آذربایجان شرقی قطب گلخانههای مدرن کشور است
آذربایجان شرقی قطب گلخانههای مدرن کشور است
1402/01/10
عصرآذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانشرقی از صادرات بیش از 320میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی قطب گلخانههای مدرن کشور است.
اکبر فتحي در جمع خبرنگاران بيشتر محصولات صادراتي بخش کشاورزي آذربايجان شرقي را شامل محصولات گلخانهاي، فراوردههاي دامي، چرم و پوست و کنسانتره اعلام و اظهار کرد: همان طور که اشاره شد اين محصولات به 52کشور اروپايي و آسيايي از جمله کشورهاي همسايه و روسيه صادر ميشود.
وي با اشاره به افزايش قابل توجه توليد محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي در سال 1401نسبت به سال قبل از آن گفت: سال گذشته با افزايش 500تا 600هزار تني محصولات مواجه بوديم که افزايش 10برابري محصولات گلخانهاي و نيز زيرکشت بردن زمينهاي آيش از جمله اين موارد است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در رابطه با اقدامات عملي شعار سال گذشته خاطرنشان کرد: شعار سال گذشته بر مبناي اشتغال و دانش بنيان بود که در حوزه دانش بنيان بودن بخش کشاورزي نسبت به ساير بخشها عقب مانده است اما در ابتداي همان سال طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزي ما هم بنا را بر دانش بنيان کردن بخشهاي جهاد کشاورزي کرديم و نيازمنديهاي دانش بنياني را احصا و بر آن اساس فراخوان صادر کرديم.
فتحي ادامه داد: بر اين اساس دانشگاهها و پارک علم و فناوري همکاري خوبي با ما کردند و دهکده نوآوري و فناوري را با تأسيس 36شرکت ايجاد کرديم که 13شرکت هم اکنون به دانش بنيان تبديل شده اند.
وي اشتغال فارغ التحصيلان بخش کشاورزي را منوط به رونق توليد و رشد آن دانست و گفت: هم در حوزه تشکيل شرکتهاي دانش بنيان و هم جذب دانش آموختگان اقدامات خوبي انجام شد که در اين راستا 150شرکت خدمات نظام مهندسي استان در حال تبديل به دانش بنيان هستند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به نيازهاي جانبي بخش کشاورزي از توليد برخي از تجهيزات نوين کشاورزي توسط شرکتهاي دانش بنيان خبر داد و افزود: با توجه به اينکه نهادههاي دامي بيشترين نياز دامداران بوده و بيشتر آن محصول وارداتي است، چند شرکت دانش بنيان اکنون از ضايعات محصولات کشاورزي فراوردههاي دامي توليد ميکنند همچنين در زمينه آبياري نوين نيز تجهيزات مورد نياز در استان توسط شرکتهاي دانش بنيان توليد ميشود.
فتحي همچنين در زمينه تحقق شعار سال امسال خاطرنشان کرد: نامگذاري شعارهاي سال پايه اقتصادي دارند و رهبر معظم انقلاب نيز هوشمندانه مهار تورم را در کنار رشد توليد مطرح کردند چرا که مهار تورم منجر به رکود ميشود اما رشد توليد جدا از سرمايه گذاري نيست و در بخش کشاورزي براي ايجاد توليد بايد سرمايه گذاري جديدي اتفاق افتد.
وي ادامه داد: در رابطه با سرمايه گذاري در بخش کشاورزي سال گذشته سال بي نظيري در اين باره بود چراکه شرکتهاي بزرگ صنعتي نيز در زمينه گلخانه، دامداري، پرورش زنبورعسل و غيره سرمايه گذاري کلاني انجام دادند و از اين حيث آذربايجان شرقي قطب گلخانههاي مدرن کشور است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي برندسازي را پاشنه آشيل محصولات کشاورزي استان دانست و گفت: اين استان با داشتن محصولات بي نظيري همچون پنير ليقوان قابليت برند شدن را دارد که حوزه بازرگاني سازمان با همکاري اتاق بازرگاني و وزارت صنعت و معدن وارد شده است.
فتحي ادامه داد: البته محصولات گلخانهاي استان از جمله خيار، گوجه فرنگي و فلفل توليدي در منطقه آزاد ارس هم اکنون به برند (تجاري سازي) تبديل شده است به طوري بيشترين محصول توليدي به کشور روسيه و ترکيه و برخي کشورهاي همجوار صادر ميشود.
وي با اشاره به تنوع محصولات کشاورزي استان گفت: زردآلوي مرند، نخودچي ممقان، پسته و زعفران بناب از جمله محصولات مرغوب ما هستند که در حال تبديل به برند (نام تجاري) شدن هستند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه در زمينه توليد زعفران استان در حال تبديل شدن به قطب در کشور است، افزود: با وجود سابقه طولاني استانهاي ديگر در زمينه توليد زعفران، عملکرد هکتاري ما و نيز کيفيت زعفران توليدي استان در کشور نمونه است و از هر هکتار چهار تا ? کيلو زعفران برداشت ميشود که نسبت به ساير استانها 2کيلو بيشتر است.
فتحي همچنين ادامه داد: در زمينه توليد پسته نيز عملکرد هکتاري استان نسبت به کرمان بالاتر است به طوري که در کرمان در هر هکتار 1.1 تن و در آذربايجان شرقي 1.4تن پسته برداشت ميشود و از نظر کيفيت نيز سبزينگي مغز پسته توليدي استان بيشتر از ساير محصولات است.
منبع :