عصر آذربایجان

گزارش خبر

برتري انگور آذربايجان غربي از لحاظ کيفيت و کميت

برتري انگور آذربايجان غربي از لحاظ کيفيت و کميت

1395/06/22

آذربايجان غربي در سطح زيرکشت باغات انگور مقام پنجم کشور ولي در توليد انگور مقام چهارم کشور را دارد به طوري که هم از نظر کيفيت و هم از نظر کميت توليد انگور استان زبان زد همه است.

گروه گزارش: آذربايجان غربي در سطح زيرکشت باغات انگور مقام پنجم کشور ولي در توليد انگور مقام چهارم کشور را دارد به طوري که هم از نظر کيفيت و هم از نظر کميت توليد انگور استان زبان زد همه است.

آذربايجان غربي به عنوان قطب توليد انگور مطرح است و اين محصول از عمده محصولات باغي در استان به شمار مي‌رود که استفاده نکردن از سموم خطرناک و کنترل استفاده از سموم و کودهاي شيميايي و مبارزه تلفيقي با آفات نباتي موجب شده اين استان رتبه برتر را از نظر کيفيت توليد انگور به خود اختصاص دهد.

*تاکستان‌هاي پربار آذربايجان غربي

معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، عبداله فتح‌اله‌زاده به متوسط عملکرد باغات انگور استان در مقايسه با کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متوسط عملکرد باغات انگور کشور حدود هشت تن در هکتار بوده ولي در باغات انگور سنتي استان حدود 12 تن و در باغات مدرن بيش از 25 تن مي‌باشد اين در حالي است که باغداران پيش رو در توليد انگور بالاي 50 تن توليد در هر هکتار دارند.

وي با بيان اينکه سطح زيرکشت باغات آبي بارو استان 15 هزار و 940 هکتار و غيربارور يک هزار و 140 هکتار بوده، ادامه داد: سطح زيرکشت باغات ديم بارور 5 هزار و 115 هکتار و غير بارور 229 هکتار مي‌باشد که در حدود 90 درصد آن در شهرستان سردشت و مابقي در ساير شهرستان هاي کشت شده است.

فتح‌اله‌زاده افزود: بيش از 65 درصد از کل سطح باغات انگور آبي استان در شهرستان اروميه، 20 درصد در شهرستان مياندوآب، پنج درصد در شهرستان نقده و مابقي در ساير شهرستان‌هاي استان کشت شده است.

معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به سطح کل باغات ايستاده استان، ابراز داشت: سطح کل باغات ايستاده استان که همه آن‌ها انگور آبي مي‌باشد در حدود 7 هزار هکتار بوده که بيش از 90 درصد آن در شهرستان اروميه کشت شده است.

وي اعلام کرد: پيش‌بيني توليد انگور استان در سال 95 در باغات آبي 255 هزار و 415 تن و در باغات ديم 27 هزار و 278 تن بوده که نسبت به سال 94 در حدود چهار درصد هم در باغات آبي و هم در باغات ديم افزايش نشان مي‌دهد.

*کشت بيش از 30 رقم انگور در سطح باغات آذربايجان غربي

فتح‌اله‌زاده از کشت بيش از 30 رقم انگور در سطح باغات استان خبر داد و متذکر شد: نزديک به 75 درصد آن را رقم کشمشي سفيد بيدانه، 20 درصد را رقم کشمشي قرمز بيدانه و مابقي را ساير ارقام از جمله حسيني، قزل، ريش بابا، صاحبي، تبرزه سفيد و قرمز، دسترچين، مايا مو، قره شيره، لعل بيدانه، کرد بوغان و... تشکيل مي‌دهند.

وي به موارد مصرف انگور استان اشاره کرد و ادامه داد: همه ساله نزديک به 25 الي 30 درصد انگور توليدي استان جذب صنايع تبديلي، حدود 15 درصد صادرات به ساير کشورهاي خارجي و مابقي به صورت تازه‌خوري و يا تبديل به کشمش و يا دوشاب مصرف مي‌گردد که از انگور تازه‌خوري مقداري در سردخانه‌ها ذخيره شده و در ايام خارج از فصل توليد به تدريج جذب بازار مصرف مي‌شود.

اين مسؤول با بيان اينکه همه ساله مقداري کشمش تيزابي در استان توليد مي‌گردد که تحت تاثير قيمت فروش انگور تر و قيمت خريد صنايع تبديلي مي‌باشد، افزود: اگر قيمت‌ها در بازار و صنايع بيشتر باشد توليد کشمش کمتر ولي اگر قيمت فروش در بازار و صنايع کمتر باشد توليد کشمش تيزابي بيشتر خواهد بود.

*صادرات 4 هزار تن فرآوره انگور آذربايجان غربي به 10 کشور

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي به ميزان صادرات انگور و فرآوره‌هاي انگور در سال گذشته از استان اشاره كرد و يادآور شد: طي سال گذشته 4 هزار تن فرآوره انگور به ارزش 12 ميليون دلار از مرزهاي آذربايجان غربي به 10 كشور صادر شده است.

وي كشورهاي عراق، سوريه، لبنان، تركيه، بلغارستان، اردن، كويت، گرجستان، صربستان و آذربايجان را از كشورهاي مورد هدف آذربايجان غربي براي صدور فرآوره‌هاي انگور عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترين مشكل در صادارت خشكبار آذربايجان غربي بسته‌بندي خشكبار خصوصا كشمش به صورت سنتي بوده كه سبب كيفيت محصول فراوري مي‌شود.

اسكندري با تاکيد بر ضرورت استفاده نوين از روش‌هاي تهيه فرآوره‌هاي انگور، ادامه داد چنانچه از روش‌هاي نوين براي تهيه فرآوره‌هاي انگور و بسته‌بندي مدرن براي اين محصول بهره‌گيري شود شاهد تحول عظيمي در صادرات خشكبار استان به كشورهاي ديگر خواهيم بود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برتري انگور آذربايجان غربي از لحاظ کيفيت و کميت

برتري انگور آذربايجان غربي از لحاظ کيفيت و کميت
خروج

آذربايجان غربي در سطح زيرکشت باغات انگور مقام پنجم کشور ولي در توليد انگور مقام چهارم کشور را دارد به طوري که هم از نظر کيفيت و هم از نظر کميت توليد انگور استان زبان زد همه است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها