عصر آذربایجان

گزارش خبر

به فکر آذربايجان غربي مغفول باشيد

به فکر آذربايجان غربي مغفول باشيد

1396/08/21

آقاي استاندار نمي دانم از کدامين درد استان آذربايجان غربي برايتان بگويم از درد کشاورزان که باغات خود را به دليل بي تدبيري در واردات ميوه و پايين بودن قيمت آن رها کرده اند يا از سوء تغذيه 2 هزار کودک آذربايجان غربي که نشان از فقر مالي اغلب مردم استان دارد؛ از پروژه هاي راکد عمران شهري يا از حاشيه نشيني رو به افزايش و فرسودگي مراکز آموزشي و درماني استان، به هر حال اگر وجدان خود را قاضي کنيم نمي توان انتظارات به حق مردم را ناديده گرفت.

 به گزارش عصرآذربايجان  آقاي استاندار، امروز مردم آذربايجان غربي به ويژه اروميه انتظارات و مطالبات به حقي از استاندار دارند از پروژه راه آهن گرفته تا احياي درياچه بي جان اروميه، بهبود وضعيت کشاورزي  توجه به امنيت مرزي که همگي اينها همت جدي مي طلبد. آقاي استاندار، مردم مي خواهند صداي دادخواهي آنها را بشنويد. شايد باورتان نشود آذربايجان غربي 430کلاس درس کانکسي و کاه گلي دارد و دانش آموزان آن در 35 درصد از مدارس استان به دليل فرسوده بودن امنيت جاني ندارند، شايد در تصورتان نگنجد که اين استان از کمبود شديد فضاي آموزشي در مضيقه است و رتبه آموزشي آن در آخرين رده هاي کشوري قرار دارد.
*اماکن تاريخي آذربايجان غربي به مخروبه تبديل شده است
آقاي استاندار، اگر جوياي وضعيت گردشگري استان هستيد بايد بگويم آذربايجان غربي با دارا بودن يک هزار و 550 مکان تاريخي و داشتن مکان هاي بکر گردشگري، هنوز نتوانسته در صنعت گردشگري موفق عمل کند و اماکن تاريخي استان يا به سفره خانه و يا مخروبه تبديل و پروژه هاي گردشگري از جمله تله کابين قرباني سياسي کاري مسؤولان شده، امروز با مرگ درياچه اروميه و بي توجهي به اماکن تاريخي اين استان ديگر چيزي براي عرضه به گردشگران نداريم. آقاي استاندار اگر بخواهيم افق ديدمان را وسيع تر کنيم به مرزهايمان مي رسيم، مرزهايي که همواره جنگ در آنها جريان دارد، جنگ بين مرزبانان و گروهک ها، به ياد مرزباناني مي افتيم که در روزهاي گذشته به دست گروهک هاي تروريستي به شهادت رسيدند، آنها همان مرزباناني بودند که در دماي زير 40 درجه سانتي گراد بدون هيچ امکانات بهداشتي از مرزها دفاع کردند؛ آقاي شهرياري مرزهاي آذربايجان غربي صعب العبور هستند و چندين ماه از سال راه پايگاه هاي مرزي بسته بوده و امکان تردد فقط از طريق هوايي آنهم به شرط آنکه شرايط جوي مناسب باشد، مقدور بوده که رساندن مواد غذايي به اين پايگاه ها با فرسوده بودن هلي کوپترها بسيار دشوار است که اميدواريم در راستاي تهيه تجهيزات در اين خصوص برنامه ريزي خوبي انجام شود.آقاي استاندار، بد نيست در همان روزهاي نخست مديريت خود سري به شهرک هاي صنعتي استان بزنيد و از واحدهاي نيمه فعال و غيرفعال استان بازديد کنيد، بدون شک صنعتکاران استان منتظرتان هستند تا از مشکلاتشان در دريافت تسهيلات برايتان بگويند.
*آذربايجان غربي داروازه قاچاق انسان و مواد مخدر به اروپا
آقاي استاندار شايد از شنيدن اين جمله دلتان به درد آيد که آذربايجان غربي دروازه قاچاق انسان و مواد مخدر به کشورهاي اروپايي است و تمام اينها ناشي وجود آمارهاي نادرست از وضعيت اشتغال و بيکاري استان بوده که سبب مي شود تصميم و برنامه ريزي درستي در اين خصوص انجام نگيرد؛ در اين ميان بد نيست زيرساخت هاي منطقه آزاد ماکو که بزرگترين منطقه آزاد کشور است را نيز مورد توجه قرار دهيد چرا مه مهيا نبودن همين زيرساخت ها سبب شده سرمايه گذاران فرار را بر قرار ترجيح دهند و در نتيجه حتي يک هتل مناسب در اين منطقه احداث نشده، راه دسترسي به اين منطقه بسيار نامناسب بوده و واردات کالا نيز غوغا کند. آقاي استاندارد، شايد دردناک باشد اگر در جلسه اي بشنويد انواع آسيب هاي اجتماعي به ويژه خودزني و خودکشي در بين دانش آموزان و ابتلا به مواد مخدر و تزلزل اخلاقي در بين جوانان استان در سال هاي اخير افزايش يافته است، بدون شک ارائه راهکار مناسب در اين زمينه و کاهش تمام اين مشکلات و آسيب هاي اجتماعي نيازمند مديريت مدبرانه و بهره گيري از ظرفيت هاي انساني فراموش شده آذربايجان غربي است. آقاي استاندار تنوع قوميتي و ديني در آذربايجان غربي، اين استان را به استان 72ملت مشهور کرده ولي فراموش نکنيد اگر از توان و ظرفيت اديان و اقوام مختلف در استان به منظور اتحاد و انسجام هر چه بيشتر استفاده شود  تهديدها به فرصت ها تبديل مي شود.
*رخت عزاي درياچه اروميه بر تن مردم
آقاي استاندار ديگر وقت آن رسيده که اقدامات بي نتيجه که سال هاي سال کمر استان را شکسته جاي خود را به اقدامات موثر و عملي بدهد و مردم رخت عزاي درياچه بي جان اروميه را از تن درآورند؛ بدون شک اگر مردم آذربايجان غربي بقچه دلشان را باز کنند از وضعيت راه هاي استان گله خواهند کرد چرا که حتي پروژه هاي راهسازي آذربايجان غربي نيز قرباني بي توجهي مسؤولان شده اند به طوري که جاده هاي استان به جاده هاي مرگ لقب گرفته اند و هر ساله جان تعداد زيادي از مردم را مي گيرند. آقاي استاندار  مردم سال هاي سال است در حسرت شنيدن سوت قطار هستند ولي تا دلتان بخواهد گوششان با وعده مسؤولان بي مسؤول پر شده و امروز از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعلام مي_شود ريل گذاري اين راه آهن غيراستاندارد است. آقاي استاندار، رسانه هاي آذربايجان غربي در دولت تدبير و اميد منزوي شده اند چرا که تاکنون روي خوشي از مسؤول ارشد اين دولت نديده اند و همواره رسانه ها به صورت گزينشي مورد توجه قرار گرفته و دليل بي توجهي و عدم رسانه ها به جلسات کمبود فضا براي حضور نمايندگان رسانه ها عنوان شده است که اميدواريم با تدابير شايسته شاهد حضور رسانه ها در محافل و جلسات مختلف بوده و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي و زبان گوياي مردم به رسميت شناخته شوند تا در فضايي مناسب و به دور از تشنج بتوانند به رسالت خود عمل کنند.
*چپاول معادن طلاي تکاب
آقاي استاندار نمي دانم چقدر با ظرفيت هاي آذربايجان غربي در بخش معدن آشنا هستيد ولي بد نيست بدانيد آذربايجان غربي ظرفيت هاي قابل توجهي در بخش معدن دارد که اگر اين ظرفيت ها در راستاي توسعه استان به کار گرفته مي شد، اکنون اين استان يکي از استان هاي موفق در زمينه توسعه مطرح بود خوب است بدانيد که 95درصد طلاي کشور از معادن شهرستان تکاب استحصال مي شود ولي اين شهر محرومترين شهر استان است چرا که طلاهاي استحصال شده تکاب به دليل نبود واحدهاي فرآوري خام فروشي مي_شود و اين يعني چپاول معادن شهر محروم تکاب که در دل خود بناي تاريخي تخت سليمان را دارد و حتي يک محل اسکان در قالب مسافرخانه و هتل هم ندارد. آقاي استاندار، وقتي ياد دردهاي فرهنگي استان مي افتم دلم خون مي_شود چرا که هيچ يک از شهرهاي استان جز اروميه، سينما ندارد، خودرو پايگاه هاي سيار کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به دليل فرسودگي خراب شده و ساعت ها در جاده مي_مانند؛ از زبان مادري بهتر است چيزي نگويم چرا که ما مردم آذربايجان غربي با زبان مادريمان بيگانه شده ايم و انگار قوانين کشور در زمينه تدريس زبان مادري در مدارس و دانشگاه هاي آذربايجان غربي کاربردي ندارد. آقاي استاندار  همانطور که شاهد هستيد در اين مدت زمان اندکي که مهمان مردم آذربايجان غربي هستيد سه بحران را پشت سر گذاشته ايد که اولي مربوط به اتفاقات مدرسه راه شهدا و ماجراهاي پس از آن و دومي مربوط به قاچاق انسان و درگيري در داخل شهر چالدران و دردناک ترين و سومين مورد شهادت مرزبانان در شهر چالدران بود؛ بدون شک وقوع چنين اتفاقاتي تلنگري بر استاندار غيربومي استان است که سال هاي سال در استان هاي عمقي کشور خدمت کرده و دردسرهاي مديريتي در استاني مرزي با تنوع قوميتي را تجربه نکرده است، هدف از يادآوري اين حوادث تلخ، تلخ کامي شما يا مخاطبان اين رسانه نيست، بلکه در تلاش هستيم شما را بيش از پيش با استان آذربايجان غربي که در محافل و مجالس مختلف فقط از زيبايي، مهمان نوازي و طبيعت بکر آن سخن به ميان مي آيد آشنا کنيم و بگوييم آقاي شهرياري، آذربايجان غربي استاني است که خدمت در آن علاوه بر سعه صدر، دلي بزرگ و دريايي مي خواهد دلي که چون کوه استوار و قوي باشد و در نهايت خدمت در آذربايجان غربي مردي آهنين مي خواهد تا اين استان مرزي را از منجلاب غفلت و بي توجهي نجات و مسير توسعه را در بخش هاي مختلف با مديريت اصولي و با بهره گيري از ظرفيت هاي استان فراهم سازد که بدون شک در اين مسير بايد ضمن احترام به نگرش سياسي هم، از تجربيات صاحب نظران نيز بهره گرفته شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سنتي بودن بيش از 60 درصد باغات آذربايجان غربي

سنتي بودن بيش از 60 درصد باغات آذربايجان غربي
خروج

يش از 60 درصد باغات آذربايجان غربي سنتي بوده كه از عمده مشکلات در باغات انگور استان به شمار مي‌رود در اين راستا تبديل باغات انگور سنتي به مدرن ضرورت مي‌يابد چراكه افزايش عملکرد، بالا رفتن کيفيت محصول، تحقق درآمد بيشتر باغداران و کاهش هزينه توليد را به همراه خواهد داشت.به دليل ارزش انگور و فرآورده‌هاي آن به‌عنوان دومين محصول باغي استان بايد کشت مدرن و اصولي آن در راستاي توسعه کشاورزي مدرن و کيفي‌سازي محصولات بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و شرايط لازم از جمله ارائه تسهيلات کم بهره و سهل الوصول براي باغداران فراهم شود.

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد
خروج

غاز پيشاني سفيد امسال براي زمستان گذراني تالاب هاي آذربايجان غربي را انتخاب کرده و اين درحالي است که طي سالهاي اخير جمعيت آن رو به کاهش بوده و به نوعي در خطر انقراض قرار گرفته است.

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي
خروج

سنگ نبشته بسطام از بالاي دروازه قلعه بسطام شهرستان خوي کشف شده است. اين کتيبه به خط اوراتوبي است و توسط "روسا" پسر "آرگيشتي دوم" از پادشاهان آن قوم به خط ميخي اوراتوبي نوشته شده است.

به فکر آذربايجان غربي مغفول باشيد

به فکر آذربايجان غربي مغفول باشيد
خروج

آقاي استاندار نمي دانم از کدامين درد استان آذربايجان غربي برايتان بگويم از درد کشاورزان که باغات خود را به دليل بي تدبيري در واردات ميوه و پايين بودن قيمت آن رها کرده اند يا از سوء تغذيه 2 هزار کودک آذربايجان غربي که نشان از فقر مالي اغلب مردم استان دارد؛ از پروژه هاي راکد عمران شهري يا از حاشيه نشيني رو به افزايش و فرسودگي مراکز آموزشي و درماني استان، به هر حال اگر وجدان خود را قاضي کنيم نمي توان انتظارات به حق مردم را ناديده گرفت.

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي
خروج

گروه ورزشي: ''رضا ذاکري'، نخستين گزارشگر مدعو از آذربايجان غربي براي گزارشگري رقابت هاي ليگ برتر فوتبال کشور است و با 18 سال سن و پشتکار زياد افق روشني را در دنياي توپ گرد پيش رو دارد. '

خروج آمريکا از برجام هيچ تأثيري در امور داخلي کشور ندارد

خروج آمريکا از برجام هيچ تأثيري در امور داخلي کشور ندارد
خروج

گروه خبر: نماينده ولي فقيه در آذربايجان_غربي گفت: خروج آمريکا از برجام هيچ تأثيري در امور داخلي کشور ندارد و همان‌طوري که اين کشور در چند دهه اخير که دشمني پيشه کردند و نتوانسته‌اند ذره‌اي در کشور تأثير بگذارند.

ارتفاعات و قلل آذربايجان غربي

خروج

گروه سيري در استان ها: استان آذربايجان غربى به لحاظ ويژگى توپوگرافيک از جمله مناطقى است که ارتفاعات و قلل متعددى دارد. ارتفاعات و قلل استان آذربايجان غربي ضمن اينکه در تغييرات آب و هوايى منطقه تأثير مستقيم و به سزايى دارند، از زيبايى شگفت‌آور طبيعى نيز برخوردار هستند.

کاهش چشمگير جرايم مرزي در مرزهاي آذربايجان غربي

خروج

سرويس سياسي: فرمانده مرزباني ناجا، ببا اشاره به اقدامات موثر فرماندهي مرزباني آذربايجان‌غربي در سال‌جاري، گفت: خوشبختانه جرايم مرزي در مرزهاي استان کاهش بسيار دارند که در اين خصوص قدردان مزنشينان و مرزداران استان هستيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها