عصر آذربایجان

گزارش خبر

آذربايجان غربي رویشگاه 500 گونه از گیاهان دارویی

آذربايجان غربي رویشگاه 500 گونه از گیاهان دارویی

1397/01/30

آذربایجان غربی با داشتن تنوع آب و هوایی و رویش انواع گیاهان دارویی به یکی از منابع اصلی طب سنتی تبدیل شده است، این استان یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است.

به گزارش عصرآذربايجان، گياهان دارويي که عمدتا در دشت ها، ارتفاعات، کوهپايه ها، حاشيه رودها و دره ها مي رويند در طب سنتي براي درمان پرفشاري خون، سرفه، بيماري هاي گوارشي، بيماري هاي قلبي، سرما خوردگي، تسکين اعصاب، رفع نفخ معده، بيماري هاي پوستي و قندخون کاربرد دارند و در اين راستا آذربايجان غربي ظرفيت مناسبي براي کشت و پرورش گياهان دارويي دارد.

در اين ميان با توجه به مطالعات کارشناسان در زمينه ارزش اقتصادي کشت و برداشت گياهان دارويي مي توان ادعا کرد با استفاده بهينه از اين موهبت الهي و با برنامه ريزي کارآمد در راستاي استفاده بهينه از منابع طبيعي گامي محکم و استوار در پيکره اقتصاد استان صورت مي پذيرد و با توسعه آن مي‌توان آرزوي رشد اقتصاد کشاورزي استان را به واقعيت تبديل کرد.

البته تغييـرات آب و هوايي و مهم تر از آن برداشت بي رويه و غير اصولي، بي دقتي در جمع آوري و نحوه جمع آوري ، آلوده شدن گياهان دارويي در انبار ها ، فقدان تخصص در افراد جمع آوري کننده و نداشتن فرهنگ استفاده از اين گياهان و نا آشنايي با خواص کامل اين گياهان موجب شده تا گياهان دارويي استان با تهديد روبرو شوند.

رئيس مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي گفت: اين استان رويشگاه 500 گونه از گياهان دارويي بوده که 50 گونه از اين تعداد خوراکي است.

عباسعلي روانلو با بيان اينكه يک هزار و 300 گونه از گياهان موجود کشور در اين استان مي رويد، تصريح كرد: ظرفيت مناسبي براي انجام مطالعات تحقيقاتي در زمينه گياهان به شمار مي رود.

وي با بيان اينكه بيش از 585 گونه گياهي از مجموع گياهان موجود در آذربايجان غربي در جزيره هاي درياچه اروميه مي رويد که پسته وحشي از جمله مهمترين اين گونه هاست، افزود: ارس کوهي، درخت سقز و بادام کوهي از جمله شاخص ترين گونه هاي موجود در جزاير 9 گانه درياچه اروميه است.

وي با اشاره به در حال انقراض بودن برخي از گونه هاي گياهان، ابراز داشت: مطالعه بر روي 120 گونه براي تعيين نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبيعت انجام شده که 22 مورد از آنها به اتمام رسيده است.

وي ادامه داد: رويشگاه برخي از گياهان به طور خاص شناسايي شده و 60 گونه از گياهان شناسايي شده در اين استان از جمله بيزه، اله گز، نعناع کوهي، ريواس، کنگر و ثعلب بومي منطقه است كه بيزه در تهيه پنير کاربرد دارد و نعناع کوهي نيز به عنوان چاشني غذا استفاده مي شود.

وي با اعلام اينكه گزارش هايي مبني بر قاچاق برخي از اين گياهان از مرزهاي اين استان به کشورهاي همسايه نيز دريافت شده است، يادآور شد: کشت گياهان دارويي در فضاهاي سبز شهري را مي توان براي فرهنگ سازي در استفاده از اين گونه ها در دستور کار قرار داد.

وي با بيان اينكه رزماري، اسطخودوس، انواع زنبق، انواع آويشن و نسترن از جمله گياهاني است که قابليت کشت دارد، متذكر شد: اين گياهان اغلب نياز کمتري به آب و مراقبت دارد ولي بايد فرهنگ استفاده از آنها نهادينه سازي شود.

شايان ذكر است از مجموع 8 هزار گونه گياهي کشور، يک هزار و 300 گونه را در خود جاي داده است. گياهان دارويي خوراکي آذربايجان غربي شامل شنگ، گندله، قازياغي، دوه داباني، آويشن، کهلک اوتي، نعناع کوهي، گول اقا، مزره کوهي، کنگر، ريواس، اوه ليک، سالمانجا، اسفناج دشتي و بولاغ اوتي و چندين نمونه ديگر است.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آذربايجان غربي رویشگاه 500 گونه از گیاهان دارویی

آذربايجان غربي رویشگاه 500 گونه از گیاهان دارویی
خروج

آذربایجان غربی با داشتن تنوع آب و هوایی و رویش انواع گیاهان دارویی به یکی از منابع اصلی طب سنتی تبدیل شده است، این استان یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها