گروه گزارش: پروژه راه آهن اروميه اکنون با گذشت 15سال از کلنگ زني آن همچنان در پيچ و خم سازندگي قرار دارد و معلوم نيست اهالي اروميه و آذربايجان غربي کي سوت قطار قجري را خواهند شنيد و چه زماني دولت بودجه کافي براي اتمام آن در نظر خواهد گرفت! پروژه راه آهن اروميه را بايد قصه پرغصه ي ناوگان حمل و نقل عمومي دانست که متاسفانه با گذشت 15سال از کلنگ زني آن همچنان در پيچ و خم سازندگي قرار دارد و معلوم نيست سوت قطار قجري کي در اروميه شنيده خواهد شد!پروژه اي که مي توان از آن به عنوان حکايت جالب ديگري از کلنگ زني هاي بدون پشتوانه در استان آذربايجان غربي نامبرد که از سال 80 آغاز شده و سالهاست از سوي مسولان اين استان به عنوان يک سند افتخار از آن ياد مي شود. در اين راستا داريوش نصر مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي پس از روي کار آمدنش با اظهار نظري در خصوص روند احداث قطعه راه آهن نقده به سمت اروميه گفت: خط آهن نقده به اروميه بالاي درصد پيشرفت فيزيکي دارد.نصر با اشاره به ادامه روند اجراي اين قطعه توسط پيمانکار جديد گفت: با تحويل ادامه روند اين قطعه توسط پيمانکار جديد اميدواريم هر چه زودتر عمليات اجرايي تسريع يافته و طرح آماده بهره برداري شود.وي بدون اشاره به ميزان اعتبار اختصاص يافته در سال جاري براي احداث اين طرح افزوده است: پيش بيني شده اعتبارات اختصاص يافته براي تکميل اين طرح در سال جاري افزايش پيدا کند که با افزايش اين اعتبارات سرعت احداث آن نيز افزايش مي يابد.مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفته بود در طرح راه آهن مراغه - اروميه، احداث هشت ايستگاه راه آهن طراحي شده که از اين تعداد پنج ايستگاه شهري در شهرستانهاي مراغه، ملکان، مياندوآب، نقده و اروميه وجود دارد و نيز سه ايستگاه بين راهي قزل قلعه، شيرين بلاغ و رشکان در حال احداث است.نصر تاکيد کرده که از آغاز اجراي طرح راه آهن مراغه - اروميه يک هزار و 750 ميليارد رايال اعتبار هزينه شده است که براي اتمام آن دو هزار و 250 ميليارد ريال اعتبار نياز است.اين اظهارات مدير کل راه و شهرسازي استان آذربايجان غربي در حالي است که نادر قاضي پور نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي از توزيع ناعادلانه اعتبارات براي تکميل راه آهن اروميه خبر داد و گفت: متاسفانه جناب آقاي نوبخت اعتبار راه آهن اروميه را به قزوين رشت داده است و بايستي حتما در سفر ريس جمهور به اين استان اين موضوع پيگيري شود.بر اساس اين گزارش؛ استان آذربايجان_غربي به دليل هم مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان غربي به عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا ياد مي شود اما اروميه با وجود ضرورت و اهميت توسعه زيرساخت هاي راه و حمل و نقل هنوز محروم از شبکه ريلي مي باشد، البته هرچند که ريشه مطالبه اتمام پروژه خط آهن اروميه به بيش از يک دهه قبل باز مي گردد اما اميدواريم اتمام آن يکي از مصوبات مهم سفر هيئت دولت يازدهم به استان آذربايجان غربي باشد و مديران دستگاههاي اجرايي از اين شرايط حداکثر بهرهبرداري را براي تخصيص اعتبارات لازم داشته باشند. چرا که هم اکنون يکي از مهمترين مطالبات مردم اروميه و آذربايجان غربي شروع به کار ناوگان حمل و نقل ريلي است و قطعاً مديران و مسئولان استاني نيز با درک اين مطالبه در سفر آتي رئيس جمهور هيئت دولت را مجاب به تزريق بودجه به اين پروژه کنند زيرا هم اکنون نزديک به سه سال است که از روي کار آمدن دولت يازدهم پروژه راه آهن اروميه نيز روي بودجه به خود نديده است و کمبود بودجه سنگ راه آن شده است و اين مورد را کسي نمي تواند کتمان و يا انکار کند بلکه بايد با همدلي و اتحاد و انديشيدن تدابير جدي اين فضا را( بي توجهي دولت تدبير و اميد به پروژه هاي عمراني آذربايجان غربي) شکسته و باعث توسعه و پيشرفت استان شوند. راه دانا
گروه گزارش: پروژه راه آهن اروميه اکنون با گذشت 15سال از کلنگ زني آن همچنان در پيچ و خم سازندگي قرار دارد و معلوم نيست اهالي اروميه و آذربايجان غربي کي سوت قطار قجري را خواهند شنيد و چه زماني دولت بودجه کافي براي اتمام آن در نظر خواهد گرفت!