بين همه مشاغلي که افراد در آن مشغول به کار هستند ميتوان شغل و پيشههاي افراد را در دستههاي گوناگوني قرارداد؛ اما اگر بخواهيم همه حرفههاي مختلف را به دو دسته تقسيم کنيم. بايد بگوييم که مشاغل به دو گروه تقسيم ميشوند؛ اولي شغلهاي يدي هستند و دومي مشاغل پشت ميز نشيني؛ که سختي کار دسته دوم در ظاهر به خاطر کمبود تحرک و يک جا نشيني آن چندان به چشم نميآيد؛ اما خوب است بدانيد که شاغلان پشت ميز نشين که بيشتر آنها کارمند ادارهها محسوب ميشوند به خاطر همين بي حرکتي و يک جا نشيني بيشتر از دسته اول در معرض بيماري هستند، به همين دليل براي حفظ سلامتي اين گروه راهکارهايي وجود دارد که به آنها کمک ميکند تا با اعمال بعضي از عادتهاي روزانه هم مراقب سلامتيشان باشند و هم خروجي کارشان را افزايش دهند. *اضطرابتان را کاهش دهيد اگر در پيشههايي مشغول به کار هستيد که شغلتان شما را مضطرب ميکند بايد اين را در نظر بگيريد که تنها نيستيد. بر اساس گزارشهاي مختلفي که صورت گرفته است چيزي حدود 50 درصد از کارمندان حين کار به مقولهاي به نام »مديريت استرس شغلي« احساس نياز ميکنند؛ نيازي که بايد به طور مشخص آن را جدي گرفت؛ چون استرس و اضطراب در کار با سلامتي شما رابطه مستقيم دارد و بي توجهي به آن ميتواند زمينه ساز بيماريهاي مختلف و افسردگي باشد. از جمله راه هايي که شما ميتوانيد از طريق آن استرسي را که داريد کاهش دهيد ورزش فردي است. آن هم به شکل روزانه؛ چون تحقيقات ثابت کرده است که ورزش کردن ميتواند هورمون استرس کورتيزول را کاهش دهد و از طرف ديگر شادابي و نشاط شما را به لحاظ رواني فراهم کند. بين همه مشاغلي که افراد در آن مشغول به کار هستند ميتوان شغل و پيشههاي افراد را در دستههاي گوناگوني قرارداد؛ اما اگر بخواهيم همه حرفههاي مختلف را به دو دسته تقسيم کنيم. بايد بگوييم که مشاغل به دو گروه تقسيم ميشوند؛ اولي شغلهاي يدي هستند و دومي مشاغل پشت ميز نشيني؛ که سختي کار دسته دوم در ظاهر به خاطر کمبود تحرک و يک جا نشيني آن چندان به چشم نميآيد؛ اما خوب است بدانيد که شاغلان پشت ميز نشين که بيشتر آنها کارمند ادارهها محسوب ميشوند به خاطر همين بي حرکتي و يک جا نشيني بيشتر از دسته اول در معرض بيماري هستند، به همين دليل براي حفظ سلامتي اين گروه راهکارهايي وجود دارد که به آنها کمک ميکند تا با اعمال بعضي از عادتهاي روزانه هم مراقب سلامتيشان باشند و هم خروجي کارشان را افزايش دهند. *به ميزتان رنگ و رو بدهيد بهترين حالت نشستن اين است که کمي بدن را به عقب متمايل کنيم، به طوري که زاويه ي بين رانها و تنه حدود 120 درجه شود. اين گونه نشستن مي تواند باعث کاهش کمر درد شود. از ديگر عواملي که مي تواند به شادابي و حال خوش شما در ساعات کاري کمک کند، رنگ و رو دادن به ميزکاري است که شما پشت آن مشغول به کار مي شويد. يک گلدان کوچک آپارتماني، يک پيکسل با يک بيت شعر يا جمله تاثيرگذار يا حتي يک عکس هنري در حين کار مي تواند حسابي براي شما روح افزا باشد و شما را کمتر به ورطه کسل شدن و خستگي بکشاند. *خوب بخوابيد بيخوابي از جمله عواملي است که کمبود آن ميتواند استرسزا باشد. براي همين شما ميتوانيد با چيزي بين هفت تا هشت ساعت خواب در شبانهروز اوضاع را کنترل کنيد چون کمبود خواب در 24 ساعت نه تنها باعث استرس شما ميشود بلکه روي رفتار شما با ساير همکارانتان تأثير ميگذارد و بدخلقي به بار ميآورد. *از معاشرت لذت ببريد روابط شخصي شما، هم در محل کار و هم در خانه، سلامت رواني شما را بهبود ميبخشد. بر اساس يک مطالعه منتشر شده در سال 2005، کارگران مشاغل پر تنش که روابط عمومي خوبي داشتند و به اصطلاح آدمهاي اجتماعيتري بودند، با سطوح پايينتري از فشار و مشکلات کاري رو به رو بودند. هنگامي که شما براي خانواده وقت ميگذاريد يا با کسي دوستي گرمي برقرار ميکنيد به شما کمک ميکند تا وقتي کارهايتان را انجام ميدهيد توانايي بيشتري براي مقابله با استرس در محيط کار داشته باشيد. *وظايفتان را تغيير دهيد اگر حين وقفههايي که براي استراحت در نظر ميگيريد، سري به محيط بيرون بزنيد حال و هوايي عوض کنيد؛ اما اگر شرايط اين کار را نداريد حداقل کاري که ميتوانيد انجام دهيد اين است کمي دور و اطراف محل کارتان چرخي بزنيد و با ساير دوستان و همکارانتان در آن فضا معاشرت داشته باشيد. از ديگر عواملي که به شما کمک ميکند تا شرايط بهتري براي کار کردن داشته باشيد تغيير وظايفتان در حوزه کاري مشخصي است که براي خود داريد. بهتر است که به شکل مدام و پيوسته فقط رو يک کار تمرکز نکنيد بهتر است مدام نوع و روند فعاليتتان حين کار را تغيير دهيد اين موضوع باعث ميشود هم کسل نباشيد و هم براي خودتان تنوع ايجاد کنيد.
گروه روانشناسي: در عالم کارمندي ترفندهايي وجود دارد که هرکدامشان مي توانند عادت هاي روزانه اي باشند تا در ساعات کاري هم کيفيت کار و هم سلامتي افراد را حين انجام وظيفه تامين کنند.