عصر آذربایجان

گزارش خبر

مبارزه با تکدي گري آسيبي اجتماعي که متولي دل نگران ندارد

مبارزه با تکدي گري آسيبي اجتماعي که متولي دل نگران ندارد

1396/03/07

گروه اجتماعي: تکدي گري يکي از معضلات اجتماعي شهر اروميه است که هيچ يک از دستگاه هاي اجرايي آذربايجان غربي نمي_خواهد بار مشکلات اين موضوع را به دوش بکشد و در کل تمام دستگاه هاي اجرايي اعلام مي کنند که متولي مبارزه با تکدي گري نيستند و اگر اقدامي در اين خصوص انجام مي شود فراتر از وظايف قانوني عمل مي کنند.

به گزارش عصرآذربايجان، اگر نگاهي به تعريف تکدي گري از نظر جامعه شناسايي داشته باشيم، جامعه شناسان معتقدند، در چندين سال اخير يکي از معضلات شهرهاي بزرگ خصوصا تهران معضل تکدي گري يا گدايي و يا به نوعي درآمدزايي نادرست متکديان و افراد بيکار، کودکان بي خانمان و زنان بي سرپرست در سطح شهر است. از نظر قانوني نيز براساس مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامي موضوع تکديگري جرم انگار شده و قانون مجازاتهايي را براي افرادي که به آن اقدام مي کنند? پيش بيني کرده است. با تمام اينها، تکدي گري مشکل جدي در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه است و تقريبا در تمام چهارراه هاي اين شهر مي توان زنان متکدي، کودکان آدامس به دست و متکدي و حتي مردان را نيز پيدا کرد که در بسياري از موارد نيز تني سالم براي کار کردن و گدران امور زندگي دارند. مشکلي که ساليان سال است در اين شهر بيتوته کرده به نظر مي رسد با يک يا دو روز کار کارشناسي رفع نمي شود چرا که درد اين شهر درد يک روز و دو روز نيست و در طول سال هاي مختلف، همه دستگاه هاي اجرايي که بايد در اين رابطه وارد کار مي شدند از کار شانه خالي کرده اند. اين در حالي است که در اين شهر که همگي ادعاي شهري فرهنگي را داريم پديده تکدي گري به صورت مافيايي قدرتمند و حرفه_اي اداره مي شود و در اين ميان نيز مافياي قدرت در اين پديده عمدتا از کودکان و زنان بهره مي گيرند. اما آنچه همگي بر آن واقف هستيم، اين است که عمدتا متکديان از روي فقر مالي دست به تکدي گري نمي زنند و در اين ميان فقر فرهنگي، اعتياد و اجبار کودکان و زنان و مهاجرت پذير بودن آذربايجان غربي، است که سبب ايجاد پديده تکدي گري در اين استان مي_شود ولي در اين ميان فقط متکديان نيستند که قانون را زير پا مي گذارند و با ارتکاب اين عمل به نظم اقتصادي و اجتماعي آسيب مي زنند، بلکه برخي از سازمان هايي که در اين خصوص داراي وظايفي هستند و قانون براي آنها تکاليفي مقرر کرده است نيز چشم بر وظايف قانوني خود بسته_اند و دچار تخلف مي شوند و حتي مردماني که به اين متکديان از سر دلرحمي کمک مي کنند نيز به نوعي مقصر شناخته مي شوند.  فراموش نکنيم که ريشه کن کردن پديده گدايي نيازمند آن است تا ابزارها و راه هاي رفع تکدي گري شناخته شود تا نتيجه اي قابل اعتنا به دست آيد و در اين زمينه ادغام و همکاري سازمان ها و خيريه_ها در قالب يک تشکيلات منسجم، داشتن اهرم اجرايي قوي براي اجراي قانون و مبارزه با متکدي و برخورد قاطع با متکديان حرفه اي و شياداني که به يک نوع زندگي انگلي خو گرفته_اند.
*متکديان اروميه به صورت شبکه هاي هدايت مي شدند
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي در اين خصوص مي گويد: پديده تکدي گري در آذربايجان غربي به يکي از مشکلات اجتماعي جدي استان تبديل شده است که اين امر سبب بروز مشکلاتي نيز در سطح شهرها مي شود. سردار ناصر الصلاني مي افزايد: در راستاي مبارزه با پديده تکدي گري، نيروي انتظامي از اسفند ماه سال گذشته طرح جمع آوري متکديان را آغاز کرده و در اين مدت نيز اقدامات خوبي انجام گرفته است. وي با بيان اينکه ماه گذشته نيز موفق شديم يک باند تکديگري را در اروميه شناسايي کنيم، اعلام کرد: در اين خصوص سرکرده اين باند تکدي گري با اجاره کردن کودکان از پدر و مادرشان آنها را براي تکدي_گري از مناطق حاشيه شهر و روستاها به شهر آورده و آخرين ساعات شب پس از اينکه اين کودکان تکدي گري مي کردند به خانواده_هايشان تحويل مي داد. اين مسؤول يادآور شد: در بسياري از موارد شاهد سوئ استفاده از کودکان در اين خصوص هستيم که بايد خانواده ها بيش از پيش آگاه سازي شوند. فرمانده انتظامي آذربايجان غربي، اذعان داشت: نبايد از مشکلات و آسيب هايي که اين معضل به دنبال دارد چشم پوشي کنيم چرا که پديده تکدي_گري مشکلات و آسيب هاي جدي را به دنبال دارد و کودکان به دليل سن کمشان بيش از ساير متکديان در معرض اين آسيب ها هستند. اصلاني به بيان اينکه در نگهداري از اين متکديان مشکل اصلي وجود دارد، اذعان داشت: در اين راستا با شهرداري اروميه نيز جهت نگهداري متکديان هماهنگي به عمل آمده است ولي مشکل اصلي ما اين است که برخلاف قوانين موجود، تکدي گري در جامعه به عنوان جرم شناخته نشده نمي شود.
*تکدي گري معضل وارداتي در اروميه
فرماندار اروميه نيز در اين خصوص با بيان اينکه عمدتا متکديان از ساير شهرهاي کشور وارد آذربايجان غربي به ويژه مرکز اين استان مي_شوند، اظهار داشت: اغلب متکديان اروميه غيربومي هستند. عباس حسن خاني با بيان اينکه بايد فرهنگ مردم اين استان در برخورد با متکديان بهبود يابد، ادامه داد: با توجه به اينکه مردم اين استان به متکديان از نظر مالي کمک مي_کنند، اين استان و شهر اروميه محيطي امن و بدون ححاشيه براي متکديان شناخته شده است.
وي با بيان اينکه بايد تکدي گري در جامعه جرم شناخته شود، اذعان داشت: در اين ميان مرکز نگهداري از متکديان نيز بايد به مرکز پايش آنها تبديل شده و آن دسته از افراد که براي تکدي_گري به اين شهر آمده اند مجبور شوند به شهرهاي خود بازگردند. اين مسؤول ياداور شد: با همکاري نيروي انتظامي در اين خصوص وارد کار شده ايم ولي لازم است تمام دستگاه هاي اجرايي مسؤول در مبارزه با اين پديده وارد کار شده و نسبت به جمع آوري متکديان اقدام کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مبارزه با تکدي گري آسيبي اجتماعي که متولي دل نگران ندارد

مبارزه با تکدي گري آسيبي اجتماعي که متولي دل نگران ندارد
خروج

گروه اجتماعي: تکدي گري يکي از معضلات اجتماعي شهر اروميه است که هيچ يک از دستگاه هاي اجرايي آذربايجان غربي نمي_خواهد بار مشکلات اين موضوع را به دوش بکشد و در کل تمام دستگاه هاي اجرايي اعلام مي کنند که متولي مبارزه با تکدي گري نيستند و اگر اقدامي در اين خصوص انجام مي شود فراتر از وظايف قانوني عمل مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها