عصر آذربایجان

گزارش خبر

85 درصد آب آذربايجان غربي صرف کشاورزي مي شود

1397/12/05

گروه خبر: رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: 61 هزار و 570 هزار هکتار از اراضي استان به سيستم آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي مناطق مرزي مجهز شوند.

 رسول جليلي در مراسم تجليل از توليد کنندگان برتر بخش کشاورزي آذربايجان غربي اظهار داشت: آذربايجان‌غربي در توليد اکثر محصولات کشاورزي از جمله سيب درختي ، عسل، چغندر قند، جمعيت گاوميش، آفتابگردان آجيلي رتبه اول کشوري را به خود اختصاص داده است .  وي با اشاره به اينکه توليد محصولات کشاورزي در استان از 1.5 ميليون تن در سال 57 به بيش از 6 ميليون تن رسيده افزود: مرغداران اين استان نيز در سال هاي اخير توانسته اند رتبه اول زنجيره هاي توليد کشور را به خود اختصاص داده و درخشش خوبي در اين زمينه داشته باشند. 
رييس سازمان جهادکشاورزي گفت: 940 هزار تن ظرفيت سردخانه هاي استان بوده و آذربايجان غربي در اين زمينه نيز در کشور نمونه است و همچنين اين استان در بخش صنايع تبديلي با ظرفيت توليد يک ميليون تن در توليد خوراک دام و طيور نيز در رتبه اول کشوري قرار دارد. جليلي ادامه داد: تلاش مي شود واحد هاي فراوري به روستاها منتقل شده، وام هاي کم بهره به روستاييان و کشاورزان اعطا شود تا بنگاه هاي زود بازده اقتصادي در روستاها توسعه يابد. وي تصريح کرد: بخش کشاورزي نيازمند سرمايه گذاري بيشتري بوده و بخش دولتي  نيز بايد به منظور ايجاد ارزش فزوده و زنجيره ارزش، سرمايه گذاري بيشتري در بخش زيرساخت هاي توليد در اين منطقه انجام دهد. رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: بايد نوع کشت را تغيير داد و محصولي با مصرف کم آب به کشاروزان استان معرفي کرد و انتخاب مرزعه هاي الگويي و ترويج اين نوع مزارع در بين کشاورزان  تنها راه آگاهي بخشي به کشاورزان در اين زمينه است.  وي با اشاره به اجراي سيستم هاي آبياري هاي نوين در استان افزود: با دستور رهبر معظم انقلاب در چند سال اخير اعتبارات آب هاي مرزي دراستان به حدود 1400 ميليارد تومان افزايش يافته است  و در اين استان اختصاص چنين اعتباري بي نظير است که موجب شده تا 61 هزار و 570 هزار هکتار از اراضي استان به  سيستم آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي مناطق مرزي مجهز شوند. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از کردپرس، در اين مراسم رييس خانه کشاورز آذربايجان غربي نيز گفت: درآمد سرانه کشاورزي استان پايين است و با توجه به اينکه بخشي از محصولات خام کشاورزي ما در سطح جهاني خريدار دارد بايد با ارتقاي بهره وري به صادرات محصولات کشاورزي توجه جدي شود. سپهر الدين افزود: ‌متاسفانه با وجود اينکه کشور ما از کمبود آب رنج مي برد و استان ما باتوجه به خشکي درياچه اروميه نيازمند توجه به صرفه جويي در مصرف آب است ولي 85 درصد از آب استان صرف کشاورزي مي شود که اين يک فاجعه براي کشاورزي استان است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

85 درصد آب آذربايجان غربي صرف کشاورزي مي شود

خروج

گروه خبر: رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: 61 هزار و 570 هزار هکتار از اراضي استان به سيستم آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي مناطق مرزي مجهز شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها