بعد از 9 سال گره آزادراه اروميه-تبريز باز شد
بعد از 9 سال گره آزادراه اروميه-تبريز باز شد
1400/11/10
گروه گزارش: بعد از 9 سال روند اجراي طرح نيمه تمام آزاد راه اروميه – تبريز با ورود سرمايه گذار جديد وارد فاز جديدي شده است و پيش بيني مي شود عمليات اجرايي اين طرح مهم از سرگرفته شود.
گروه گزارش: بعد از 9 سال روند اجراي طرح نيمه تمام آزاد راه اروميه – تبريز با ورود سرمايه گذار جديد وارد فاز جديدي شده است و پيش بيني مي شود عمليات اجرايي اين طرح مهم از سرگرفته شود.
آزادراه اروميه - تبريز از جمله طرحهاي زيربنايي حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب ميشود، اين آزادراه علاوه بر کاهش 10 کيلومتري فاصله بين 2 شهر، در صورت تکميل بسترساز رشد و شکوفايي اقتصادي منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگري در مناطق پيرامون درياچهاروميه خواهد شد.
هم اکنون مديريت ساخت آزادراه اروميه - تبريز که از سال 91 آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازي است اما تعلل در خلع يد پيمانکار و جذب سرمايه گذار جديد موجب کندي و توقف روند اجراي اين طرح و به يکي از چالشهاي اساسي و مطالبه جدي مردم تبديل شده است.
آزاده راه اروميه - تبريز در 5 قطعه اجرا ميشود که قطعه اول به طول 24.5 کيلومتر از اروميه تا ساحل غربي درياچه اروميه است، قطعه دوم به طول 15.5 کيلومتر در خاکريز ميانگذر درياچه اروميه قرار دارد و قطعه سوم نيز به طول 29 کيلومتر از ساحل شرقي درياچه اروميه تا سه راهي سراي (جزيره اسلامي) واقع شده است.
مسير مصوب اين قطعه عبور محور از پيرامون جزيره اسلامي يا گزينه ساحلي درياچه اروميه بود، ولي بنا به درخواست مقامات استاني و طرف مشارکت جهت تغيير کريدور در اين قطعه از گزينه ساحلي به گزينه کوهستاني با احداث تونل در دست انجام است، البته انتخاب گزينه کوهستاني با رويکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از 29 به 19 کيلومتر کاهش داده است.
قطعه چهارم آزادراه تبريز اروميه به طول 29 کيلومتر از سه راهي سراي تا سه راهي خاصبان است، در اين قطعه با احداث يک باند دو خطه جديد به موازات مسير 2 خطه موجود، اين محور به درجه آزادراهي ارتقا مييابد، قطعات پنجم آزادراه تبريز- اروميه به طول ?? کيلومتر از سه راهي خاصبان تا تبريز (کيلومتر 7 آزادراه تبريز-سهند) است.
سرمايه گذار جديد پروژه آزادراه اروميه-تبريز پاي کار آمد
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت طرح ملي آزاد راه اروميه – تبريز گفت: يکي از سياستهاي اصلي اين اداره کل احصا پروژههاي مختلف و جذب سرمايه گذار جهت تکميل پروژههاي نيمه تمام است، که در اين راستا جهت تکميل پروژه آزاد راه اروميه_تبريز جذب سرمايه گذار محقق شد.
محسن حمزه لو اظهار کرد: هدف اصلي از جذب سرمايه گذار براي آزاد راه اروميه_ تبريز که شامل 6 قطعه ميباشد؛ تکميل قطعات 1، 2 و4، احداث قطعه 3، 5، 6 و همچنين تکميل تونلها است، که مجموعاً به طول 151 کيلومتر است.
وي ادامه داد: ميزان برآورد اوليه اعتبار لازم براي تکميل اين پروژه 5هزار ميليارد تومان است، که بصورت مشارکتي از طرف دولت و بخش خصوصي تأمين خواهد شد و انتظار ميرود ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي تا 3 هزار ميليارد تومان تحقق يابد.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي با تاکيد بر ضرورت اتمام اين پروژه اظهار داشت: تبديل قطعه 1 و 2 به آزاد راه شامل احداث تقاطعهاي غيرهمسطح، دسترسي محلي و احداث باند کُند رو از جمله اهداف مهم اجراي اين پروژه است.
وي با اشاره به افتتاح جاده اروميه_ سرو تصريح کرد: پس از افتتاح اين جاده قطعاً حجم بالاي ترافيک ترانزيت کالا از جاده سرو به اروميه انجام ميپذيرد، که با توجه به تمهيدات انجام گرفته؛ با تکميل آزادراه اروميه_تبريز ميتوانيم پايانه مرزي سرو را به کريدورهاي داخلي کشور وصل کنيم.
حمزهلو با اشاره به کليات اين سرمايه گذاري گفت: موافقت اوليه انجام گرفته است و جلسهاي در تهران با حضور سرمايه گذار پروژه تشکيل خواهد شد.
روند اجراي آزاد راه اروميه – تبريز تسريع مييابد
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص اجراي اين طرح گفت: پروژه آزاد راه اروميه تبريز به طول تقريبي 152 کيلومتر از شهر اروميه آغاز و با گذر از پل ميانگذر درياچه اروميه و جزيره اسلامي با عبور از سه راهي خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبريز متصل ميشود.
وحيد جلالزاده افزود: عمليات اجرايي آزادراه اروميه به تبريز از سال 91 در دولت دهم توسط بنياد تعاون ناجا آغاز شد که اين سرمايهگذار نواقصات موجود از سه راهي ابوذر تا درياچه اروميه را مرتفع کرده و برطرف کردن مشکلات اين جاده از سوي تبريز، حدفاصل بين خاصبان و سراي نيز در دستور کار قرار گرفت.
وي بيان کرد: قطعه اول اين آزادراه از سه راهي ابوذر تا ساحل درياچه و قطعه چهارم آزادراه تبريز به اروميه، از سه راهي سراي تا سه راهي خاصبان داراي نواقصاتي است که درصدد مرتفع کردن آن هستيم.
حوزه حمل و نقل و ترانزيت آذربايجان غربي تقويت ميشود
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به جايگاه استان در حوزه ارتباطات و قرار گرفتن استان در کريدورهاي غرب، شرق و جنوب، توجه به زير ساختهاي حمل و نقل در استان را در افزايش تجارت بين الملل بسيار مؤثر دانست و گفت: به دلايل مختلف اجراي پروژههاي حوزه راه در استان با مشکل مواجه شده است و ما تلاش ميکنيم با استفاده از منابع ملي و ظرفيتهاي قانوني در حوزههاي مالي، سيستمهاي حمل و نقل و ترانزيت در استان را تقويت ميکنيم.
محمدصادق معتمديان، ادامه داد: زير ساختهاي حمل و نقل در استان مناسب نيست و وزارت راه و شهرسازي بايد در جهت حل مشکلات در اين حوزه و اختصاص اعتبارات ويژه به اين بخش در استان نقش مؤثري ايفا کند.
وي با تاکيد بر اينکه با جديت به دنبال رفع موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل استان هستيم عنوان کرد: بايد موانع تکميل پروژه آزاد راه اروميه_ تبريز همچون تأمين اعتبار و تأمين مواد اوليه که در حال حاضر مهمترين دلايل حرکت کند پروژه آزاد راه است، برداشته شود.
آزادراه اروميه – تبريز از پروژههاي مهم در دست اجرا براي توسعه آذربايجان غربي است و مسير دو مرکز استان را کوتاهتر ميکند، 40 کيلومتر از آزادراه تبريز- اروميه در محدوده آذربايجان غربي و بقيه در آذربايجان شرقي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،با توجه به همسايگي استان آذربايجان غربي با کشورهاي ترکيه و عراق و کشورهاي پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداري از آزادراه تبريز - اروميه ميتواند زمينه ساز ايفاي نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سياست توسعه مناسبات منطقهاي کشورمان با همسايگان باشد.
منبع :