عصر آذربایجان

گزارش خبر

موازي کاري بين دستگاهي عامل کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي

موازي کاري بين دستگاهي عامل کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي

1399/10/14

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي با پنج پايانه مرزي و سهم 23درصدي پايانه‌هاي کشور، نقش مهمي در صادرات و ترانزيت کالاهاي صادراتي برعهده دارد اما سالهاست موازي کاري بين دستگاهي منجر به کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي شده است.

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي با پنج پايانه مرزي و سهم 23درصدي پايانه‌هاي کشور، نقش مهمي در صادرات و ترانزيت کالاهاي صادراتي برعهده دارد اما سالهاست موازي کاري بين دستگاهي منجر به کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي شده است.
سهم 60 درصدي بازارچه ها در صادرات استان، دروازه ورود ايران به بازارهاي اروپايي، تامين معيشت مرزنشينان از طريق مبادلات مرزي، جلوگيري از قاچاق و توسعه همه جانبه مرزها تنها بخشي از مزيت هاي بازارچه هاي مرزي است که متاسفانه مورد غفلت مسئولان واقع شده است.
حضور ادارات و دستگاه هاي اجرايي از جمله راهداري و حمل و نقل پايانه ها، راهداري، گمرک، پليس و... با هدف تقويت زيرساخت ها و تسهيل در رفت و آمد و صادرات و واردات کالاها يکي از اقدامات اساسي در سالهاي اخير بود اما موازي کاري در برخي فعاليت منجر شده چشم اندازه بهره مندي از ظرفيت پايانه هاي مرزي با کندي مواجه شود.
استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه استان‌هاي مختلف به ويژه استان‌هاي مرزي در اين خصوص بسيار مورد توجه مديران و مسئولان حوزه اقتصادي و صادراتي بوده تا بيشترين بهره‌مندي در اين خصوص انجام و روند توسعه صادرات همواره با شتاب دنبال شود.
آذربايجان‌غربي با هشت مرز بين‌المللي شامل 6 مرز جاده‌اي، يک مرز ريلي و يک مرز هوايي و پنج بازارچه فعال مرزي در مسير چهار کريدور اصلي قرار داشته و داراي بيشترين گذرگاه‌هاي مشترک با کشورهاي همسايه است.همچنين 68.4 درصد واردات و 26.42 درصد صادرات زميني از طريق اين استان انجام مي‌گيرد و در بخش ترانزيت نيز جايگاه سوم کشوري را در ميان مرزهاي زميني کشور دارا است.از سوي ديگر آذربايجان‌غربي يکي از استان‌هاي توانمند در زمينه حمل و نقل کالا است به طوري که وجود صنايع تبديلي متنوع و توليدات کشاورزي، وجود مناطق مختلف گردشگري و همچنين جايگاه ويژه اين استان در حمل و نقل بين‌الملل، وابستگي بيشتر اقتصاد استان به اين صنعت ها را موجب شده است.
پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي تقويت شود
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي در ديدار با رئيس اتاق مشترک بازارگاني ايران و ترکيه خواستار تقويت پايانه هاي مرزي استان شد و گفت: آذربايجان غربي به لحاظ شرايط جغرافيايي نيازمند توجه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي است.
ارسلان شکري اظهار کرد: آذربايجان‌غربي از جمله استان‌هاي با ظرفيت قابل توجه صادراتي است که با وجود 967 کيلومتر مرز با ترکيه، عراق و نخجوان، بهره مندي از ظرفيت  9 گمرک و پنج بازارچه در مرز هر سه کشور، استفاده از ظرفيت‌هاي پيله وري مرزي و بازرگاني اطراف مرز از جمله مهمترين ظرفيت‌هاي اين استان در اين حوزه به شمار مي رود.
وي خاطرنشان کرد: آذربايجان غربي به لحاظ شرايط جغرافيايي و همسايگي با سه کشور خارجي در شاهراه ارتباط ايران با اروپا قرار دارد و به همين علت، نيازمند توجه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي است.شکري با بيان اينکه 57 درصد صادرات استان از بازارچه‌هاي مرزي صورت مي‌گيرد که نشان‌دهنده ظرفيت قابل توجه اين بازارچه‌ها است، اضافه کرد: اين استان به دليل موقعيت خاص مرزي و ترانزيتي يکي از استان‌هاي مهم و برخوردار در بحث اقتصادي است که انجام بيشترين حجم صادرات و واردات آذربايجان غربي به کشورهاي همسايه از مبادي آن، وجود مشترکات بي‌شمار از تمامي ابعاد بين آذربايجان غربي با شهرهاي مرزي کشورهاي همسايه، وجود بستر و ظرفيت افزايش واردات و صادرات کالا از طريق مرزهاي آن، ضرورت توسعه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي را ملموس کرده است.
موازي کاري مانع بزرگي در تقويت و توسعه پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي ادامه داد: پايانه‌هاي مرزي پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازي و سرو در مرکز و مرز تمرچين در جنوب استان قرار دارد که تمرچين با کشور عراق و پلدشت با جمهوري خودمختار نخجوان جمهوري آذربايجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازي دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکيه است.
شکري اظهار کرد: مرز بازرگان که در شمال آذربايجان‌غربي و در مرز ايران و ترکيه قرار دارد، ساليان متمادي دروازه ورودي ايران به بازارهاي اروپا به شمار مي‌رود و يکي از بزرگترين پايانه‌هاي مرزي کشور محسوب مي‌شود.
وي بر تقويت گارد گمرکي در مرزها تاکيد کرد و گفت: از سال 1395 تاکنون مديريت يکپارچه پايانه‌هاي مرزي در اختيار گمرک بود و به سبب تعدد فرآيندها، قوانين و دستگاه‌هاي مرتبط و همچنين توسعه سخت افزاري مرزها، کمتر شاهد تحرک پذيري و توسعه نرم افزاري بوديم همچنين هر دستگاه رويه و فرآيند قانوني خاص خود را داشت و وجود موازي کاري بين دستگاهي منجر به کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي شده بود.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي اضافه کرد: بر اساس آمارهاي رسمي 90 درصد واردات جاده اي کالاهاي حجمي غير نفتي و همچنين 25 درصد صادرات جاده اي کالاهاي حجمي غير نفتي کشور از طريق مرزها و پايانه هاي مرزي استان انجام مي گيرد که اين ميزان ترانزيت ضرورت توجه به توسعه زيرساخت هاي دسترسي به پايانه هاي مرزي و اختصاص اعتبارات استاني و ملي را مطالبه ميکند.
آذربايجان غربي شاهراه ارتباطي ايران به اروپا
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه نيز در اين ديدار، مرز بازرگان را شاهراه ارتباطي و تجاري ايران با کشورهاي اروپايي دانست و اضافه کرد: همه مسئولان و کارشناسان بر اين باور هستند که اين مرز همچنان با وجود شيوع بيماري کوويد 19 مي‌تواند جايگاه خود را در تجارت بين المللي حفظ کرده و رو به صعود نيز حرکت کند.
مهرداد سعادت ادامه داد: در حال حاضر تمامي مرزهاي مشترک دو کشور براي حمل‌ونقل بار باز شده و مشکلي در ترانزيت کالا وجود ندارد ولي درمورد مسافران، فقط ايرانياني که اتباع اين کشور هستند مي‌توانند وارد خاک ترکيه شوند.
وي با تاکيد بر تقويت پايانه هاي مرزي با هدف ارتقاي سطح مبادلات تجاري بين ايران و ترکيه، عنوان کرد: در حال حاضر مشکلات حمل‌ونقل و ترافيک گمرکي موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور است، اما جلسات خوبي در سطح مقامات ارشد دو کشور برگزار شده و ما به آينده تجارت ايران و ترکيه بسيار اميدوار هستيم.
سعادت يادآور شد: شرايط جغرافيايي و همسايگي با چهار کشور خارجي، آذربايجان غربي را در شاهراه ارتباط ايران با اروپا قرار داده، شاهراهي که نيازمند توجه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي است.
پايانه‌هاي مرزي استان آذربايجان غربي شامل مرز زميني پلدشت و بازرگان در شمال، رازي و سرو در مرکز و مرز تمرچين در جنوب استان است که تمرچين با کشور عراق و پلدشت با جمهوري خودمختار نخجوان جمهوري آذربايجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازي دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکيه است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از بازار،آذربايجان غربي با 891 کيلومتر مرز مشترک به دليل دارا بودن پنج پايانه مرزي از 23 پايانه موجود در کشور و 9 گمرک مرزي پتانسيل بالايي براي دسترسي به بازارهاي جهاني به‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون اين ظرفيت مرزي موردتوجه جدي قرار نگرفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها