عصر آذربایجان

گزارش خبر

جاي خالي کتاب در سبد هزينه خانوارها

جاي خالي کتاب در سبد هزينه خانوارها

1396/09/05

گروه فرهنگي: کتاب به عنوان يک کالاي راهبردي فرهنگي و عنصر حيات بخش در حوزه فرهنگ نقش اساسي در رشد و توسعه جامعه داشته و جاي خالي اين کالا در سبد هزينه خانوارها، ترمزي در سرعت حرکت جامعه در اين مسير تلقي مي شود.

هر چقدر سطح مطالعه افراد جامعه زياد باشد آن جامعه با سرعت و شتاب بيشتري در مسير توسعه يافتگي و تعالي فرهنگي حرکت مي کند و پايين بودن سرانه مطالعه علاوه بر تاثيرگذاري بر ميزان عرضه و تقاضاي توليدات فرهنگي، رشد و توسعه جامعه را نيز کندتر مي کند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان_شرقي با بيان اينکه خريد کالاي فرهنگي به ويژه کتاب بايد در سبد هزينه هاي خانوارها قرار گيرد  گفت: براساس آمار سال 2015 سرانه مطالعه کتاب در کشور ما 13 دقيقه در شبانه روز و در برابر 112 دقيقه کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بسيار کم است.
محمد محمدپور، افزود: پيامدهاي منفي رغبت نداشتن مديران و آحاد جامعه به مطالعه کتاب و قرار دادن اين کالاي فرهنگي در سبد هزينه ها در فرهنگ و توسعه کشور ديده مي شود.
وي با تاکيد بر ترغيب افراد جامعه به مطالعه و کتابخواني، اظهار کرد: کتاب مايه حيات و محرک توسعه و رشد جامعه بوده و نبود آن در سبد هزينه_هاي خانوار موجب کاهش سرانه مطالعه در جامعه مي شود.
محمدپور، تحريک مصرف فرهنگي، تقاضا براي کتاب و حمايت از کتابخوان ها را از طريق پرداخت يارانه تحت عنوان 20 درصد هزينه خريد کتاب در قالب عيدانه بهاره، تابستانه و پاييزه از راهبردهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ترويج فرهنگ کتابخواني در جامعه اعلام کرد. نماينده دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: در حوزه فرهنگي دولت ها رسالت و وظيفه دارند و براي اينکه کتاب در سبد هزينه هاي خانوار قرار گيرد بايد به بخش کتاب يارانه بدهند زيرا کالاهاي فرهنگي نمي تواند با کالاهايي مانند غذا و پوشاک رقابت کند.
کرماني با بيان اينکه توليد کالاهاي فرهنگي نمي تواند بدون حمايت روي پاي خود بايستد  افزود: دولت نه در نقش مداخله گر، بلکه بايد نقش حمايتي در اين زمينه داشته و به اقتصاد کتاب کمک کند.
وي با اشاره به اينکه کتاب و مطالعه آن مي_تواند به زندگي مردم جلا و هويت بدهد و در زندگي بشر تحول آفرين باشد، اظهار کرد: براي ترويج فرهنگ مطالعه و افزايش سرانه کتاب بايد اين کالاي فرهنگي در سبد هزينه هاي مردم قرار گيرد. کرماني ادامه داد: حمايت دولت از توليد کالاي فرهنگي و پرداخت يارانه در اين حوزه موجب ترويج فرهنگ مطالعه و قرار گرفتن کتاب در سبد هزينه هاي خانوارها مي شود.
پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه آذربايجان_شرقي نيز با بيان اينکه موضوع فرهنگ و کتاب در بين اولويت هاي دهگانه کشور قرار ندارد، گفت: با توجه به اينکه کتاب ها نقشي در ترقي مردم نداشته، تحول آفرين نيست و به زندگي مردم جلا و هويت نمي دهد، مردم اشتياقي به خواندن کتاب نشان نمي دهند و احساس نياز به آن نمي کنند.
جمشيد دژم خوي افزود: اطلاع نداشتن نويسندگان از وضعيت تقاضاي کتاب در جامعه  اهميت ندادن به تقاضا، براي دل خود نوشتن، نداشتن انگيزه مادي و تقاضا محور نبودن نويسندگان موجب شده تا کتاب هاي چاپ شده کمتر مورد استقبال و علاقه مردم و علاقه مندان به مطالعه قرار گيرد.
وي با بيان اينکه فضاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي کشور تحريک کننده تقاضاي کتاب نيست، اظهار کرد: عدم آزاد انديشي در نشر کتاب موجب رغبت کم مردم از خريد و مطالعه کتاب مي شود.
پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه آذربايجان_شرقي يادآوري کرد: رسانه ها نيز تحريک کننده تقاضا نبوده و با وجود اينکه خود آن ها بيشترين استفاده را از کتاب مي برند کمتر به اشاعه فرهنگ مطالعه اهتمام مي کنند.
دژم خوي ادامه داد: کتاب در بين نگراني ها و دغدغه هاي فرهنگي و معيشتي مردم جايگاهي ندارد و سرانه مطالعه به علت جابجايي ارزش ها کاهش يافته است.
وي گفت: با توجه به اينکه مردم احساس مي_کنند که تلويزيون انبوهي از اطلاعات ارايه مي_کند، ديگر علاقه اي به کتابخواني نشان نمي_دهند در حالي که اطلاعات تلويزيون عميق نبوده بلکه اطلاعات کتاب از غناي خوبي برخوردار است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا  پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه آذربايجان_شرقي يادآوري کرد: سرانه کتابخانه هاي عمومي در کشور حدود 5 متر مربع براي هر 100 نفر است که براساس استانداردهاي جهاني اين ميزان 10 متر مربع براي هر 100 نفر است. دژم خوي اضافه کرد: در استان سرانه فضاي کتابخانه هاي عمومي 2.1 متر مربع است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جاي خالي کتاب در سبد هزينه خانوارها

جاي خالي کتاب در سبد هزينه خانوارها
خروج

گروه فرهنگي: کتاب به عنوان يک کالاي راهبردي فرهنگي و عنصر حيات بخش در حوزه فرهنگ نقش اساسي در رشد و توسعه جامعه داشته و جاي خالي اين کالا در سبد هزينه خانوارها، ترمزي در سرعت حرکت جامعه در اين مسير تلقي مي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها