عصر آذربایجان

گزارش خبر

تالاب‌هاي آذربايجان غربي از ليست مونترو خارج مي‌شوند

تالاب‌هاي آذربايجان غربي از ليست مونترو خارج مي‌شوند

1395/02/05

گروه گزارش:مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: به دليل بارش‌هاي مطلوب و سرريزشدن تالاب‌ها کارشناسان اداره محيط زيست استان در حال مستند سازي براي خروج آن‌ها از ليست مونترو هستند.

گروه گزارش:مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: به دليل بارش‌هاي مطلوب و سرريزشدن تالاب‌ها کارشناسان اداره محيط زيست استان در حال مستند سازي براي خروج آن‌ها از ليست مونترو هستند.
 پرويز آراسته با اشاره به بارش‌هاي مناسب ماه‌هاي اخير به خصوص فروردين ماه اظهارداشت: بارندگي‌هاي مطلوب امسال موجب شده تا تالاب‌هاي استان از وضعيت مطلوب آبي برخوردار شده و بسياري از آن‌ها سرريز شود.
وي با بيان اينکه هم اکنون تالاب‌هاي استان مشکل جلبک ندارند افزود: برخي از تالاب‌هاي استان در سالهاي اخير در ليست سرخ مونترو قرار گرفتند که در ماههاي گذشته با بارش مطلوب باران در حالت احيا و پرآبي قرار گرفته‌اند.آراسته به بحث آلودگي هوا و پيوستن اروميه به جمع شهرهاي آلوده اشاره کرد و گفت: در ميان آلاينده‌هاي هوا، ريزگردهاي ورودي از کشورهاي ترکيه و عراق 52 درصد از آلودگي هواي استان آذربايجان‌غربي را به خود اختصاص داده است.
*سال گذشته آذربايجان غربي ?? روز ناسالم را تجربه کرد
مديرکل محيط زيست آذربايجان غربي اضافه کرد: در سال گذشته آذربايجان‌غربي داراي 30 روز با شاخصه بسيار خوب، 177 روز سالم، 86 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس، هشت روز ناسالم، يک روز خيلي ناسالم و يک روز خطرناک بود و اين آمار نسبت به سال‌هاي گذشته بهبود يافته است.آراسته با اشاره به سهم بالاي ريزگردهاي ورودي از کشورهاي همسايه در آلودگي هواي آذربايجان غربي اعلام کرد: 52 درصد از آلودگي هوا مربوط به ريزگردهايي است که عمدتاً از کشور ترکيه و عراق وارد هواي استان مي‌شوند و درصد کمي از ريزگردهاي بومي سبب آلودگي هواي منطقه مي‌شوند.
وي با اشاره به وضعيت تصفيه خانه‌هاي فاضلاب استان اضافه کرد: تمام کارخانه‌هاي بزرگ در استان داراي تصفيه خانه صنعتي هستند و پايشهاي مستمر هر سه ماه يکبار به صورت تخصصي و هم از طريق آزمايشگاه‌هاي خصوصي انجام مي‌شود.آراسته با اشاره به اينکه هم اکنون فاضلاب‌هاي واحدهاي صنعتي جمع آوري و به تصفيه خانه مرکزي اروميه وارد مي‌شود گفت70 درصد فاضلاب شهر اروميه در تصفيه خانه فاز يک شهرک صنعتي اروميه با راندمان 60 تا 80 درصدي تصفيه مي‌شود که در صورت تخطي براي آن‌ها اخطار صادر مي‌شود.
*اغلب شهرهاي آذربايجان غربي داراي تصفيه خانه فاضلاب هستند
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي ادامه داد: در شهرک صنعتي فاز 2 اروميه نيز وجود زميني بين دو شهرک مشکلي است که حل نشده و کشاورزان حاضر به فروش آن زمين‌ها براي عبور لوله فاضلاب نيستند و شرکت شهرک‌هاي صنعتي نيز مصمم است تا لوله فاضلاب را از طريق کانال قوپي انتقال دهد که در صورت اجرايي شدن مشکل حل مي‌شود.
آراسته با اعلام اينکه هم اکنون اغلب شهرهاي استان داراي تصفيه خانه فاضلاب هستند و در شهرهايي نيز که تصفيه خانه وجود ندارد، مطالعه احداث آغاز شده و يا در حال احداث است بيان کرد: واحدهاي صنعتي بزرگ استان که شامل 60 واحد است، داراي تصفيه خانه فاضلاب هستند.
وي در ادامه با تاکيد بر وابستگي شديد انسان‌ها و تمام موجودات به محيط زيست و کره زمين و ضرورت مراقبت از زمين اظهار داشت: انسان‌ها و ديگر موجودات زنده در اين نعمت الهي سهيم هستند وبنابراين بايد استفاده‌اي متعادل از منابع خدادادي داشته باشيم.آراسته با اشاره به اهميت وجود درختان در چرخه توليد اکسيژن افزود: جنگل‌هايي که حيات را براي انسان‌ها به ارمغان آورده‌اند اکنون با اتفاقاتي مانند آتش سوزي، قطع درختان براي توليد کاغذ و زغال و فعاليت‌هاي عمراني و ساختماني تهديد مي‌شوند.
*پالايش پسماند هزار و 560 واحد صنعتي در آذربايجان غربي
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در خصوص مشکل زيست محيطي دفع اصولي پسماند در استان نيز با اشاره به مشکل رها سازي زباله‌ها در طبيعت گفت: زباله توليد شده در روستاها زماني به وسيله خود اهالي جمع آوري و کمپوست مي‌شد ولي متاسفانه امروزه در کيسه‌هاي پلاستيکي در طبيعت رها مي‌شوند.
وي ادامه داد: روزانه ??? تن زباله از سطح شهر جمع‌آوري و دفع مي‌شود و در گذشته مردم روستاها زباله‌هاي خود را به وسيله سوزاندن يا چال کردن از بين مي‌بردند اما امروزه با توجه به استفاده از لوازم پلاستيکي دور ريز زباله در روستاها بايد مديريت شود تا پراکندگي زباله در اطراف روستاها صحنه زشتي را ايجاد نکند.
آراسته به پالايش پسماندهاي بيمارستاني اشاره و خاطرنشان کرد: براي پسماندهاي ويژه و خطرناک در استان نياز به چاره‌انديشي بود که با اقدامات اخير اين مشکل حل شده و محل مخصوصي جهت دفع اين زباله‌ها در نظر گرفته شده است.وي با اشاره به اقدامات شاخص بخش مديريت پسماند حفاظت از محيط زيست آذربايجان غربي، گفت: پسماند هزار و 563 واحد توليدي و درماني به شکل استاندارد در سطح استان در سال 94 به شکل تفکيکي صورت گرفته و بي‌خطرسازي کامل پسماندهاي برنده و شيميايي انجام شده است.
*جشنواره فيلم سبز به ميزباني آذربايجان غربي برگزار مي‌شود
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي بيان کرد: متاسفانه بعضي از شکارچيان به صورت غير قانوني در مناطقي که شکار ممنوع است فعاليت مي‌کنند، ما هم حدالامکان به وسيله مأمورين خود و به صورت مسلح از اين عمل جلوگيري مي‌کنيم.مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از برگزاري پنجمين جشنواره فيلم سبز در اين استان خبر داد و افزود: اين جشنواره پس از 10 سال توقف امسال به صورت بين المللي و با حضور کشورهاي مختلف برگزار مي‌شود.آراسته در ادامه نشست خبري در خصوص آخرين وضعيت درياچه اروميه گفت: آذربايجان غربي با توجه به اقليم خاص آن و مواجه شدن با خشکسالي در دهه اخير با مشکل تبخير آب درياچه اروميه و پراکنده شدن شوره‌زارها در سطح وسيعي از مناطق اطراف درياچه شده و خطر آلودگي زيست‌محيطي اين استان را تهديد مي‌کند.
وي افزود: شرايط ويژه درياچه اروميه و ايجاد نمکزارهاي وسيع مسئولان نهادهاي مختلف آذربايجان غربي به ويژه نهادهاي مرتبط با امور آبخيزداري و حفظ محيط زيست را بر آن داشت تا در زمينه مقابله با پراکنده شدن شوره‌زارها و ايجاد آلودگي زيست محيطي اقدام اساسي انجام دهند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر،مديرکل حفاظت از محيط زيست آذربايجان غربي با اشاره به کاشت نهال‌هاي مختلف به ويژه نهال درخت گز و قره‌داغ در سواحل درياچه اروميه، اظهار داشت: رشد حتي يک نهال در سواحل رو به تخريب درياچه و مقابله با ايجاد فضايي کويري که با شوره و نمک همراه است، از اهميت بسياري برخوردار است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تالاب‌هاي آذربايجان غربي از ليست مونترو خارج مي‌شوند

تالاب‌هاي آذربايجان غربي از ليست مونترو خارج مي‌شوند
خروج

گروه گزارش:مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: به دليل بارش‌هاي مطلوب و سرريزشدن تالاب‌ها کارشناسان اداره محيط زيست استان در حال مستند سازي براي خروج آن‌ها از ليست مونترو هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها