گروه گزارش: سالهاست که پروژه احداث راهآهن ميانه- تبريز کليد خورده ولي تاکنون به سرانجام نرسيده و باعث ايجاد مشکلات فراواني در زمينه تردد وسايل و ادوات کشاورزان و قطع شدن دسترسي آنان به اراضي کشاورزي خود شده است. خط آهن تبريز- ميانه از جمله پروژه هاي بزرگ و راهبردي استان آذربايجان شرقي است که در 10 قطعه به هم پيوسته و در مجموع به طول 200 کيلومتر توسط مهندسان و پيمانکاران استان ساخته مي شود و تاکنون بيش از 89 درصد از عمليات زيرساخت هاي آن به پايان رسيده است.در مسير اين پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و 10 گالري در مجموع به طول 14.34 کيلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کيلومتر و نيز افزون بر 515 آب رو با طول حدود ده کيلومتر ساخته مي شود.قرار است با احداث راه آهن ميانه – بستان آباد – تبريز علاوه بر کاهش مسير قطارهاي مسافربري، مسافت قطارهاي باري – ترانزيتي کشورهاي آسياي ميانه و حاشيه خليج فارس به اروپا و بالعکس نيز به همين ميزان کاهش مي يابد و اين امر به خوبي اهميت فرامنطقه اي اين پروژه را نشان مي دهد.با توجه به اينکه اين خط راه آهن از تبريز ادامه يافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوري آذربايجان و در ايستگاه رازي به راه آهن ترکيه متصل مي شود از منظر ترانزيت کالا و مسافر بسيار مهم است. مسير فعلي که عمدتا از مناطق کوهستاني عبور مي کند و سرعت قطارها در اين خط به لحاظ مشخصات هندسي فوق العاده کم است و در نتيجه طبق وعده مسئولين با احداث خط آهن ميانه – بستان آباد – تبريز زمان سفر نسبت به خط ريلي موجود براي قطارهاي مسافري از ميانه تا تبريز از هفت ساعت و نيم به کمتر از سه ساعت و براي قطارهاي باري در حدود پنج ساعت کاهش خواهد يافت. احداث اين خط آهن باعث صرفه جويي در سوخت، کاهش توقف هاي مکرر قطار به دليل دو خطه بودن مسير، کاهش تصادفات و افزايش ايمني و کاهش آلاينده هاي محيطي مي شود.عمليات اجرايي اين پروژه از سال 79 آغاز شده و بارها مسئولان استاني و ملي خبر از اتمام اين پروژه در آينده نزديک داده اند، آينده اي که هنوز هم فرا نرسيده و هم اکنون نيز زمان افتتاح آن در هاله اي از ابهام قرار دارد.تکميل اين پروژه هزار ميليارد تومان اعتبار مي خواهد که با توجه به وضع اقتصادي دولت نمي توان شاهد تحقق اين مبلغ بود و مسئولين استاني در طي ساليان گذشته وعده دنبال فاينانس براي تکميل پروژه را داده اند، وعده اي که عملياتي شدن آن نيز در هاله اي از ابهام بوده و مجداداً دلهره و نگراني را بر دل روستاييان در ميسر اين خط آهن انداخته است. در اين بين روستايياني که راه کشاورزي آنها توسط راه آهن ميانه – تبريز قطع شده است، در صورت ريل گذاري اين مسير ديگر نخواهند توانست به اراضي زراعي خود دسترسي داشته باشند.دهيار روستاي گاوينه رود بخش ترکمانچاي ميانه در گفتگو با خبرنگار ميانا، افزود: متاسفانه در حال حاضر اين خط آهن راه دسترسي به زمين ها کشاورزي چندين روستاي منطقه را قطع کرده و کشاورزان واهالي مجبورند روزانه عرض مسير شن ريزي شده راه آهن ميانه – تبريز را طي کنند.محمدي با بيان اينکه در صورتي که شرکت اقدام به ريل گذاري مسير نمايد ديگر ماشين آلات و ادوات کشاورزي نخواهند توانست از اين راه گريز فعلي نيز عبور کنند، اظهار داشت: درحال حاضر تنها پاسخ مسئولين به مکاتبات و درخواست هاي متعدد اهالي اين است که از راه غير استاندار پلي ريلي واقع در نزديکي روستا به عنوان راه روستايي استفاده نماييد.وي با بيان اينکه اين مسير موقت و پيشنهادي مسئولين غير استاندارد بوده و خاک نرم آن هر لحظه در حال نشست به سمت دره اي عميق زير پل است، افزود: در فصول سرد سال و با اندک بارندگي امکان تردد از اين مسير خاکي و غير ايمن وجود نخواهد داشت.دهيار اين روستا همچنين به نامه نگاري هاي متعدد خود با معاونت استانداري و فرمانداري ويژه شهرستان ميانه نيز خبر داد و افزود: علي رخم دستور مستقيم بررسي موضوع از سوي وزير راه و شهرسازي متاسفانه شرکت پيمانکار با ذکر اين موضوع که عمليات خاک ريزي و زير سازي اين مسير به پايان رسيده و احداث هرگونه زير گذر در اين مسير باعث تحميل هزينه هاي اضافي به شرکت است، از رسيدگي به اين موضوع سر باز مي زند.نوري عضو شوراي روستاي گاوينه رود نيز با بيان اينکه بدون شک اگر مسئولين به وضعيت موجود رسيدگي نکنند در چند ماه آينده و با آغاز باراش الهي در اين نقطه شاهد به خطر افتادن رانندگان و احشام عبوري از مسير موقت از زير پل راه آهن خواهيم بود، افزود: راه هاي کشاورزي از قديم الايام محل عبور و مرور روستاييان بوده که متاسفانه با بي مهري تمام توسط اين خط آهن در شرف قطع شدن کامل است.وي، تصريح کرد: کشاورزان و روستاييان منطقه هيچ انتظاري از مسئولين جز رسيدگي به خواسته قانوني و ايجاد يک راه ارتباطي خاکي امن از زير خط ريلي ندارند.يکي ديگر از روستاييان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه مسير هاي آبرو در طول مسير هم قابل استفاده و عبور وسايل و ادوات کشاورزي همچون تراکتور و کمباين نمي باشد.وي افزود: متاسفانه حتي انتهاي اين کانال ها نيز در حال مسدود است و حتي عمليات خاک برداري و آزاد سازي آنها صورت نگرفته است.به گفته مسئولين استاني دولت تدبير و اميد پروژه خطآهن تبريز- ميانه از جمله پروژههاي اولويتدار و استراتژيک استان است که از زمان به روي کار آمدن دولت توجه ويژه اي براي اتمام هر چه سريع تر آن شده است.بخش اعظم اين پروژه مربوط به عمليات رو سازي آن است که در حال حاضر نيز 52 کيلومتر ريلها از کشور هندوستان خريداري شده است وهمچنين اين پروژه از سمت ميانه تا بستان آباد بالاي 90 درصد پيشرفت کار دارد اما از سوي بستانآباد به تبريز موانعي در سر راه اين پروژه قرار گرفته است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از راه دانا، حال بايستي منتظر ماند و ديد مسئولين استاني و شهرستاني چه اقدامي در راستاي اتمام اين پروژه که مطالبه اصلي مردم شهرستان به جهت نامناسب بودن وضعيت جاده هاي مواصلاتي شهرستان و دور ماندن ميانه از اتوبان و همچنين حمايت و حل مشکلات روستاها و روستانشينان واقع در مسير اين خط آهن که بدون شک نقش بي بديلي در توسعه کشور و ظرفيت بالقوه اي براي حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي دارند، انجام خواهند داد.
سالهاست که پروژه احداث راهآهن ميانه- تبريز کليد خورده ولي تاکنون به سرانجام نرسيده و باعث ايجاد مشکلات فراواني در زمينه تردد وسايل و ادوات کشاورزان و قطع شدن دسترسي آنان به اراضي کشاورزي خود شده است.