عصر آذربایجان

گزارش خبر

شاهين دژ

شاهين دژ

1394/10/21

گروه سيري در استان ها:در زمان ساسانيان در 30 كيلومتري آتشكده، آذر گشنسب، قلعه اي بانام صائين (نگهدارنده) دژ بنا شد.

گروه سيري در استان ها:در زمان ساسانيان در 30 كيلومتري آتشكده، آذر گشنسب، قلعه اي بانام صائين (نگهدارنده) دژ بنا شد.
اين قلعه مورد استفاده افرادي بود كه براي نيايش وزيارت به آتشكده مي‌آمدند. بعد از حمله اعراب، نام آن صائين قلعه تغيير يافت. اين قلعه در دوره‌هاي بعد محل عبور واقامت زائران كربلا شد. نام اين شهر در دوران به شاهين دژ تغيير يافت، ولي پس ازپيروزي انقلاب اسلامي همان صائين دژ خوانده شد.
*تاريخچه شهر
با توجه آثار واشيا کشف شده از طرف روستاهاي شاهين دژ تمدن و سابقه تاريخي اين شهر مربوط به هزاران سال قبل از تمدن مادها مي‌دانند با توجه به اشياء ء مکشوفه در کوه سرخ روستاي عقرب لو بر اساس نقشه‌هاي تاريخي موجود 900 سال از ميلاد وقبل از ورود آريايي‌ها به ايران در کوهستان‌هاي جنوب در ياچه اروميه که امروزه موسوم به شاهين دژ، نقده، مهاباد و اشنويه است به واسط آب رود خانه زرينه رود و سيمينه رود طوايفيبه نام مناييها سکونت داشته‌اند که در سراسر حوزه شهر مياندوآب به طرف سواحل درياچه اروميه تا خاک افشار در شاهين دژ و سواحل زرينه رود و سيمينه رود مي‌توان رد پاي منائيها ماننايين را ديد.
شاهين دژ در قرن هفتم قبل از ميلاد آئوکانه (aukane) ناميده شده است و در مورد نام صايين قلعه طبق تواريخ در دوره ساسانيان عده زيادي از مردم جهت نيايش به آتشکده آذرگشسب واقع در تخت سليمان در 30 کيلومتري شهر فعلي شاهين دژمي رفتند که بسياري از اين افراد از بزرگان و سلاطين ساساني بوده‌اند که از قبل از رسيدن به آ تشکده در محل شاهيندژ قلعه‌اي جهت استراحت بنا نهاده ونام آن را صايين دژ نهادند.
بعد از ظهور اسلام صائين دژ، صائين قلعه نام گرفت ودر دوره پهلوي شاهين دژ نام گرفت و هم اکنون نيز به همين نام خوانده مي‌شود.
*وجه تسميه
شاهين‌دژ (قلعه? عقاب) پيش از اسلام برسر راه آتشکده? آذرگشنسب قرار گرفته بود و بزرگان زرتشتي پس از زيارت اين مکان مقدس، در 30 کيلومتري غرب آن قلعه‌اي براي استراحت خود ساخته بودند که اين قلعه به تدريج بزرگ و بزرگ‌تر شد و نهايتاً تبديل به يک شهر کوچک گرديد.
شاهين به‌عنوان نگهبان اين قلعه مورداستفاده قرار مي‌گرفته و هم‌اکنون نيز در شمال اين شهر صخره‌هايي معروف به لانه? عقاب موجود است. نام اين شهر پس از اسلام به »صائين‌قلعه« و در دوره? پهلوي نيز به صائين‌دژ» تغيير پيدا کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي به همان نام تاريخي »شاهين‌دژ« خوانده شد.
 منطقه افشار از دو قسمت مشخص و با دو آب و هواي متفاوت تشکيل يافت، و در منتهي‌اليه جنوب خاوراي آذربايجان غربي، مابين بيجارگروس، سقز، خمسه زنجان و سراسکند ميانه واقع شد است. منطقه‌اي که مرکز آن تکاب است و معروف به يوخاري‌محال (محال عليا) و منطقه ديگر را که مرکز آن سايين قالا يا همان شاهين دژ فعلي است آشاقي‌محال (محال سفلي) مي‌نامند.
*مکان هاي ديدني و تاريخي
سواحل رودخانه ي زرينه رود (جغتو) از جاذبه هاي طبيعي و پل ها و سدهاي شاهين دژ نيز از بناهاي تاريخي و مکان هاي ديدني اين منطقه به شمار مي روند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شاهين دژ

شاهين دژ
خروج

گروه سيري در استان ها:در زمان ساسانيان در 30 كيلومتري آتشكده، آذر گشنسب، قلعه اي بانام صائين (نگهدارنده) دژ بنا شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها