عصر آذربایجان

گزارش خبر

احياي موقوفات ثمره ماندگار انقلاب

1397/11/29

گروه گزارش: سنت وقف با پيشينه اي به قدمت ماقبل اسلام هيچگاه در انديشه خيران به بوته فراموشي سپرده نشده است اما فراز »وقف و اجراي امينانه نيت ها« طي دوران صفوي و قاجار با فرود آن در دوران پهلوي روبرو شد و با پيروزي انقلاب اسلامي همانند دوران صدر اسلام، احياي موقوفات کليد خورد.

اجرا نشدن امينانه نيت هاي واقفان و موقوفه خواري در دوران طاغوت بسياري از موقوفات را به مرحله نابودي کشاند اگرچه پس از پيروزي انقلاب و با دستور امام خميني (ره) مبني بر اينکه «موقوفات بايد به حالت وقفي باقي بماند»، جديت در اجراي نيت ها و پس از آن احياي موقوفات در دستور کار قرار گرفت. اجراي امينانه نيت هاي واقفان در قالب طرح هايي چون بصيرت عاشورايي، ضيافت الهي و موارد مشابه مورد توجه قرار گرفت و احياي موقوفات نيز قدم به قدم پس از پيروزي انقلاب دنبال شد و با راه اندازي سامانه جامع موقوفات کشور در سال 1388 به مرحله ساماندهي رسيد. 
مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي نيز در مورد نقش انقلاب در احياي موقوفات گفت: بيشتر موقوفات دوران صفوي و قاجار در دوران پهلوي بر اثر اهمال و سوء استفاده موقوفه خواران و زمين خواران از دست رفت اما اين موقوفات پس از انقلاب کم کم شکل اوليه خود را به دست آورد تا اينکه در سال 1388 به صورت کامل ساماندهي شد. 
حجت الاسلام ناصر جوانبخت افزود: تا سال 1388 تعداد موقوفات کشور حدود 200 موقوفه بود اما پس از آن در راستاي تبليغ و ترويج فرهنگ وقف تنها در آذربايجان غربي طي سال 1390 تعداد 200 مورد وقف ثبت شد و هرساله بر تعداد اين موقوفات افزوده مي شود به طوري که اين استان در حال حاضر 6 هزار و 475 موقوفه و 36 هزار و 963 رقبه دارد. وي اضافه کرد: تنظيم 287 سند اجاره رقبه هاي فاقد رابطه استيجاري، بروز رساني اسناد موقوفات منقضي شده به تعداد 2 هزار و 637 سند، تصحيح، تکميل و تاييد اطلاعات پايه رقبه ها به تعداد سه هزار و 104 رقبه، تعيين وضعيت رقبه هاي فاقد گردش مالي به تعداد 666 مورد، بازسازي نگهداري و تعمير موقوفات و رقبه هاي عرصه و اعيان به متراژ 6 هزار و 63 مورد را مي توان از شاخص ترين برنامه هاي اجرا شده در حوزه معاونت بهره وري اقتصادي اداره کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي به شمار آورد. وي در ادامه اقدامات اين معاونت بيان کرد: از ديگر اقدامات مي توان به بازسازي، مرمت، مقاوم‌سازي، توسعه و احداث بقاع و اماکن متبرکه به متراژ 7 هزار و 113 مترمربع اشاره کرد. مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي تاکيد کرد: درباره اجراي طرح هاي عمراني در حوزه احياي موقوفات، رقبه ها، ميزان افزايش بهره وري معاونت بهره وري اقتصادي موقوفات و بقاع متبرکه نيز مي توان به بازسازي موقوفه حاج بابا صنايع در متراژي با مساحت يکهزار و 600 مترمربع، آغاز عمليات پروژه لطيفه غفارزادگان خوي در زيربنايي بالغ بر 998 متر مربع با 15 درصد پيشرفت فيزيکي اشاره کرد. 
حجت الاسلام جوانبخت ادامه داد: در ادامه مي توان به شروع پروژه پاشاخان خوي در زيربنايي بالغ بر يکهزار و 178 متر مربع با 15 درصد پيشرفت فيزيکي، آغاز پروژه خواجه عبدالله اروميه در زيربنايي بالغ بر چهارهزار و 782 مترمربع با پيشرفت فيزيکي پنج درصد، آغاز احداث تربت خانه نظام آباد نقده در زيربناي بالغ بر 360 مترمربع و اتمام و افتتاح انشعاب آب، برق و گاز امامزاده برگشاد سلماس اشاره کرد.
وي با اشاره به اقدامات موثر سنددار کردن موقوفات در راستاي صيانت از آنها نيز تصريح کرد: در حوزه معاونت حقوقي و ثبتي نيز در راستاي تحقق سياست هاي سازمان اوقاف و امور خيريه بايد به انعقاد تفاهم نامه ها، ايجاد تعامل في ما بين دستگاه ها به ويژه اداره کل ثبت اسناد و املاک، بنياد مسکن و منابع طبيعي و آبخيزداري استان اشاره کرد.
مديرکل اوقاف آذربايجان غربي با اشاره به تعامل سازنده بين ادارات و اوقاف استان، ابراز کرد: از شاخص ترين اقدامات صورت گرفته در اين حوزه مي توان به اجراي حکم رفع تصرف موقوفه شاهزاده خانم در خيابان دانشکده اروميه به مبلغ 40 ميليارد تومان، رفع تصرف و قلع و قم موقوفه زمين مسجد امام حسين (ع) سلماس به ارزش 2 ميليارد تومان، تثبيت موقوفات و سند دار کردن 2 هزار و 667 رقبه در سطح استان، اسکن اوراق و پرونده هاي موقوفه به تعداد 61 هزار برگ، نشست هاي متعدد با مديران کل ثبت اسناد و منابع طبيعي و بنياد مسکن اشاره کرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، قدمت سنت وقف به ماقبل اسلام بر مي گردد اما اين دين مبين احياکننده فرهنگ متعالي وقف بوده است و در اين مسير از حضرت علي (ع) و ائمه اطهار (ع) به عنوان نمادهاي وقف ياد مي شود. اين امام همام با وقف نخلستان ها و چاه ها در مدينه و کوفه از جمله واقفان بزرگ دنياي اسلام به شمار مي رود و تاکنون نيز اين موقوفات باقي مانده است. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

احياي موقوفات ثمره ماندگار انقلاب

خروج

گروه گزارش: سنت وقف با پيشينه اي به قدمت ماقبل اسلام هيچگاه در انديشه خيران به بوته فراموشي سپرده نشده است اما فراز »وقف و اجراي امينانه نيت ها« طي دوران صفوي و قاجار با فرود آن در دوران پهلوي روبرو شد و با پيروزي انقلاب اسلامي همانند دوران صدر اسلام، احياي موقوفات کليد خورد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها