عصر آذربایجان

گزارش خبر

دمدم نام کوهستان و قلعه اي در اروميه

1397/10/23

گروه سيري در استان ها: دم دم نام کوهستان و قلعه اي در اروميه است که در اوايل قرن هفدهم ميلادي نزاعي مهم ميان کردها و قواي صفوي در آن اتفاق افتاد.

کوه دم دم ميان رود باراندوز چاي و دره قاسملو در نزديکي ساحل درياچه اروميه قرار گرفته‌است. اين قلعه در سال 1018 هجرى قمرى بر فراز کوهى به همين نام در 18 کيلومترى جنوب غربى اروميه ساخته شده است.
اين قلعه به علت ارتفاع زياد از سمت شمال و جنوب و اتصال آن به صخره سمت غربى که نزديک به زمين است، داراى حصارى محکم و دروازه‌اى در سمت جنوبى است.
قلعه دم دم بنا بر سنت شفاهي کردي به قبل از اسلام بر مي‌گردد. اميرخان لپزرين فرمانرواي برادوست که خواهان حفظ استقلال امارت درحال گسترش اش در برابر رسوخ عثماني و صفوي به درون منطقه بود، در 1609 ويرانه‌هاي آن را بازسازي کرد. 
اسکندر بيگ در آن سال آن را دژي نيرومند متشکل از پنج قلعه جداگانه با مخازن حفاظت شده و چاله براي ذخيره‌سازي يخ و برف توصيف کرد. امروزه بخش‌هايي از ديوارها و انبوه ساختمان از سنگ و آجر هنوز هم قابل مشاهده هستند. 
قلعه از پنج قسمت تشکيل مى‌شود که عبارت است از : قسمت اصلى، قسمت پايين، قسمت سولوق، قسمت بوزلوق و بيرون دروازه شرقي. در قسمت شرقى قلعه و منتهى‌اليه صخره، برجى عظيم بنا شده که خود در حکم قلعه بوده است. آب مصرفى قلعه از حوضى تأمين مى‌گرديد که با آب باران پر مى‌شد. 
در قسمت شمالى قلعه چشمه‌اى است که آب کمى دارد. در کنار چشمه حوضى قرار گرفته که با گنبدى پوشانيده شده است و براى حفاظت از آن نيز برجى احداث شده که به قسمت اصلى متصل است و آن را سولوق (جاى آب) مى‌نامند. 
در قسمت جنوبى داخل قلعه گودالى احداث شده بود که زمستان‌ها با يخ و برف پر مى‌شد و زير آن حوضى ساخته شده بود که در ايام کم‌آبى از آن استفاده مى‌شد.براى محافظت اين قسمت نيز قلعه مانند بنا شده بود که آن را بوزلوق (جاى يخ) يا قارليق (جاى برف) مى‌‌گفتند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دمدم نام کوهستان و قلعه اي در اروميه

خروج

گروه سيري در استان ها: دم دم نام کوهستان و قلعه اي در اروميه است که در اوايل قرن هفدهم ميلادي نزاعي مهم ميان کردها و قواي صفوي در آن اتفاق افتاد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها