عصر آذربایجان

گزارش خبر

آبشارسوله دوکل اروميه

1398/03/05

گروه سيري در استان ها: آبشار سوله دوکل يکي از چشم‌اندازهاي طبيعي و زيبا در اروميه است که جلوه خاصي به منطقه سيلوانا داده و فرصت‌هايي اعم از گردشگري و تأمين درآمد در سايه اين آبشار به وجود آمده است.

آبشار يکي از پديده‌هاي زمين‌شناسي است که در اثر آن آب يک رودخانه از  مکاني مرتفع با سرعت زياد به پايين يک دره يا دامنه ريخته و چشم انداز زيبا و دلپذيرى را به وجود مى آورد.
نزديک به400 آبشار در کشور وجود دارد و خوشبختانه آذربايجان غربي نيز  از اين موهبت الهى بى بهره نيست و از آبشارهاي زيبايي چون شلماش سردشت، سوله دوکل، شملکان، سلوک و مارميشوى اروميه، عرب ديزج و قلعه جوق ماکو، قينرجه تکاب، قيزيل چير(بدلان) خوي و دره خورخوره سلماس برخوردار است.
آبشار سوله دوکل،، با ارتفاع 3487  متر مرتفع‌ترين آبشار آذربايجان غربي شناخته شده است، اين آبشار در روستاي ييلاقي سوله دوکل از توابع بخش سيلواناي اروميه، منطقه  مرزي زيوه مرگور، حدود 50 کيلومتري غرب اروميه و در محل تلاقي مرزهاي ايران، ترکيه و عراق و بين دو قله‌ بز سينا و دالامپر قرار دارد از ارتفاعات اطراف روستا سرازير مي‌شود اين آبشار يکي از سرشاخه‌هاي رودخانه‌ي  باراندوزچاي است.
 پيرامون اين آبشار را در بهار و تابستان گياهان و گل‌هاي رنگارنگ طبيعي  زيادي فرا مي‌گيرد و زيبايي منحصر به فردي به آن مي‌بخشد، اين آبشار همچنين به محل پرواز عقاب‌ها شهره دارد، اين آبشار به آبشار گنجنامه در همدان ايران خيلي شباهت دارد و در طول سال هميشه پر آب مي‌باشد و به آن آبشار مه آلود نيز گفته مي‌شود.
برخورداري از  اکوتوريست  قدرتمند، قرارگيري در بين 20 منطقه برتر دنيا از لحاظ اکسيژن خالص موجود در هوا، بهترين مکان براي اخترشناسي،  وجود پتانسيل‌هاي ورزش هوايي مانند پاراگلايدر و بيشينه فرهنگي، از ظرفيت‌هاي بالقوه  منطقه سيلوانا براي جذب گردشگر است، يکي از فاکتورهاي اصلي گردشگري  اين منطقه کوه دالامپر و آبشار سوله دکل  است  که در زمينه گردشگري و تامين درآمد بوميان منطقه نقش بسيار مهمي دارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم، اين منطقه از جمله مناطق مستعد و نمونه گردشگري استان محسوب مي‌شود، در روزهايي که مردم فارغ از کسب و کار و امرار معاش‌اند ، به ويژه روزهاي گرم تابستان  گردشگران زيادي از گرماي طاقت فرسا به خنکي اين منطقه پناه مي‌برند و براي ساعاتي روزمرگي و يکنواختي و مشکلات زندگيو گراني دلار از يادشان مي‌رود، سوله دوکل در زبان کردي به معني  آبشار دود است. شايد برخورد شديد ومحکم آب و صخره‌هاي آبشار علت انتخاب اين اسم است، سرازير شدن آب از اين ارتفاع باعث ايجاد هاله‌اي از دود شده و صداي ترسناکي را توليد مي‌کند، اما اين صداي مهيب و ترسناک هيچ از ارزش اين آبشار کم نمي‌کند و سوله دوکل همواره گردشگران و دوستداران طبيعت را به دامن طبيعت  مي‌کشاند.با وجود اينکه  آبشار سوله دوکل  در منطقه‌اي مرزي قرار دارد اما از لحاظ امنيتي بسيار کم خطر است و هيچ‌گونه مشکل امنيتي و نظامي گردشگران آبشار سوله دوکل را تهديد نمي‌کند، نگراني که وجود دارد نبود حفاظ مناسب  در نزديکي دره‌هاي اطراف آبشار است، آمار غرق شدگان در اين آبشار به انگشتان يک دست نمي‌رسد اما اگر نرده‌ي حفاظ مناسبي در اطراف اين آبشار وجود داشته باشد هيچ خانواده‌اي از طبيعت دلسرد نمي‌شود و اين  امر همت مسئولين را مي‌طلبد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آبشارسوله دوکل اروميه

خروج

گروه سيري در استان ها: آبشار سوله دوکل يکي از چشم‌اندازهاي طبيعي و زيبا در اروميه است که جلوه خاصي به منطقه سيلوانا داده و فرصت‌هايي اعم از گردشگري و تأمين درآمد در سايه اين آبشار به وجود آمده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها