عصر آذربایجان

گزارش خبر

ائل اوغلي مجاهد مهجور مشروطه

ائل اوغلي مجاهد مهجور مشروطه

1402/07/23

گروه تاريخي: دوره مشروطه مملو از فراز و نشيب تاريخي و اجتماعي است که با شجاعت بي مانند مجاهدين به ثبت رسيد، اما در ميان نام آوران و مشاهير آن دوران، افرادي همچون حسين خان باغبان ملقب به "ائل اوغلي" بودند که در صفحات تاريخ کمتر بدان ها پرداخته شده است. 19 مهر ماه مصادف با سالروز شهادت حسين خان باغبان از مجاهدان و فرماندهان يکي از جبهه_هاي مهم مبارزاتي مشروطه طلبي مردم تبريز در محله ليلاوا است که تا پاي جان از تلاش و مبارزه براي رهايي ملت ايران از يوغ ستم و استبداد دست برنداشت و غريبانه و نجيبانه چشم از جهان فرو بست.

گروه تاريخي:  دوره مشروطه مملو از فراز و نشيب تاريخي و اجتماعي است که با شجاعت بي مانند مجاهدين به ثبت رسيد، اما در ميان نام آوران و مشاهير آن دوران، افرادي همچون حسين خان باغبان ملقب به "ائل اوغلي" بودند که در صفحات تاريخ کمتر بدان ها پرداخته شده است. 19 مهر ماه مصادف با سالروز شهادت حسين خان باغبان از مجاهدان و فرماندهان يکي از جبهه_هاي مهم مبارزاتي مشروطه طلبي مردم تبريز در محله ليلاوا است که تا پاي جان از تلاش و مبارزه براي رهايي ملت ايران از يوغ ستم و استبداد دست برنداشت و غريبانه و نجيبانه چشم از جهان فرو بست.
حسين‌خان باغبان در سال 1250 هجري‌ شمسي در سردرود يکي از شهرهاي مجاور تبريز متولد شد و در همان سنين جواني به تبريز آمد و ساکن محله ليلاوا شد؛ شغل باغباني در باغ حاج ميرزا آقا فرشي از تجار و سياسيون زمان تبريز، او را به حسين خان باغبان در بين اهالي ملقب کرد.
اسناد تاريخي و روايت هاي مختلف از مبارزات مردم تبريز در مشروطه نشان مي دهد که ائل اوغلي پس از ستارخان و باقرخان به دليل برخورداري از هوش و ذکاوت جنگاوري و شجاعت مثال زدني، در حقيقت نفر سوم قيام مشروطه بود، اما آنگونه که شايسته و بايسته جايگاه اوست، در نوشته هاي مختلف بدان پرداخته نشده است.
هر چند همه مجاهدين مشروطه برخاسته از بطن مردم بودند، اما تنها حسين خان باغبان مفتخر به لقب »ائل اوغلو« به معني فرزند مردم شد که اين لقب بيشتر به دليل مردم داري، کارداني، شجاعت و مردانگي، منش پهلواني و انساني و تواضع بود اين مرد همواره مورد احترام رهبران و مجاهدان نهضت به خصوص ستارخان قرار داشت.سخاوت و جوانمردي ائل اوغلي به حدي بود که گفته مي شود حتي دشمنانش نيز در شهادت او گريسته و برايش مجلس ختم گرفته بودند، يکي از شعراي محلي پس از شهادت حسين خان باغبان ابياتي به اين مضمون سروده است که نشان دهنده جايگاه و پايگاه مردمي اوست:
نه قلبينده پول وار، نه شهرت، نه آد ( در دل او نه پولي وجود دارد، نه شهرت و نام)
اوزو ساده باغوان، اونون دردي بير ائل اولوب ( خودش باغباني ساده بود اما درد او رنج يک ملت بود)
حسين خان باغبان جدا از لقب ائل اوغلي، مشهور به "حسين غريب" و " لوتي حسين" و "پرچمدار مشروطه"، "لنگر صف مجاهدان" و "آذربايجان غيرتي" بود.
با وجود اينکه گذشت زمان و سپري شدن دهه_ها از شهادت او، نام و يادش در جرايد و تاريخ نگاري از مشروطه بسيار کمرنگ شده است، اما در همان زمان که مبارزات مشروطه طلبي در تبريز و ايران جريان داشت، آوازه ائل اوغلي در روزنامه هاي تبريز تيتر اصلي بود.سبکتکين سالور شاهزاده قاجار و از نويسندگان و روزنامه نگاران مشهور دوره پهلوي، از حسين خان باغبان به عنوان آخرين ماندگاران عياران نام برده و نوشته است: در آن زمان، بين مجاهدين مردي بود بس نامدار، گردن فراز، شريف، پاکدل و انساندوست ؛ مردي که مي توان به جرات او را از بزرگترين قهرمانان تاريخ در مبارزه با استبداد دانست، نه در ايران، بلکه در مقياس جهاني. مردي عامي، بي سواد و يک باغبان، اما باغباني که با سرداران بزرگ آزادي برابر است.
وي ادامه مي دهد: مردي به نام حسين خان باغبان، او هميشه اسلحه اي به کمر مي بست و از مرداني بود که کمک به ضعفاء را وظيفه خود مي دانست و از کساني بود که دليرانه با فراشان، قاطرچيان و ديگر اشرار حکومت مي جنگيد.
سالور مي نويسد: حسين خان باغبان از چهره هاي درخشان انقلابيون بود و به جرات مي توان گفت پس از ستارخان، او حق بس بزرگي بر آزادي دارد. او دليري فرزانه و جنگجويي بي نظير و استوار در جنگ و قول خود بود.
حسين خان باغبان در همان روزهاي نخستين شروع مبارزات مشروطه طلبي خود را به صف مجاهدان رساند و به دليل رشادت و مردانگي و نيز قدرت جنگاوري خيلي سريع در جمع فرماندهاني همچون ستارخان، باقرخان و علي مسيو قرار گرفت.
وي همواره به دليل هوش بالاي نظامي گري هميشه ماموريت هاي حساس را از طرف انجمن و سردار ملي مي پذيرفت و نقل است در يکي از جنگ ها او بيشتر از 9 فشنگ نداشت که يکي از مجاهدين به او مي گويد: خان با 9 فشنگ به جنگ مي روي؟ او جواب مي دهد: مگر من بيشتر از 9 نفر را خواهم کشت؟!
نحوه شهادت ائل اوغلي نيز طبق اسناد موجود در جرايد آن روزگار از جمله روزنامه انجمن ايالتي آذربايجان و نيز نوشته هايي از محمدباقر ويجويه، سلام الله جاويد و اسماعيل اميرخيزي بسيار حزن انگيز و غريبانه بوده است.
طبق نوشته ها، شهادت ائل اوغلي روز يکشنبه 19 مهر ماه سال 1287 شمسي مصادف با 15 رمضان سال 1326 قمري اتفاق افتاد.
شماره 13 روزنامه انجمن درباره شهادت حسين خان باغبان از احتمال دستگيري و سپس شهادت خبر داده است اما در شماره 14 همين روزنامه اين خبر تصحيح شده و آمده است: »واقعه موسفه حسين خان مرحوم را همان طوري که در نمره سيزدهم نوشته بوديم، ورود راپورت هاي اخيره و وقوع پاره اي اخطارات تکذيب کرده و ما را در اين نمره به تصحيح آن مجبور مي نمايد. نقطه اي که در واقعه مذکوره برخلاف واقع نوشته شده است همانا اسارت شهيد مرحوم است که بالقطع اتفاق نيفتاده و مرحوم مشاراليه زنده دستگير نشده است و زخمي که خورده است نه به پاي بلکه از کله مردانه خويش خورده و همان دقيقه برافتاده است.«
اين روزنامه ادامه مي دهد: »بعد از آن، جسد پاک بي روحش را برداشته و برده تقريبا يک ساعت در درب انجمن اسلاميه گذاشته و سپس به همت بعضي ها شبانه در خارج محوطه قبرستان شتربان دفين خاک غفران نموده اند. ليالي احيا چند شب علي الموالي در امير خيز و خيابان و مسجد انگجي و غيره از طرف سردار ثانيا سالار و اخيرا به همت ساير هم مسلکان غيور خودش مجالس تعزيه برپا بوده مجاهدين محلات دسته به دسته با هيئت نظامي آمده و از غياب آنچنان مجاهد با غيرت اظهار ياس و الم مي نمودند. حضرات اعضاي محترم انجمن ايالتي نيز همه شب را با هيئت اجتماعي تشريف داشته و مراتب قدرداني خود را ظاهر مي داشتند.«
در روز شهادت حسين خان باغبان و در حالي که برخي از محله‌هاي تبريز در اختيار مشروطه‌خواهان و برخي در اختيار نيروهاي دولتي محمدعلي شاه بود، ستارخان تصميم گرفت در يک سلسله عمليات گسترده کل شهر تبريز را تصرف کند و بر اين اساس نيروهاي مجاهد روز 18 مهر محله‌هاي ششگلان و باغميشه را تصرف کردند و براي تصرف محله دوچي عزيمت کردند که حسين خان در جريان اين درگيري‌ها در ميدان نبرد به شهادت رسيد.پيچيده شدن خبر شهادت او موجب حزن و ماتم عميق مردم تبريز شد، چنانکه اسماعيل اميرخيزي در اين باره مي نويسد: تصور نمي کنم در تمام شهر کسي از مشروطه خواهان و مردم بي طرف که از مردانگي و پاکدامني حسين خان اندک اطلاعاتي داشت، پيدا شود که از اين قضيه ناگوار متاثر و ملول نگردد. ستارخان فوق العاده از شنيدن اين خبر ناگوار متاثر شد و هميشه از وي ياد مي کرد و نامش را به احترام مي برد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،نقل شده است ائل اوغلي مدت 40 روز قبل از شهادتش از خانه بيرون آمده و ديگر بازنگشته بود و در اين مدت حتي در بستر نرم نخفته و حتي فرصت نيافته بود تا فرزند نوزاد خود را که چند روز قبل از مرگش تولد يافته بود، ببيند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها