عصر آذربایجان

گزارش خبر

سرزندگي و نشاط اجتماعي بازخورد حلقه‌هاي دورهمي‌ تئاتر خياباني

سرزندگي و نشاط اجتماعي بازخورد حلقه‌هاي دورهمي‌ تئاتر خياباني

1402/08/14

گروه گزارش: نشاط اجتماعي ناشي از احساس شادماني دروني از شاخص هاي سلامت رواني جامعه و اميدواري به آينده است يکي از بسترسازهاي اين نشاط اجتماعي اجراي برنامه هاي هنري مثل تئاترهاي خياباني با ايجاد حلقه هاي دورهمي مردم و تماشاگران در فضاي باز و ايجاد سرزندگي، شادي و نشاط از ميان اين حلقه هاست.

گروه گزارش:  نشاط اجتماعي ناشي از احساس شادماني دروني از شاخص هاي سلامت رواني جامعه و اميدواري به آينده است يکي از بسترسازهاي اين نشاط اجتماعي اجراي برنامه هاي هنري مثل تئاترهاي خياباني با ايجاد حلقه هاي دورهمي مردم و تماشاگران در فضاي باز و ايجاد سرزندگي، شادي و نشاط از ميان اين حلقه هاست.
نشاط اجتماعي به عنوان يکي از مولفه هاي رفاه اجتماعي و از مهم‌ترين و موثرترين شاخص‏ هاي اجتماعي در گسترش احساس رضايت عمومي از زندگي، بسط تعاملات اجتماعي سازنده، رشد اعتماد عمومي و مشارکت همه جانبه اجتماعي از چالش هاي پيش روي جوامع مختلف امروزي بوده و يکي از وظايف مسئولان ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه و گسترش آن در جامعه است.نشاط اجتماعي، علاوه بر آثار مثبت فردي، آثار مثبت زيادي بر زندگي شهروندان يک جامعه نيز برجا مي گذارد و موجبات بروز تعلق، همبستگي و مسووليت پذيري اجتماعي، افزايش اميد در جامعه، پويايي اجتماعي، و ارتقاي کيفيت و سطح زندگي خانواده ها مي شود و در سايه آن احساس رضايتمندي از زندگي فردي، جمعي و شغلي بيشتر شده و سلامت رواني جامعه تامين مي شود.نبود وجود نشاط اجتماعي براي افراد جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان افسردگي، سرخوردگي و نااميدي به همراه دارد و زمينه هاي بروز آسيب هاي اجتماعي را در جامعه فراهم مي کند در چنين جوامعي پرخاشگري، درگيري و نزاع هاي خياباني افزايش مي يابد بر اين اساس اجراي برنامه هاي هنري و تئاتر سرگرمي بسيار مناسب و عاملي براي ايجاد نشاط است.
اجراي تئاترهاي خياباني از بسترسازهاي ايجاد نشاط اجتماعي در جوامع مختلف بوده و هنرمندان اين گونه نمايش ها، اقشار مختلف مردم را به طو حلقه وار دور خود جمع مي کنند و با اجراي نمايش هاي کميک، طنز و شاد خنده بر لبان تماشاگران مي نشانند.
نويسندگان و طراحان لباس در اين نوع تئاترهاي خياباني با بهره گيري از تنوع رنگ در طراحي فضاهاي نمايشي و لباس هاي هنرمندان، موسيقي زنده و کلام طنزآلود هنرمندان و مشارکت دادن تماشاگران در اجراهاي خود شادي و شوق در تماشاگران ايجاد مي کنند و در قالب آن حتي مفاهيم فرهنگي، آموزشي و شهروندي را به مخاطبان و تماشاگران انتقال مي دهند.فعالان عرصه تئاترهاي خياباني بر اين باورند که اجراي نمايش هاي خياباني موجب سرزندگي و نشاط در جامعه مي شود و در فضاي هنري مسايل مختلف زندگي شهرنشيني را با تماشاگران به اشتراک مي گذارد و حتي آيين ها و رسوم گذشته را بازگويي مي کند و از طرفي خوراک فرهنگي مناسبي توليد مي شود.
تئاتر خياباني داراي فضاي کمدي، مخاطب را وادار به خنده مي کند کارگردان و بازيگر تلويزيون و سينما اهل ايلام گفت: يکي از گونه هاي نمايشي که در دنيا به صورت حرفه اي در شاخه هاي مختلف توليد مي شود، تئاتر خياباني يا بيروني بوده و در آن هنر به فراخور خود با علم و فناوري همسو شده و بر تماشاگر تاثير مي گذارد.»مالک آبسالان«، مي افزايد: با توجه به اينکه تئاتر خياباني ارتباط مستقيمي با تماشاگر عام دارد و بدون هماهنگي قبلي با عموم جامعه از قشرهاي مختلف مانند راننده تاکسي، فروشنده، بازاري و خانه دار هم نفس مي شود و آنان نيز خود را در داخل اين فضا مي بينند، نقش بسزايي در انتقال مفاهيم به مخاطب و ايجاد شور و شوق در آن ها ايفا مي کند.وي اظهار مي کند: تئاتر خياباني هر چقدر فضاي شاد و کميکي داشته باشد بهتر مي تواند مخاطب را جلب و آن ها را در مدت اجرا در کنار هم نگه دارد و در قالب موضوع نمايش، پيام خود را در فضاي هنري به مخاطب انتقال دهد.
کارگردان و بازيگر تلويزيون و سينماي ايلامي مي گويد: در هر شهري که يک رويداد تئاتر خياباني اجرا مي شود، براي مردم خوراک فرهنگي تامين مي شود و آن ها عادت مي کنند از اين خوراک در جامعه و خانواده خود استفاده کنند.آبسالان، ادامه مي دهد: تئاتر خياباني در زمان کنوني که مردم با مشکلات مختلفي دست و پنجه نرم مي کنند، مي تواند با ايجاد نشاط و شور و شوق در افراد جامعه، مخاطب را ساعتي از مشکلات و دغدغه هاي خود دور نگه دارد و آنان را واردار به خنده کند.وي يادآوري مي کند: تئاترهاي خياباني داراي فضاي کمدي، براي ايجاد نشاط بيشتر بايد از موضوع، طرح ها و لباس هاي شاد و موسيقي زنده استفاده کنند و کلام بازيگر نيز در ايجاد اين نشاط نقش بسزايي ايفا مي کند و همه اين عوامل با قرار گرفتن در کنار هم در ايجاد نشاط اجتماعي در جامعه نقش آفرين خواهند شد.
تئاتر خياباني در فضاي نشاط پيام خود را به تماشاگر انتقال مي دهد
نويسنده و کارگران تئاتر خياباني اهل تبريز نيز گفت: در تئاتر خياباني بجاي اينکه مخاطب به سراغ تئاتر برود، تئاتر به سراغ مخاطب مي رود و اين موضوع موجب مي شود تا انتقال فرهنگ و پيام از طريق اين هنر به مخاطب راحت و آسان باشد. »مهدي صالح يار«، مي افزايد: در تئاتر خياباني اقشار مختلف مردم حضور پيدا مي کنند و در نتيجه فراگيري آن در جامعه بيشتر بوده و بستر مناسبي براي ارايه آموزش هاي مختلف شهروندي و ايجاد شور و نشاط در جامعه فراهم مي کند.وي اظهار مي کند: تئاتر خياباني با ايجاد فضاي هنري و شور و نشاط در مخاطبان به راحتي در قالب موضوع خود مسايل فرهنگي را به آنان انتقال مي دهد و تاثيرگذاري مستقيمي بر تماشاگر مي گذارد.
تئاتر خياباني بر پايه نشاط اجتماعي نهادينه شده است
نويسنده، کارگردان و بازيگر آباداني تئاتر خياباني نيز با بيان اينکه در اين هنر نمايشي تمام اتفاقات در خيابان روي مي دهد، اظهار کرد: در چنين فضايي راننده تاکسي، ميوه فروش، بازاري و ساير اقشار دنبال مخاطب خود هستند و حتي شادي کودکان نيز در آن روي مي دهد و در واقع تمام موضوعات در اين فضا از جنس مردم است.
»بهنام کاوه«، مي افزايد: تئاتر خياباني با بهره گيري از مشارکت تماشاگران در اجرا به راحتي با مخاطبان خود ارتباط برقرار مي کند و مي تواند آنان را با موضوع خود همراه کند.
وي اظهار مي کند: تئاتر خياباني کميک و طنز با استفاده از ابزارهاي مختلف مانند موسيقي، رنگ و لباس بازيگران موقعيت هاي جذابي را در بين تماشاگر ايجاد مي کند و شور و شوق آنان را برمي انگيزد.کاوه، با تاکيد بر اينکه تئاتر خياباني از همان بدو تشکيل خود بر پايه نشاط اجتماعي نهادينه شده است، ادامه مي دهد: فلسفه ايجاد اين نوع هنر، ايجاد نشاط اجتماعي بوده و اين موضوع در ساختار و ريشه اين هنر گنجانده شده است.
اسلام به شادمانه هاي اسلامي توجه و تاکيد دارد
رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري تبريز با بيان اينکه اسلام، دين محبت، مهر و مهرباني است، نيز گفت: در دين اسلام هميشه به مودت و دوستي سفارش شده است و توجه و تاکيد ويژه اي به شادمانه هاي اسلامي نشان مي دهد.»امير نصيربيگي« با اشاره به اينکه با استفاده از ابزار تئاترهاي خياباني مي توان شادمانه هاي اسلامي را در جامعه توسعه داد، مي افزايد: اجراي تئاتر در فضاي باز و در کنار مردم محلات و مناطق مختلف شهر، موجب سرزندگي و ايجاد نشاط در بين آن ها و خانواده هاي ساکن در اين مناطق مي شود.
وي اظهار مي کند: تئاترهاي خياباني علاوه بر ايجاد نشاط اجتماعي در جامعه با طرح و ارايه کارکردهاي اجتماعي موجب نهادينه شدن اين کارکردها در جامعه مي شود و در برگزاري مناسبت هاي فرهنگي شهر نيز نقش بسزايي ايفا مي کند.رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري تبريز مي گويد: تئاتر خياباني به واسطه موضوعاتي که مطرح مي کند و تنوع و جنس اين موضوعات که مردم با آن ها مبتلابه هستند مانند فرهنگي شهرنشيني، پسماند، ترافيک و فضاي مجازي، تاثيرگذاري زيادي در بين افراد جامعه مي گذارد.
نصيربيگي، ادامه مي دهد: تئاترهاي خياباني علاوه بر اينکه نشاط اجتماعي واقعي در بين خانواده ها ايجاد مي کند بلکه مردم با تماشاي آن ها از نزديک مسايل و موضوعات جامعه را لمس و پيام آن ها را دريافت مي کنند.وي يادآوري مي کند: با توجه به اينکه در تئاترهاي خياباني مسايل و دغدغه هاي مردم در قالب هاي مختلف از جمله طنز ارايه مي شود، مردم با آن ارتباط برقرار مي کنند و از اين طريق بهتر مي توان فرهنگ سازي انجام داد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، نصيربيگي، مي افزايد: از ديگر کارکردهاي تئاترهاي خياباني در کنار بيان دغدغه هاي مردم، ايجاد اميد به زندگي، سوق دادن مردم به زندگي هوشمند و آگاهانه و يادآوري آيين ها و سنت هاي گذشته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها