سيد اصغر حسيني اظهارکرد: 3621 نفر در 131 واحد ساخت بدنه و اجزاي بدنه، قطعات و ملحقات وسايل نقليه موتوري و 3363 نفر در 15 واحد ساخت وسايل نقليه موتوري اشتغال دارند. وي ميزان اشتغال 52 واحد ساخت موتور، پمپ، کمپروسور، سوپاپ، چرخ دنده و تجهيزات مکانيکي انتقال نيرو را 3779 نفر اعلام کرد و افزود: 2626 نفر در 35 واحد ريخته گري فولاد، آهن و فلزات غيرآهني استان و 1587 نفر هم در 95 واحد فورجينگ، برشکاري، عمليات صنعتي و کوتينگ فلزات مشغول هستند. وي گفت: از کل فروش سالانه واحدهاي صنعتي(مادر) درون خوشه در حدود 40 درصد آن مربوط به صنايع مادر منطقه، 20 درصد صنايع مادر خودروسازي کشور، 13 درصد واحدهاي داخلي خوشه، 20 درصد فعاليت هاي خارج از خوشه و 7 درصد باقيمانده از صادرات توليدات حاصل شده است. وي در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت خودرو استان اظهارکرد: تعيين استاندارد يا الزامات فني اجباري بدون در نظر گرفتن وضعيت تکنولوژي و بازار داخلي باعث مي شود تا اغلب توليدکنندگان با مشکل فروش و عرضه مواجه شوند. حسيني با برشمردن ديگر مشکلات پيش روي اين صنعت تاکيد کرد: کمبود نقدينگي، توقف طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل، سود بالاي بانکي و نبود تنوع در محصولات داخلي از جمله عواملي است که رونق اين صنعت را با چالش جدي موجه کرده است. معاون امور صنايع سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان شرقي اظهار کرد: بازبيني راهبرد توليد خودرو در استان، ارزيابي تجاري ظرفيت بازارهاي هدف خودرو و سرمايه گذاري هاي مشترک با خودروسازهاي بزرگ مي تواند راهکارهاي اساسي براي حل معضلات اين صنعت باشد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي ارتقاي تکنولوژيکي واحدهاي قطعه سازي، سوق دادن واحدهاي قطعه ساز به سمت مجموعه سازي، تزريق نقدينگي، ترغيب خودروسازان به استفاده از قطعات داخلي، ايجاد و شناسايي بازارهاي جديد و احصاي ظرفيت خالي بازارهاي آينده را براي رونق اين صنعت ضروري دانست.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي ميزان اشتغال ايجاد شده در 328 واحد فعال در حوزه صنعت خودرو در اين استان را 14 هزار و 966 نفر اعلام کرد.