عصر آذربایجان

گزارش خبر

بنويسيد ماشين سازي بخوانيد ماشين سوزي

بنويسيد ماشين سازي بخوانيد ماشين سوزي

1397/06/26

گروه گزارش: موضوع واگذاري ماشين سازي تبريز تقريبا به 15 سال پيش باز مي گردد در طي اين سال ها اين کارخانه بين دستگاههاي مختلف دولتي دست به دست شد. گروه صنعتي ماشين سازي تبريز يکي از بزرگترين کارخانه‌هاي شهر تبريز واقع در قراملک است. اين کارخانه توليدکننده انواع ماشين‌هاي صنعتي همانند انواع ماشين‌ابزار، کمپرسورهاي صنعتي، پمپ‌هاي آب، الکترو موتور، ليفت تراک، انواع موتورهاي ديزلي، ماشين آلات نساجي، ماشينهاي تراش، ماشينهاي فرز، ماشينهاي مته، قطعات ريخته و دستگاه‌هاي سي ان سي است. موضوع واگذاري ماشين سازي تبريز تقريبا به 15 سال پيش باز مي گردد در طي اين سال ها اين کارخانه بين دستگاههاي مختلف دولتي دست به دست شد. ماشين سازي تبريز يکي از بزرگترين کارخانجات آذربايجان شرقي و کشور است که در سال 1351 مورد بهره برداري قرار گرفت.

*فروش املاک به زير قيمت بازار
سال 1385 به دليل کاهش درآمدهاي بدست آمده از کاسته شدن توليدات و صادرات کارخانجات و به دليل ديرکرد پرداخت هزينه بيمه کارکنان و ناتواني مديريت وقت گروه صنعتي ماشين سازي از براي تأمين بودجه و پرداخت بدهي هزينه بيمه دست اندرکاران کارخانجات،  تصميم گرفت بناي بسيار بزرگ و ساختمان چندين مرتبه متعلق به ماشين سازي که از بدو تأسيس کارخانجات به عنوان ساختمان مرکزي گروه صنعتي ماشين سازي تبريز در مرکز تهران واقع شده بود را به قيمت بسيار پايين‌تر از قيمت واقعي در اختيار يکي از شرکت‌هاي بيمه بگذارد و سرانجام ساختمان بزرگ ماشين سازي تبريز واقع در ضلع غربي پارک لاله و در خيابان اميرآباد تهران از سوي مديريت وقت گروه صنعتي ماشين سازي تبريز به يکي از شرکت‌هاي بيمه واگذار شد. پس از واگذاري ساختمان بزرگ ماشين سازي واقع در تهران به شرکت بيمه‌کننده دست اندرکاران کارخانه، مجالي فراهم شد تا صدها واحد از خانه‌هاي آپارتماني مسکوني متعلق به پرسنل و کارگران و کارمندان کارخانجات واقع در جاده شاهگلي تبريز بدستور مدير وقت کارخانجات تخليه شود تا مديران شرکت ماشين سازي تبريز به دليل عدم توانايي پرداخت بموقع دستمزد دست اندرکاران، زمين‌هاي چند هکتاري و بسيار گران‌قيمت ساختمان‌هاي مسکوني را به فروش برسانند اما مديران ارشد استان آذربايجان شرقي مديريت گروه صنعتي ماشين سازي را از فروش زمين‌هاي پروسعت و خانه‌هاي سازماني کارخانجات باز داشتند
*املاک خالي از سکنه
از سال 1386 تا به اکنون تمامي واحدهاي مسکوني ماشين سازي تبريز در گران‌قيمت‌ترين نقطه شهر تبريز (شاهگلي) فاقد سکنه و همچنان بلاتکليف باقي‌مانده است  پس از برکناري مجيد خدابخش از سال 1389 کريم فروزان به عنوان مديرعامل گروه صنعتي ماشين سازي برگزيده شد، اما وي نيز هرگز نتوانست براي بيرون آمدن وضعيت بحراني پيش آمده براي ماشين سازان کاري انجام دهد با برکناري فروزان از سال 1391 مديريت ماشين سازي به علي اکبر خادمي سپرده شد. مشکلات کارخانه ماشين سازي در طي اين مدت صداي کارگران را هم در آورد بارها شاهد تجمع و تحصن کارگران اين کارخانه بوديم، شايد اعتصاب کارگران و بيکاري آن ها بيشتر از مشکلات ديگر به چشم مي آيد. *واگذاري کارخانجات ماشين سازي به بخش خصوصي بدون احراز اهليت سازمان خصوصي سازي  روز 26 ارديبهشت 1397 گروه صنعتي ماشين سازي تبريز را به بهاي 688 ميليارد تومان به قربانعلي فرخ زاد فروخت و در پي اين داد و ستد سرانجام سند مالکيت کارخانجات و زمين هاي وابسته به ماشين سازي به فردي سرمايه گذار بنام قربانعلي فرخ زاد واگذار گرديد. قربانعلي فرخ زاد در نخستين روز آمدنش به بستر کارخانجات ماشين سازي دستمزد همه کارگران و دست اندرکاران ماشين سازي را که از ماهها پيش دچار ديرکرد شده بود را يکجا پرداخت کرد و نويد داد با ياري کارگران و همراه با مشاوره گرفتن از مهندسين زبده کارخانجات ، گروه صنعتي ماشين سازي‌ را از نو راه اندازي خواهد نموداما مسئله اصلي و جاي بحث اينجاست که برخي از نمايندگان مجلس و مسئولين استاني معتقدند که اين واگذاري بدون در نظر گرفتن اهليت قانوني انجام شده است و طرح تحقيق و تفحص از کارخانه ماشين سازي تبريز را به مجلس تقديم خواهند کرد.
*حمايت هاي مسئولان چراغ سبزي براي مالک جديد
خريد سهام شرکت ماشين سازي تبريز، چراغ اميدي را در دل مردم و مسئولان روشن کرد، اين کارخانه که در طي دست به دست شدن دچار افت شديد توليد و صادرات شده بود  اين نکته را در ذهن ها پديد آورد که بالاخره با حضور بخش خصوصي ماشين سازي تبريز دوباره با سال هاي اوج و قدرتمند خود باز خواهد گشت ولي اين پايان ماجراي واگذاري کارخانه صنعت آذربايجان نبود. نمايندگان مجلس و مسئولين استاني معتقد بودند که واگذاري واقعي به بخش خصوصي مي تواند اميدوار کننده باشد زيرا  مسائل اين کارخانه در حدود15 سال است که صنعت آذربايجان را به خود مشغول کرده است.
*به واگذاري ماشين سازي خوشبين هستم
جهانگيري معاون اقتصادي استاندارآذربايجان شرقي در نشست خبري خود که در تاريخ 2 خرداد سال جاري برگزار شد گفت: گفت: اين مجموعه توسط سازمان خصوصي‌سازي و بر اساس قوانين و مقررات اين سازمان خصوصي‌سازي شده است، خوشبختانه تا به امروز مالک جديد اين مجموعه عملکرد مثبتي از خود ارائه کرده است ، اين سرمايه‌گذار در شهرستان‌هاي اهر و شبستر نيز مجموعه‌هاي توليدي و صنعتي دارد که در مدت اندک شروع فعاليت در اين مجموعه‌ها نيز فعاليت قابل‌توجهي داشته است. جهانگيري، ادامه داد: مالک جديد ماشين‌سازي تبريز تنها دو روز بعد از خريداري اين مجموعه حق و حقوق بازنشستگان را پرداخت کرده و بعد از ماه‌ها کارگران اين مجموعه حقوق خود را به‌موقع دريافت کرده‌اند.
*احراز اهليت يکي از ملاک هاي خريد و فروش 
از آنجا که براي صحت هر معامله شرايطي لازم است که متعاملين يا طرفين قرارداد مي‌بايست آن‌ها را دارا بوده تا عقد يا قرارداد بر بنيان قانوني شکل گرفته و استحکام لازم را داشته باشد. بر همين اساس قانونگذار در ماده 190 قانون مدني در چهار بند شرايط اساسي صحت معامله را برشمرد و در بند 2 ماده‌ي فوق الاشعار اهليت طرفين معامله را يکي از شرايط اساسي مذکور قلمداد نمود. به طوري که اگر طرفين معامله اهليت لازم را براي معامله نداشته باشند معامله صورت گرفته باطل و يا در مواردي غير نافذ خواهد بود. قانون مدني در ماده 210 اعلام مي کند که :» متعاملين بايد براي معامله اهليّت داشته باشند.«
*فرخزاد:تزريق 600 ميليارد تومان براي نوسازي کارخانه
مالک جديد گروه ماشين سازي تبريز پس از گذشت تنها دو روز از خريد اين گروه صنعتي به ميان نمايندگان رسانه هاي گروهي آمد تا پاسخگوي سئوالات آنها در خصوص اين انتقال و آينده گروه صنعتي ماشين سازي پاسخ دهد.  قربانعلي فرخزاد مالک جديد گروه صنعتي ماشين‌سازي و شرکت ريخته‌گري ماشين‌سازي ( نگين صنعت آذربايجان و صنعت مادر ) در نخستين نشست خبري خود با اصحاب رسانه ضمن اعلام خبر آغاز فعاليت خود در گروه ماشين سازي تبريز اظهار داشت: بنده فرزند آذربايجان هستم و زادگاه من روستاي رزين در شهرستان اهر مي باشد. فرخزاد در خصوص مقدار سرمايه‌اي که براي نوسازي گروه ماشين نياز است، اظهار داشت: براي نوسازي و به روزرساني هر دو شرکت بالغ بر 600 ميليارد تومان سرمايه گذاري لازم است که قصد داريم اين سرمايه‌گذاري را در يک سال آينده انجام داده و از همين امروز نيز مذاکراتي با کشورهاي پيشرو در صنعت ماشين‌سازي و ريخته‌گري آغاز کرده‌ايم
*مالک بازداشت مي شود، مديرعامل استعفا مي دهد
رزمجو: هيچ استراتژي مشخصي براي آينده گروه ماشين سازي ترسيم نشده است. مالک جديد کارخانه ماشين‌سازي تبريز با دستور مراجع قضايي دستگير شده و هم‌اکنون در بازداشت به سر مي‌برد و تاکنون متوليان امر علت دستگيري “قربانعلي فرخ‌زاد” را رسانه‌اي نکرده‌اند. از طرفي حميد رزمجو هم  مدير عامل کارخانه  استعفا داد ولي  مسئولان کارخانه فورا به اين  استعفا واکنش نشان داند و اعلام کردند که رزمجو هيچگونه سمتي در کارحانه ندارد که بخواهد استعفا کند  روابط عمومي ماشين سازي تبريز در توضيححميد رزمجو را فاقد سمت و مسئوليت اجرايي در اين کارخانه اعلام کرده است، در حالي که در تمام جلسات رسمي از جمله بازديد نمايندگان مجلس از اين گروه صنعتي و همايش هاي مختلف و مصاحبه با رسانه ها و صدا و سيما از وي به عنوان مدير عامل ياد مي شد.
*طرح تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري سهام گروه ماشين‌سازي تبريز
تعدادي از نمايندگان طرح تحقيق و تفحص از ماشين‌سازي تبريز را در مجلس تهيه کردندطرح تحقيق و تفحص کامل از ماشين‌سازي تبريز توسط نمايندگان مجلس کليد خورد که متن آن به شرح ذيل است. خواهشمند است در اجراي ماده (214) آئين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در خواست تحقيق و تفحص ذيل را جهت رسيدگي به کميسيون تخصصي ذي‌ربط ارجاع فرماييد. 
*بيگي:پشت پرده واگذاري کارخانه ماشين‌سازي تبريز
نماينده مردم تبريز در مجلس گفت: خلاف ادعاي سازمان خصوصي‌سازي شرکت ماشين‌سازي تبريز تا قبل از واگذاري به بخش خصوصي، مجموعه‌اي دولتي بوده، صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد در شرکت مذکور مالکيتي نداشته و نمي‌توانسته وکالتاً مجوز فروش اين شرکت را اعطا کند.شرکت ماشين‌سازي به موجب لوايح بودجه سال 1396، 1395، 1394 کل کشور که در حکم اظهارنامه (پيوست 3، 2، 1) رسمي دولت است،در زمره شرکت‌هاي دولتي وابسته به دولت با رديف بودجه 246500 اعلام شده است که مبين دولتي بودن شرکت موصوف است و بايد در واگذاري آن اهليت شخص واگذار شونده و قيمت عادله روز بنا بر تأکيد کارشناسان رسمي دادگستري، لحاظ شود. بيگي گفت: به منظور رفع دو تکليف ذکر شده، سازمان خصوصي بنابر اظهارات مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي ملي شرکت ماشين‌سازي تبريز به همراه ريخته‌گري ماشين‌سازي تبريز و املاک واقع در ائل‌گلي تبريز به وکالت از سوي صندوق بازنشستگي کارکنان فولاد به بخش خصوصي واگذار شده است. وي تصريح کرد: حال آنکه  طبق نامه به شماره 12916134 مورخ 26/5/1395 مديرعامل مؤسسه صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد صراحتاً اعلام مي‌دارد، شرکت ماشين‌سازي تبريز متعلق به صندوق فولاد نبوده و اين صندوق در انتخاب شرکت مزبور قيمت‌گذاري و نحوه فروش آن هيچ‌گونه دخل و تصرفي نداشته است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، مسئولين کشوري و استاني بايد توجه کنند صنعت آذربايجان به ويژه صنعت خودرو و قطعه سازي با چالش و بحران اساسي روبرو است و در طي سال‌هاي گذشته نيز به جاي افزايش ظرفيت توليد اين کارخانه ها در حال نابودي کامل هستند. اگر اشتباهات متعدد در خصوص اين کارخانه هاي دولتي و نيمه دولتي بدين روال ادامه پيدا کند بدون شک صنعت خودروسازي و قطعه سازي به طور کلي نابود خواهد شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بنويسيد ماشين سازي بخوانيد ماشين سوزي

بنويسيد ماشين سازي بخوانيد ماشين سوزي
خروج

گروه گزارش: موضوع واگذاري ماشين سازي تبريز تقريبا به 15 سال پيش باز مي گردد در طي اين سال ها اين کارخانه بين دستگاههاي مختلف دولتي دست به دست شد. گروه صنعتي ماشين سازي تبريز يکي از بزرگترين کارخانه‌هاي شهر تبريز واقع در قراملک است. اين کارخانه توليدکننده انواع ماشين‌هاي صنعتي همانند انواع ماشين‌ابزار، کمپرسورهاي صنعتي، پمپ‌هاي آب، الکترو موتور، ليفت تراک، انواع موتورهاي ديزلي، ماشين آلات نساجي، ماشينهاي تراش، ماشينهاي فرز، ماشينهاي مته، قطعات ريخته و دستگاه‌هاي سي ان سي است. موضوع واگذاري ماشين سازي تبريز تقريبا به 15 سال پيش باز مي گردد در طي اين سال ها اين کارخانه بين دستگاههاي مختلف دولتي دست به دست شد. ماشين سازي تبريز يکي از بزرگترين کارخانجات آذربايجان شرقي و کشور است که در سال 1351 مورد بهره برداري قرار گرفت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها