عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستاي خويين به يادگار مانده از عمق تاريخ

روستاي خويين به يادگار مانده از عمق تاريخ

1395/08/02

روستاي خويين از توابع استان زنجان مراکز گردشگري بسياري دارد که دستكند »دژمنده« و حمامي باستاني، آسياب هايي كه غلات را پودر مي كرد و مساجدي كه مويد پرورش علماي باكرامت بود از آن جمله است.

گروه سيري در استان ها: روستاي خويين از توابع استان زنجان مراکز گردشگري بسياري دارد که دستكند »دژمنده« و حمامي باستاني، آسياب هايي كه غلات را پودر مي كرد و مساجدي كه مويد پرورش علماي باكرامت بود از آن جمله است.
روستاي خويين واقع در شهرستان ايجرود از توابع استان زنجان، از جمله روستاهايي است كه به دليل برخورداري از جاذبه هاي تاريخي طبيعي به عنوان روستاي نمونه گردشگري شناخته شده است. روستاي خوئين، محصور در بين کوههاست و در خود آثار ارزشمند تاريخي را جاي داده است آثاري که هريک به تنهايي روايتگر گوشه اي از تاريخ کهن و ارزشمند گذشته هستند، در اين ميان دژمنده شهري در دل کوه و در زير روستاي خوئين امروزي است که حکايت از استعداد و نبوغ و ايستادگي گذشتگان اين مرز و بوم دارد.
دارالمومنين نام ديگر خوئين بود زيرا مردمان آن اهل علم وفضيلت بوده وعلما را تکريم مي كردند در يک زمان ??? روحاني داشته، حوزه علميه خوئين درآن زمان شهرت بسزائي داشته ودرآن موقع هفت مجتهد مسلم در خوئين زندگي مي كرده اند. خوئيني ها ادب دوست وشاعر پروربوده اند از آن جمله مي توان ملا آقا وفائي مولف کتاب قيام حسيني وملايوسف آل اسحق صاحب ديوان شعر و شيخ محمد علي متخلص به سرباز در شعرهايش است همچنين مشهدي حسن حسين لوئي وآقاي شمس الدين آذري را نام برد.
مساجد خوئين
اين روستا در يک زمان هشت  مسجد فعال داشته که اولين مسجد خوئين در ارگي دره بنا گرديده ودرحال حاضر نيزبخاطر قداست آن از رونق خاصي برخورداراست.
 ميل باستاني ياکنبز »يا همان گنبد«
اين بناي تاريخي متعلق به قرن ششم هجري است و از سنگ وآجر وساروج وخاک ساخته شده وبه عنوان دکل ديدباني مورد استفاده قرار مي گرفته است. گويند ازاين کنبز چهار عدد در چهار جهت جغرافيايي روستا قرار داشته که فقط همين يک عدد باقي مانده است.
دژمنده »شهر زيرزميني«
به گفته باستان شناسان يکي از بزرگترين ساخته هاي دستي انسان در زيرزمين است، عمق تقريبي آن 40 متر ووسعت آن نيز تقريبا 4000 مترمربع است. گويند دراين شهر زميني بزرگ که اطراف آن را مغازه ها احاطه کرده بود، دروسط ميدان حوض آب به شکل لوزي وجود داشته واطراف حوض تخت هائي از چوب بوده که روي آن ها گليم انداخته  بودند.
دراين دژ زيرزميني اتاق هاي مجزا، تاقچه، تنور واستبل وطويله براي نگهداري حيوانات وانباروچهارراه هاي تو درتو درطبقات مختلف روئيت شده است. گويند درب سنگي بزرگي در ابعاد 3*2 متر  درآنجا موجود مي باشد که روي آن نوشته هائي است.
بازارخوئين
درزمانهاي قديم از شهرهاي اطراف وبزرگ مانند تبريز وقزوين جهت مبادله کالا به اين روستارفت وآمد مي شده است. گويند خوئين داراي پنج راسته بازار مجزا بوده که در مجموع 200 باب مغازه در خود جاي مي داده.
راسته بازارصباغ ها که در آن اغلب رنگرزها بوده اند، راسته بازارآهنگرها، راسته بازارزرگرها، راسته بازار مسگرها، راسته بازار نجارها، گويند درميان اين بازارها مغازه هاي ديگري مانند خياطي –آرايشگري-کفاشي-قصابي-تعميرات چراغ و ...وجودداشته اند.
اين دژزيرزميني ازطريق تونل هائي با اطراف ارتباط داشته که يکي از اين تونل ها باعبور اززير رودخانه (چاي) به روستاي قمچي قاي متصل مي شده است.
آسياب هاي خوئين
در روستاي خوئين  11 آسياب فعال وجود داشته که همگي دريک زمان فعال بوده  امانمي توانستند آرد مورد نياز مردم را برسانند. آسياب هاي خوئين از قسمت شمال روستا معروف به کلبر شروع ودردره سرخه رزان خاتمه مي يابد.ارتفاع بعضي از آسيابها به 14 متر مي رسيده است. در آسيابها از هر پنج کيلوگندم که آرد مي کردند يک کيلو بعنوان حق الزحمه برمي داشتند.
دره هاي خوئين
روستاي خوئين قديم دردره هائي واقع شده بوده که از جنگل هاي انبوه پوشيده شده بوده اند و حيوانات وحشي بسياري دراين دره هازندگي مي كردند. ارگي دره يعني دره آسياب ها، پلنگي دره زيستگاه پلنگان درزمان هاي بسيار قديم، دره سرخه رزان، آسيه دره، خولي دره، ياموذي دره، چشمه بار خوئين که در شعر شعراي خوش ذوق آمده در کوه هاي شمال شرقي روستا واقع گرديده وازطريق غازان ارخي به ارگي دره به صورت آبشار سرازير بود.
غازان ارخي وچشمه بار از آثارغازان خان جانشين کيخاتون ازنوادگان هولاکوخان مغول بوده که از خوئيني هاي فعلي بعضي به آن ها منصوب هستند. خوئين داراي آثار تاريخي و طبيعي منحصر به فردي است، ميل (كمبز) خوئين در کشور بي نظير است، شايد در کل ايران مشابه شهر زيرزميني دژمنده چهار يا پنج نمونه وجود داشته باشد.از سال 1385 به طور جدي خوئين را در رديف روستاهاي هدف گردشگري قرار دادند گرچه پيش از آن نيز مطالعات متعددي در آنجا صورت گرفته بود.
آثار سفالي پراکنده يافته شده در دژمنده حکايت از تاريخي حداقل هزار ساله دارد، نظر محققان اين است که اين آثار متعلق به دوره سلجوقيان است، البته  به نظر مي رسد قدمت تاريخي خوئين بيش از اين هاست، برخي كارشناسان باستان شناسي معتقدند  ميل خوئين حداقل داراي تاريخي 2300 ساله است. اطراف ميل آثار سفالي يافته شده است که به قبل از اسلام و مشخصا به دوره اشكانيان تعلق دارد.روستاي خويين با چنين جاذبه هايي بر تارك خود، حالا منتظررونق گردشگري است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

روستاي خويين به يادگار مانده از عمق تاريخ

روستاي خويين به يادگار مانده از عمق تاريخ
خروج

روستاي خويين از توابع استان زنجان مراکز گردشگري بسياري دارد که دستكند »دژمنده« و حمامي باستاني، آسياب هايي كه غلات را پودر مي كرد و مساجدي كه مويد پرورش علماي باكرامت بود از آن جمله است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها