عصر آذربایجان

گزارش خبر

کم آبي مرداد ماه تبريز زنگ هشدار بحران منابع آبي

کم آبي مرداد ماه تبريز زنگ هشدار بحران منابع آبي

1402/06/12

گروه اجتماعي: مرداد ماه تبريز با کم آبي و قطع آب برخي مناطق شهر به جهت تمام شدن آب سد سهند همراه بود و هر چند با اقدام جهادي تامين منابع جايگزين براي اين سد، چالش کم آبي اين مناطق رفع شده است اما با توجه به روند کاهشي بارش‌ها و افزايش سالانه مصرف، جلوگيري از تکرار اين وضعيت در تابستان آينده نيازمند اقدامات راهبردي و اساسي است.

گروه اجتماعي: مرداد ماه تبريز با کم آبي و قطع آب برخي مناطق شهر به جهت تمام شدن آب سد سهند همراه بود و هر چند با اقدام جهادي تامين منابع جايگزين براي اين سد، چالش کم آبي اين مناطق رفع شده است اما با توجه به روند کاهشي بارش‌ها و افزايش سالانه مصرف، جلوگيري از تکرار اين وضعيت در تابستان آينده نيازمند اقدامات راهبردي و اساسي است.
 نيمه تير ماه امسال بود که مدير عامل آبفاي آذربايجان شرقي با اشاره به کاهش 70 درصدي ميانگين بارش هاي تبريز در سال آبي جاري نسبت به بلند مدت اظهار کرد: ذخيره آب سد نهند با ظرفيت 24 ميليون متر مکعب به ميزان 3.5 ميليون متر مکعب رسيده است و اين سد به عنوان يکي از منابع تامين آب شرب تبريز براي کمتر از يک ماه ديگر آب دارد.
خارج شدن سد نهند از شبکه توليد که 13 درصد نياز آبي شهر تبريز را تامين مي کرد در کنار افزايش مصرف تابستانه باعث شد نياز 6 هزار ليتر بر ثانيه اين شهر با کسري يکهزار ليتري مواجه شود.
اين اتفاق، قطع آب مناطق شمالي شهر تبريز را که از اين سد تغذيه مي شدند در پي داشت و متوليان تامين آب اين شهر را با چالش مواجه کرد.
هر چند متوليان، وضعيت اين سد را پيش بيني کرده بودند و با اجراي رينک آبي و اتصال خطوط جنوبي به شمال شهر از طرفي و از طرف ديگر با حفر چاه هاي جديد نياز آبي مناطقي که با قطعي آب مواجه شده بودند را تامين کردند اما کسري يکهزار ليتري ناشي از خارج شدن سد نهند از شبکه توليد در کنار افزايش نياز 400 ليتري اين شهر در هر سال نياز به آينده نگري و اقدامات اساسي به منظور تکرار نشدن وضعيت کم آبي مرداد ماه امسال در سال هاي آينده را بيش از پيش ضروري مي کند.
در همين ارتباط محمد خاني مدير عامل شرکت آبفاي استان بر ضرورت سرعت بخشي در اجراي طرح انتقال آب ارس به تبريز تاکيد دارد و معتقد است در صورت عملي نشدن اين طرح تکرار وضعيت امسال در سال هاي آينده دور از انتظار نيست.
انتقال آب ارس به تبريز شروع شده است
يوسف غفارزاده مدير عامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي هم با بيان اينکه انتقال آب ارس به تبريز شروع و پيمانکار آن انتخاب شده است، گفت: پنج تا 6کيلومتر از اين خط لوله گذاري انجام شده و سفارش 20 کيلومتر لوله به کارخانه‌ها داده شده است.
وي ادامه داد: موضوع فاينانس(سرمايه گذار خارجي) اين طرح را نيز پيگير هستيم اما پيمانکار طرح قول داده تا 10 هزار ميليارد ريال براي اين طرح تا قبل از رسيدن فاينانس هزينه کند.
تکميل رينک آبي تبريز ضروري است
مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي در عين حال بر ضرورت تکميل رينک آبي تبريز تاکيد کرد و گفت: اگر اين رينگ آبي وجود داشت مشکلات ياد شده به هيچ عنوان به وجود نمي‌آمد و مردم همه شهر از آب پايدار و با کيفيت يکسان برخوردار بودند.
غفارزاده گفت: رينک جنوب به طول حدود 27 کيلومتر اجرا شده و براي اجراي لينک شمالي نيز پيگير هستيم و تلاش مي‌کنيم رينک جنوبي را که تا باسمنج رسيده است به مخزن آب باغميشه متصل کنيم.
وي با بيان اينکه اولويت تامين آب شرب از آب‌هاي سطحي است، گفت: در صورت پر شدن سد نهند چاه‌هاي حفاري شده در جنوب تبريز براي استفاده در مواقع ضروري بسته خواهند شد.
غفارزاده خاطرنشان کرد: 75 درصد از نياز آب شرب استان از آب‌هاي سطحي و 25 درصد از آب‌هاي زيرزميني تامين مي شود .
مخزن يکصد هزار متر مکعبي تبريز توان تامين مصرف هشت ساعت تبريز را دارد
غفار زاده اعلام کرد: مخزن يکصد هزار متر مکعبي تبريز که فاز اول آن با حضور معاون رييس جمهور بهره برداري شد زيرساختي اساسي براي تامين آب اين شهر و رفع تنش آبي در آن به شمار مي رود که مي تواند مصرف اين شهر را براي هشت ساعت تامين کند.
وي اظهار کرد: اين منبع به صورت 2 مخزن 50 هزار مترمکعبي طراحي و ساخته شده در مرحله نخست يکي از مخازن وارد مدار شد و يک ماه بعد نيز مخزن دوم آبگيري خواهد شد.
بنا به گفته مسوولان آب منطقه اي و مجريان اين طرح، عمليات سازه اي اين مخازن به طور کامل تمام شده است و بزرگ ترين مخزن شمال غرب به شمار مي رود.
افزايش ظرفيت مخازن آب تبريز به 600 هزار متر مکعب
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي گفت: با بهره برداري از اين مخزن، ظرفيت مخازن آب تبريز به 600 هزار مترمکعب افزايش مي يابد.
غفارزاده افزود: ساخت اين مخزن يکي از ضروريات تامين آب شرب تبريز بود که قرار بود ظرف چهار سال بهره برداري شود که با تلاش پيمانکار و مجري طرح در سه سال آماده بهره برداري شد.
وي هزينه اجراي اين مخازن به همراه خط انتقال را حدود 12 هزار ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: در ساخت اين مخزن از بهترين مصالح استفاده شده است.
وي گفت: اين مخزن در بالاترين نقطه تبريز قرار گرفته و آب موجود در آن به صورت ثقلين و بدون نياز به پمپاژ به همه جاي تبريز خواهد رسيد.
انتقال آب ارس به تبريز راه حل دائمي براي رفع تنش آبي است
هر چند اين مخزن مي تواند براي هشت ساعت آب تبريز را تامين کند اما شهرام منيري مديرعامل پاياب نيرو وابسته به قرارگاه خاتم الانبيا و پيمانکار مخزن يکصد هزار مترمکعبي ‌تبريز هم معتقد است: براي حل ريشه‌اي و دائمي تنش آبي تبريز انتقال آب ارس به اين شهر تنها راهکار است.
به نظر مي رسد در کنار اقدامات اساسي براي تامين آب پايدار تبريز بهره برداري بهينه آب در بخش هاي مختلف خانگي، کشاورزي و صنعتي ضروري است زيرا بارندگي ها رو به کاهش است و منابع سطحي و زيرزميني وضعيت مناسبي ندارند .
از همين رو مدير عامل آبفاي استان بر ضرورت صرفه جويي عمومي در مصرف آب تاکيد کرد و گفت: در صورتي که مشترکان در بخشهاي مختلف خانگي، توليدي و خدماتي نسبت به وضعيت موجود و کاهش منابع آبي احساس مسووليت نکنند در زمينه تامين نيازها با مشکل مواجه خواهيم شد.
وي اعلام کرد: 35 درصد مردم استان الگوي مصرف را رعايت نمي کنند و هر فرد در آذربايجان شرقي در طول شبانه روز 80 ليتر بيشتر از ميانگين کشوري آب مصرف مي کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، گرم شدن هوا و فرا رسيدن تابستان طاقت‌فرسا، خشکسالي هاي چندساله و کمبود بارش ها باعث افت فشار آب در برخي از مناطق کلانشهر تبريز ‌شد تا اينکه در روزهاي آخر تيرماه با خشک شدن سد نهند به عنوان يکي از منابع تامين آب قسمتي از مناطق شمال تبريز، افت فشار و قطعي آب در اين مناطق ملموس شد.
بر اين اساس طرح تامين آب جايگزين اين سد از خط زرينه رود و چاه هاي جديد اجرا شد.
پيش از اجراي اين طرح، آب شهرستان تبريز از چهار منبع خط آبرساني زرينه رود 55 درصد، خط آبرساني نهند 13 درصد، چاه‌ها (هروي، سعيد آباد، قزلجه ميدان) 31 درصد و قنات ها يک درصد تأمين مي‌شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها