عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار انتخابات داغ تر مي شود

بازار انتخابات داغ تر مي شود

1394/10/27

گروه سياسي:بازار انتخابات داغ است و داغ تر هم خواهد شد .

گروه سياسي:بازار انتخابات داغ است و داغ تر هم خواهد شد .
 برخي از چهره هاي مطرح اين دوره در حال ارزيابي موقعيت حريف و سبک سنگين کردن توانمندي هاي همديگر هستند.
 نتيجه بررسي صلاحيت ها که قطعي شد، رقابت هاي انتخاباتي وارد مرحله اي جدي و نفس گير خواهد شد و شايد به همين خاطر است که بسياري از دواطلبان منتظر اعلام نتايج نهايي شوراي محترم نگهبان هستند تا آرايش زمين مسابقه مشخص شود و تکليف رقبا با خودشان تعيين شود تا بدانند با چه کساني و با کدام ادبيات به مسابقه خواهند پرداخت .واقعيت اين است که در لابلاي نطق ها و متن هاي تبليغاتي کانديداها گاه بارقه هاي اميدي به چشم مي خورد و استفاده از ادبيات توسعه اي افقي روشن از آينده انتخابات در اذهان ترسيم مي کند اما اينکه اين حرف ها ، نکته ها و گفته ها تا چه حدي خواهند توانست در قالب عمل خود را نشان دهند جاي بحث فراوان دارد .
آنچه اين روزها بيش از هر چيزي در ميان مجادلات و محاورات طرفداران برخي کانديداها در فضاي مجازي به چشم مي خورد ، دعوت به دوئل هاي انتخاباتي است. دوئل هايي که در ادبيات سياسي ما و در سال هاي نه چندان دور باعث ايجاد شکاف هاي غير قابل ترميم در بدنه نخبگان شده است . دوئل هايي که بخاطر ماهيت آن لاجرم يکي از دو طرف نبايد باقي بماند و فناي يکي بهاي بقاي ديگري محسوب مي شود !
روشنفکري به شيوه گانگسترهاي غرب وحشي، حتي به خاطر يک مشت دلار هم اگر نباشد ، قطعا براي رضاي خدا نيست و به عبارتي روشن تر ، مناظره انتخاباتي يعني يک ژست روشنفکري است براي اثبات خود ؛ يعني من چيزهايي مي دانم که طرف مناظره ام نمي داند ؛ يعني يک چيزهايي از طرف مناظره ام مي دانم که او فکر نمي کند من از آنها خبر داشته باشم و نهايتا من کاري خواهم کرد که بعد از اين مناظره حاضرين در جلسه و کسانيکه از نتيجه اين مناظره مطلع خواهند شد بر لياقت من صحه بگذارند و از طرف مناظره ام رويگردان شوند!سوالي که اينجا مطرح است اينکه اگر بر فرض هر دو طرف يک مناظره به عنوان نماينده مردم راهي مجلس شدند ، چه اتفاقاتي متصور است ؟ آيا دو طرف مناظره اي که هريک زخم هاي بي شمار از همديگر خورده اند چه در جلسه مناظره و مناظراتي که پس از جلسه رسمي بين آن هواداران آنها اتفاق افتاده ، اميدي براي همدلي ، مهرباني و همگرايي خواهد داشت ؟ قطعا نه !!
به نظر مي رسد رسانه ها و بزرگان ما بايد به فکر توليد يک ادبيات جديد در فضاي سياسي و اجتماعي باشند ، ادبياتي که با نيازها و مطالبات مردم همخواني داشته باشد و نه ادبياتي که وضعيتي نامطلوب تر از وضعيت فعلي را براي جامعه ما رقم بزند!
مگر ما دعواي کاتوليک و پروتستان داريم که دو نفر از کساني را که شجاعت حضور در عرصه انتخابات را داشته اند به جان هم بياندازيم و بعد از اتمام مناظره ، هر کدام دريده تر و زخم ديده تر از گذشته مترصد فرصتي براي جبران لطمات وارده باشند ؟
الان زمان غلاف کردن تپانچه هاي تهمت ، زمان آويختن شمشير هاي آخته تهمت از ديوار کلکسيونرها و زمان فراموش کردن ادبيات چاله ميداني است ؛ امروز زمان برگزاري گعده هاي تفاهم است و نخبگان ما بايد فارغ از هر نوع خط کشي هاي سياسي داشته هاي خود را روي هم بريزند تا رهيافتي براي خروج منطقه از چالش هاي جدي پيدا کنند !
 راستي چه کساني از برگزاري مناظره کانديداها سود مي برند ؟! - چه اهدافي پشت پرده اي در به جان هم انداختن سرمايه هاي انساني ما نهفته است ؟!
 چه کساني از وجود اختلاف در ميان فرزندان رشيد ، آگاه و اميد هاي آينده سبلان سود مي برند ؟
 وجود تفاهم بين نمايندگان بالفعل و بالقوه مجلس دهم منافع چه کساني را زير سوال مي برد ؟يافتن پاسخ به اين سوال ها شايد پشت پرده و انگيزه کساني را که مي خواهند فضا را متشنج کنند تا به منافع شخصي و حزبي خود برسند آشکار خواهد کرد .بنده از محضر بزرگان استان و خاصه نماينده معزز ولي فقيه در استان و امام جمعه محبوب اردبيل و همچنين استاندار محترم استدعا ميکنم به فکر "برگزاري جلسات مفاهمه" در برابر "جلسات مناظره و منازعه" باشند .
خروجي و نتيجه جلسات مناظره سرکوبي يک فکر و انديشه و سرمايه هاي انساني است در حاليکه کمترين نتيجه جلسات مفاهمه استفاده از انديشه هاي نخبگان سياسي و ظهور چهره هاي شاخص منطقه خواهد بود ، بخصوص مقدمه اي است براي آغاز همگرايي و هم افزايي براي کسانيکه قرار است نمايندگان اين مردم مظلوم و محروم در مجلس بشوند .
مردمي که به جاي هفت نماينده ، هفت تک نماينده به مجلس فرستاده اند و تلاش برخي براي استفاده از ظرفيت مجمع نمايندگان استان و مجمع نمايندگان شمالغرب به دلايلي که ذکر شد به نتيجه مطلوب نرسيد .صيانت از جايگاه نمايندگان فعلي و آينده يک رسالت همگاني است و بايد قبول کنيم که در اين زمينه کوتاهي شده است چرا که نتيجه ايجاد اختلاف بين مسئولين مستقيما متوجه همه مردم است و کسانيکه بذر اختلاف را قبل از بسته شدن تيم نمايندگان مي پاشند مديون جمعيت ميليوني استان خواهند بود !

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار انتخابات داغ تر مي شود

بازار انتخابات داغ تر مي شود
خروج

گروه سياسي:بازار انتخابات داغ است و داغ تر هم خواهد شد .

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها