عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش زنان در تحول جامعه از ديدگاه امام خميني (ره)

1398/03/20

گروه تاريخي: جايگاه زن در سلامت خانواده و جامعه واقعيتي انکارناپذير است که به گواه تاريخ چه در جايگاه مادري و همسري چه به عنوان عضوي از جامعه همواره در پيشبرد جوامع نقش ايفا کرده و در واقع سلامت فکر، روان و ايمان زن موجب توسعه و مصونيت اجتماعي شده و اين جمله معروف حضرت امام (ره) که فرمودند »از دامن زن مرد به معراج مي رود« مصداق بارز اين واقعيت است.

از ديدگاه امام خميني (ره) خانواده اولين و مهمترين جايگاه تربيتي بشر و محل بروز و ظهور عواطف انساني و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوي و اخلاقي که خداي متعال و آئين الهي براي همه انسان‌ها به طور يکسان در نظر گرفته است، دست يابد، تربيت فرزندان بهتر خواهد شد و محيط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه پيشرفت و توسعه مي‌يابد.
»دامن مادر بزرگترين مدرسه‌اي است که بچه در آنجا تربيت مي‌شود. آنچه که بچه از مادر مي‌شنود، غير از آن چيزي است که از معلم مي‌شنود. بچه در دامن مادر بهتر تربيت مي‌شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم«
امام خميني (ره) زنان را مربيان جامعه مي‌دانستند در مقاطع مختلف تاريخ ايران نيز زنان دوشادوش مردان و برخي مواقع پيشتازتر و انقلابي‌تر از مردان به نقش آفريني در مبارزات دوران قبل از انقلاب و انقلابيگري پرداخته و موجب قوت قلب مردان شده‌اند.
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به نقش و جايگاه زن در جامعه اهميت فراواني مي‌دادند تا آنجا که سيماي زن در اسلام، عرصه‌هاي حضور زنان در اجتماع، تحول جايگاه زن با وقوع انقلاب اسلامي و همچنين نقش زنان در بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه، برخاسته از تفکر غني و توانمند ايشان است.
نگاه امام، نگاهي جامع به ابعاد وجودي زن است و نقش آفريني زن را از نگاه اسلام نقشي متعالي، سالم، سازنده، انسان ساز، سرنوشت ساز و کامل کننده نيمي ديگر از جامعه و سازنده جوامع و نظام‌ها مي‌داند. همچنان که از نظر اسلام، زن موجودي والا و ارزشمند است که در عرصه‌هاي فردي، اجتماعي و خانوادگي توان رسيدن به بالاترين جايگاه انساني را دارد.
انقلاب اسلامي ايران در تاريخ جنبش‌هاي معاصر در جهان اسلام از منظر نقش و حضور زنان و پيشگامي آنان در انقلاب قابل توجه است در کمتر جنبشي در جهان اسلام مي‌توان از حيث نقش و جايگاه زنان در عرصه انقلاب همچون انقلاب اسلامي ملت ايران همانند يافت. امام خميني در اين باره فرمودند: »اين يک تحولي بود که بشر نمي‌توانست اين تحول را درست کند، اين تحول الهي بود يعني مقلب القلوب اين کار را کرد، قلب‌ها را از آن وحشت بيرون آورد، از آن وحشتي که از اين رژيم‌ها همه داشتند از آن وحشت بيرون آورد و به جاي آن تصميم و شجاعت به ايشان داد به طوري که زن‌ها، بچه‌ها و مردها، همه به مبارزه برخاستند. 
کي سابقه داشت که زن در مبارزه بيايد، مقابل توپ و تانک بيايد، اين يک تحول روحي بود که خداي تبارک و تعالي در اين ملت تحول را ايجاد فرمود و مادامي که اين تحول را حفظ کنيم و نهضت را به همان طوري که تا حالا آمده است حفظش بکنيم، براي ما پيروزي هست. اساساً نگاه اسلام به مسئله جنسيت، نگاه درجه دوم است و نگاه اول و درجه يک حيثيت انساني است که در اين امر جنسيت نقشي ندارد و خطاب انسان است«.
رئيس جمعيت بانوان فرهيخته کشور در اين خصوص به ايرنا گفت: در دوران حکومت پهلوي، همچون عصر جاهليت، شخصيت زن در زير چرخ‌هاي بي عدالتي و تبعيض خرد مي‌شد و زن، بازيچه بود و کرامت و شخصيت واقعي زن در مسلخ فلسفه مادي غرب، قرباني شده بود.
نسرين پيرسمساري افزود: امام خميني هوشيارانه، نقش زن را در ابتذال جامعه و خودباختگي جوامع اسلامي درک کرد و در برابر اين دسيسه چيني زيرکانه به احياي شخصيت زن مسلمان پرداخت و در چارچوب جهان بيني توحيدي و مقام انساني زن که خليفه الله و صاحب کرامت و معنويت است، جايگاه و نقش زن در اجتماع را تبيين کرد.
وي اظهارداشت: با توجه به اهميت حجاب در رشد کرامت زنان، حضرت امام، نهضت رضاخاني را که به تقليد از فرهنگ غرب در ايران اجرا شد، الگوبرداري از پوشش زنان اروپايي و مايه ننگ کشورهاي اسلامي مي‌دانست.
پيرسمساري همچنين گفت: امام، زن را نه مظهر فريب و بازيچگي بلکه مبدأ خيرات و سعادت مي‌دانست و مي‌خواست از وجود زن در ارتقا و تعالي جامعه استفاده کند، او را موجودي بس باکرامت و عظمت مي‌ديد که سعادت و شقاوت جامعه تا حد زيادي به دست اوست.
وي افزود: امام خميني حجاب را موجب حفظ شخصيت زن، پيشرفت جامعه و دور ماندن آن از ابتذال مي‌داند و بر اين باور است که با حفظ حجاب ارزش‌هاي والاي انساني محفوظ مي‌ماند و معيارهاي معنوي در جامعه سير صعودي به خود مي‌گيرد.
پيرسمساري همچنين با اشاره به فرمايشات امام راحل که »شما بانوان در ايران ثابت کرديد که در پيشاپيش اين نهضت قدم برداشتيد، شما سهم بزرگي در اين نهضت اسلامي ما داريد، شما در آتيه براي مملکت ما پشتوانه هستيد«، گفت: نقش زنان همواره در انقلاب تعيين کننده بوده است.
وي افزود: امام خميني (ره) معتقد بودند که دامان زنان مسلمان مدرسه‌اي است که در آن بايد جوانان بزرگ تربيت شوند و بر اين اساس زنان تحصيل کرده در رشته‌هاي مختلف، مربيان، دبيران و معلمان کاردان و باتقوا امروز و فرداي ايران عزيز ما را تأمين کنند.
رئيس جمعيت بانوان فرهيخته کشور تاکيد کرد: در هشت سال دفاع مقدس نيز مادران با تربيت و تشويق فرزندان خود براي جهاد در راه خدا و دفاع از آرمان امام و انقلاب صفحات زريني را در تاريخ انقلاب ثبت کردند و خودشان نيز پيشتازتر از فرزندان و همسران در دفاع از انقلاب اسلامي ايران دست از پا نشناختند.
پيرسمساري افزود: نقش زنان در نگرش امام در پيشبرد اهداف انقلاب حتي جلوتر از مردان بوده است و مي‌توان گفت نگرش مترقيانه امام خميني (ره) در بسيج اجتماعي زنان و مشارکت فعال آنان از عوامل مؤثر در پيروزي انقلاب ايران بوده است.
مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري آذربايجان شرقي نيز با تبيين ديدگاه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در خصوص نقش زنان گفت: موفقيت يا انحراف جامعه در ديدگاه امام خميني (ره) وابسته به سلامت زنان و نقش تعيين کننده آنان در خانواده است.
رقيه صادق زاده با اشاره به بيانات امام راحل در خصوص نقش زن در خانواده و جامعه، گفت: زن تشکيل دهنده نهاد مقدس خانواده و خانواده اساس حرکت جامعه است، بر اين اساس سلامت جامعه در گرو نقش‌آفريني زنان است.
وي با بيان اينکه زن، نقش بزرگي در اجتماع دارد و مظهر تحقق آمال بشري است، افزود: در انديشه امام، نقش مادري زن قابل تأمل است و ايشان اشاره دارند که صلح و آرامش، موفقيت يا انحرافات و سرنوشت خانواده و گروه‌هاي اجتماعي، وابسته به زنان جامعه است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي خاطرنشان کرد: امام راحل همواره توجه خاصي به حفظ ارزش‌هاي والاي بانوان داشتند و حجاب زنان را نشانه اهميت اسلام به حفظ اين ارزش‌ها مي‌دانستند.
صادق‌زاده همچنين به نقش زن در تربيت فرزندان و اقتصاد خانواده اشاره کرد و بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي را نقشه راهي براي ايفاي هرچه بهتر نقش بانوان در توسعه و پيشرفت جامعه دانست.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نقش زنان در تحول جامعه از ديدگاه امام خميني (ره)

خروج

گروه تاريخي: جايگاه زن در سلامت خانواده و جامعه واقعيتي انکارناپذير است که به گواه تاريخ چه در جايگاه مادري و همسري چه به عنوان عضوي از جامعه همواره در پيشبرد جوامع نقش ايفا کرده و در واقع سلامت فکر، روان و ايمان زن موجب توسعه و مصونيت اجتماعي شده و اين جمله معروف حضرت امام (ره) که فرمودند »از دامن زن مرد به معراج مي رود« مصداق بارز اين واقعيت است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها