت حمل و نقل هوايي توجه لازم را نداشـته باشـند، رشد و توسعه اين کشورها به حداقل مي رسيد.
ناصر صابر افزود: با توجه به شرايط اقليمـي و جغرافيـايي منطقه آزاد ماکو، نقش اين صنعت را در توسعه همه جانبه اين منطقه به خـوبي مي_توان تبيين کرد. وي ادامه مي دهد: علاوه بر اين، موقعيت ژئواستراتژيک و ژئوپليتيکي منطقه آزاد ماکو اين امکان را مـي دهـد که بتواند به عنوان قطب اصلي حمل و نقل منطقه اي بـه ايفاي نقش ترانزيتي بپردازد. وي افزود: منطقه آزاد ماکو به عنوان قطب اقتـصادي و صـنعتي شمال غرب کشور با احداث فرودگاه مي تواند به قطـب توريـستي منطقه نيز تبديل شود. يکي از مسافران پرواز ماکو – تهران نيز گفت: فرودگاه از با ارزش ترين زيرساخت هاي جوامع پيشرفته محسوب مي شود و به دليل برخورداري از پتانسيل هاي مختلف در رشد اقتصادي کشورها  نقش مهمي در توسعه پايدار دارد. ندا هاشم آبادي فرودگاه ها را لوکوموتيو اقتصادي هر کشور توصيف کرد و افزود: وجود فرودگاه هاي پررونق و کارآمد عامل رشد اقتصادي و توسعه‌ پايدار است.
وي با اشاره به اينکه جاده هاي منتهي به اين منطقه حادثه خيز است، افزود: وجود فرودگاه در اين منطقه در امر امداد و نجات نيز بسيار موثر است و وجود فرودگاه در بم در حادثه زلزله کمک خوبي در امدادرساني کرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کيلومتر مربع مساحت شامل شهرستان_هاي ماکو، شوط و پلدشت است که در 24 مرداد سال 1389 تصويب شده و با توسعه زيرساخت_هاي صنعتي و تجاري در سال هاي اخير به موقعيتي ممتاز براي سرمايه گذاري در مقايسه با ساير نقاط کشور رسيده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بهره برداري از فرودگاه ماکو اقدامي جهادي براي توسعه جوانترين منطقه آزاد کشور

بهره برداري از فرودگاه ماکو اقدامي جهادي براي توسعه جوانترين منطقه آزاد کشور
خروج

گروه گزارش: فرودگاه منطقه آزاد ماکو در روزهاي اخير به صورت رسمي آغاز به کار کرد تا جوان ترين منطقه آزاد کشور که در دولت يازدهم راه اندازي شده است به دنبال يک اقدام جهادي از زيرساختي ارزشمند در زمينه حمل و نقل هوايي بهره مند شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها