عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود جدي فرآورده‌هاي خوني در آذربايجان شرقي

کمبود جدي فرآورده‌هاي خوني در آذربايجان شرقي

1399/09/02

گروه گزارش:اهداکنندگان خون با شيوع ويروس کرونا به طور چشمگيري کاهش يافته‌اند به گونه‌اي که بيماران خوني بيش از ساير بيماران از روزهاي آتي نگران هستند.

 آناهيتا رحيمي

گروه گزارش:اهداکنندگان خون با شيوع ويروس کرونا به طور چشمگيري کاهش يافته‌اند به گونه‌اي که بيماران خوني بيش از ساير بيماران از روزهاي آتي نگران هستند.
هرازگاهي مشکلات بيماران که با مشکلات خوني در گير هستند به گوش مي‌رسيد اما از زماني که ويروس کرونا تور خود را همه‌جا پهن کرد؛ شتاب انتقال اين ويروس با کاهش ذخاير خوني همراه شد و مشکل ديگري در کنار ساير مشکلات به بار نشست.
کاهش ذخاير خوني براي بيماران خوني مشکل جديدي نيست که مي‌شنويم اما هر چه که هست؛ زير سر ويروس کروناست که اهداکنندگان خود را نيز با ترس و نگراني ناشي از انتقال و يا شيوع اين ويروس همراه ساخته است.
بيم و ترسي که با کاهش حضور اهداکنندگان در پايگاه‌هاي خون همراه شده و از سويي ذخاير خون براي بيماران را با کمبود چشمگيري روبرو کرده است.قطره قطره خون براي بيماران، اميد به زندگي را در رگ‌هاي آنان جاري مي‌سازد اما اکنون دردي دو چندان را به دوش مي‌کشند دردي که با کاهش ذخاير خوني و نگراني از روزهاي آتي همراه شده است.
کاهش ذخاير خوني و نياز مبرم به تمام گروه‌هاي خوني
مدير کل انتقال خون آذربايجان شرقي گفت: با توجه به کاهش ذخاير خوني در کشور و هم‌چنين در استان آذربايجان شرقي، نياز مبرم به تمامي گروه‌هاي خوني در اين استان وجود دارد.
کاهش اهداکنندگان و ذخاير خوني با آغاز فصل سرما
وحيد مثمر ادامه داد: در سال جاري همانند سال‌هاي گذشته، اهداکنندگان خون و ذخاير خوني با آغاز فصل سرما کاهش يافته است که مشارکت مردم در راستاي تأمين ذخاير خوني قابل توجه است.وي با تأکيد بر دعوت کردن مردم براي اهداي خون به خبرنگار مهر گفت: کمبود ذخاير خوني در تمامي گروه‌هاي خوني به خصوص گروه‌هاي خوني منفي وجود دارد.
رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در مراکز انتقال خون
به گفته مدير کل انتقال خون آذربايجان شرقي در مراکز انتقال خون، گذشته از رعايت استانداردهاي هميشگي، دستورالعمل‌هاي بهداشتي براي مقابله با شيوع ويروس کرونا نيز رعايت مي‌گردد.مثمر بيان کرد: از تمامي گروه‌هاي خوني که از سلامتي جسمي برخوردار هستند براي ياري رساندن به بيماران نيازمند به گروه‌هاي خوني، با به همراه داشتن کارت ملي خود مي‌توانند به پايگاه‌هاي انتقال خون آذربايجان شرقي مراجعه کنند.
کاهش ذخاير خوني در استان آذربايجان_شرقي
عضو هيأت مديره انجمن تالاسمي آذربايجان_شرقي گفت: با شيوع ويروس کرونا ذخاير خوني و اهداکنندگان خون نيز کاهش يافته است اين در حالي است که مردم همزمان با شيوع ويروس کرونا، به مراکز تفريحي رفت و آمد مي‌کنند اما از رفتن به سازمان انتقال خون که همواره تدابير بهداشتي را رعايت مي‌کنند مي‌ترسند.
سولماز انوري ادامه داد: ذخاير خوني به شدت کاهش يافته است و ممکن است طي ماه‌هاي آتي بيماران با مشکلات جدي ناشي از کمبود ذخاير خوني روبرو شوند.وي افزود: اهداکنندگان خون مي‌توانند از طريق نوبت‌دهي اينترنتي و جلوگيري از تجمع براي ياري رساندن به بيماران نيازمند به پايگاه‌هاي انتقال خون مراجعه کنند.
وجود 135 بيمار تالاسمي در استان
به گفته هيأت مديره انجمن تالاسمي آذربايجان شرقي ،135 بيمار تالاسمي در استان آذربايجان شرقي وجود دارد که بايد در طول هر هفته و يا دو هفته يکبار، 2 واحد تزريق خون را انجام دهند.
وي بيان کرد: در اين ميان، تنها بيماران تالاسمي نيازمند به گروه‌هاي خوني نيستند بلکه بيماران ناشي از تصادفات رانندگي و يا بيماران ديگر نيز به گروه‌هاي خوني نيازمند هستند.
وي توضيح داد: زندگي بيماران تالاسمي وابسته به تزريق خون است و در اين راستا از تمام همشهريان خواهشمنديم بيماران تالاسمي را درک کرده و اين کار خير را انجام دهند.
150 نوبت اهداکننده خون بوده‌ام
يکي از اهداکنندگان خون در مرکز انتقال خون مسجد کبود تبريز گفت: از سن 17 سالگي تاکنون، حدود 150 نوبت اهدا کننده خون بوده‌ام.حسن علي شاهگلي ادامه داد: حدود 50 سالي مي‌شود که خون اهدا مي‌کنم و اکنون نيز در سن 67 سالگي هستم و امروز نيز با رعايت پروتکل‌هاي صورت گرفته از سوي اين مرکز خون خود را اهدا کردم.
شيوع ويروس کرونا و نگراني اهداکنندگان خون
مسعود يکي ديگر از اهداکنندگان خون است گفت: تا کنون 40 نوبت اهدا کننده خون بوده‌ام اما به نظرم شيوع ويروس کرونا يکي از دلايلي است که احتياط و خودمراقبتي بيشتر را براي تمام مردم به خصوص، اهداکنندگاني که تا قبل از شيوع اين ويروس، خون خود را اهدا مي‌کردند به وجود آورده است.وي ادامه داد: شايد اگر پايگاه‌هاي انتقال خون در روزهاي شيوع ويروس کرونا، نحوه ضدعفوني و عدم تجمع در اين مراکز را رسانه‌اي کنند مردم همانند گذشته به جمع اهداي خون ملحق شوند.آغاز فصل سرما و يا شيوع ويروس کشنده‌اي که زندگي را زير و رو کرده و مشکلات زيادي را پشت سر هم رديف کرده است.اين بار دود شيوع ويروس کرونا به چشم بيماران تالاسمي و يا هر بيمار ديگري مي‌رود که تزريق خون در حالت فعلي تنها راه نجات و تنفس دوباره براي آنهاست.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، بيماراني که تا همين ديروز نگران کاهش ذخاير خوني نبودند اما حالا بيم از روزهاي آتي دارند و تنها راه ممکن، ياري رساندن افرادي است که توانايي اين را دارند که اهداکننده خون به هم‌نوع خود باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها