عصر آذربایجان

گزارش خبر

شاهراه ترانزيتي ايران به اروپا در حسرت بهسازي

شاهراه ترانزيتي ايران به اروپا در حسرت بهسازي

1402/06/26

گروه گزارش: پروژه آزادراه تبريز- زنجان که به عنوان تنها شاهراه ترانزيتي کشور به اروپا مطرح است با نواقص متعدد در حسرت بازسازي و رفع ايرادات آسفالت است.

محمدرضا علي اشرفي

گروه گزارش: پروژه آزادراه تبريز- زنجان که به عنوان تنها شاهراه ترانزيتي کشور به اروپا مطرح است با نواقص متعدد در حسرت بازسازي و رفع ايرادات آسفالت است.
وقتي از سمت تهران از طريق آزادراه به شمالغرب کشور و شهر تبريز حرکت مي‌کنيد با گذشت زمان و نزديک شدن به زنجان خواهيد ديد وضعيت آزادراه رفته رفته بدتر شده و چاله‌ها امان راننده و سرنشينان را مي‌برد.
به گفته رانندگان بعداز گذر از زنجان به سمت تبريز وضعيت آسفالت بدتر شده و دست اندازهاي خطرناک در کنار چاله‌هاي عميق سرنشينان در خودرو را ياد راه‌هاي روستايي مي‌اندازد. اين آزادراه با اينکه مسيري ترانزيتي و مهم بوده ولي دست اندازهاي خطرناک در اين مسير مشهود است.
آنها مي‌گويند وقتي با سرعت مجاز 120 کيلومتر بر ساعت در اين آزادراه حرکت مي‌کنيم، مواجه شدن با دست اندازهاي عميق وضعيتي خطرناک و مهلک ايجاد مي‌کند، هرچند اگر مسافران از تصادف و سانحه رانندگي در امان باشند آسيب جدي به شاسي خودرو وارد خواهد شد. با اينکه از افتتاح آزادراه تبريز- زنجان بيش از 10 سال سپري مي‌شود ولي همچنان اين مسير ترانزيتي نواقص فراواني به خصوص در وضعيت آسفالت دارد.
تونل‌هايي تاريک و بدون تهويه
قصه پرغصه اين آزادراه تنها محدود به وضعيت آسفالت نشده بلکه چالش‌هاي پيش روي طولاني‌ترين تونل‌هاي دوقلوي کشور (تونل‌هاي شيبلي) بيش از ده سال است که لاينحل باقي مانده است. اين تونل‌ها هرکدام با دو هزار و 522 متر طول و 11 متر عرض فاقد تهويه بوده و در بيشتر ايام سال تاريک است. همچنين نبود روشنايي و نداشتن خط کشي در بسياري از مسير دغدغه ديگر رانندگان است، به خصوص اينکه اين مسير ترانزيتي بوده و روزانه صدها کاميون و تريلي داخلي و خارجي در اين مسير تردد مي‌کنند.
گران‌ترين عوارض جاده‌اي در بي استانداردترين آزادراه کشور
نکته جالب ديگر اينکه مسير زنجان به بستان آباد با عوارض 10 هزار توماني براي خودروهاي سواري و مسير بستان آباد به تبريز با نرخ عوارض پنج هزار توماني جزو گران‌ترين عوارضي‌هاي آزادراهي کشور محسوب مي‌شوند که وضعيت راه در آنها نامناسب و غيراستاندارد است.هر بار عوارض اين آزادراه افزايش مي‌يابد متوليان امر مي‌گويند بايد براي تأمين هزينه لکه‌گيري و بهسازي آسفالت اين آزادراه عوارض از مسافران اخذ شود ولي خبري از بهسازي و رسيدگي به وضعيت جاده نيست.
گلايه امام جمعه تبريز از وضعيت آزادراه تبريز- زنجان
وضعيت نامناسب آزادراه حتي صداي اعتراض امام جمعه تبريز و نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي را نيز درآورد و حجت الاسلام آل هاشم در سفر اخير رئيس جمهور به تبريز با انتقاد شديد از وضعيت آسفالت آزادراه تبريز- زنجان گفت: مردم از شکستن چندين باره شاسي خودروهايشان در اين مسير گله مند هستند.امام جمعه تبريز با انتقاد از اينکه اين آزادراه در اختيار بانک ملي بوده و اين بانک هيچ اقدامي براي بهبود وضعيت مسير انجام نمي‌دهد از رئيس جمهور درخواست کرد تا اين شاهراه ترانزيتي کشور بازسازي شود.
دستور ويژه رئيس جمهور براي بهسازي وضعيت آسفالت آزادراهاعتراض‌ها نسبت به وضعيت آزادراه تبريز- زنجان به گوش رئيس جمهور رسيد و آيت الله رئيسي دستور ويژه اي براي بهسازي وضعيت آسفالت آزادراه صادر کرد.رئيس جمهور در سفر هيئت دولت به آذربايجان شرقي در 18 خرداد ماه با تاکيد بر اينکه بخش عمده‌اي از حمل‌ونقل و ارتباطات جاده‌اي کشور بر عهده اين آزادراه است، دستور داد تا مشکلات اين مسير برطرف شود.
سرمايه گذار آزادراه تبريز- زنجان بانک ملي است
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان‌شرقي به وضعيت نامناسب آزادراه تبريز- زنجان اعتراف کرد و افزود: در سفر دوم استاني رئيس‌جمهور به آذربايجان شرقي 1,200 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه‌هاي راهداري از جمله آزادراه زنجان – تبريز اختصاص يافت.اروجعلي عليزاده با تاکيد بر اينکه سرمايه گذار آزادراه تبريز- زنجان بانک ملي است، گفت: هنوز بانک ملي اين پروژه را تحويل راهداري که بهره بردار اين پروژه بوده، نداده است.وي سپس در اين خصوص با پذيرفتن ايرادات متعدد آزادراه تبريز- زنجان ادامه داد: به دليل وضعيت نامناسب اين آزادراه در سفر دوم استاني مصوب شد بانک ملي 3,000 ميليارد ريال براي بهسازي و ايمن‌سازي آزادراه هزينه کند.
بانک ملي به تعهداتش عمل نکرده است
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي زنجان نيز در اين خصوص با بيان اينکه آزادراه زنجان-تبريز توسط سرمايه‌گذار يعني بانک ملي احداث شده است، افزود: مسئوليت نگهداري آن نيز بر عهده بانک ملي است، از اين رو ما مجوزي نداريم تا از محل اعتبارات دولتي در اين حوزه هزينه‌کردي داشته باشيم.جعفر قزوينيان با اشاره به مصوبات سفر اخير رياست جمهوري به استان آذربايجان شرقي که يکي از دلايل مهم اين سفر، حل اساسي مشکلات مربوط به آزادراه زنجان- تبريز بوده است، گفت: در اين سفر مصوب شده است آزادراه زنجان- تبريز از بخش خصوصي به دولت تحويل شود تا مشمول بهره‌مندي از اعتبارات دولتي شود. اميدواريم با پيگيري کميسيون‌هاي دولتي، ظرف 2 ماه آينده موضوع بررسي شود تا سال آينده بتوانيم از محل منابع دولتي، اقدامات مؤثري در اين محور انجام دهيم.
قزوينيان با بيان اينکه وضعيت رويه محور آزادراه زنجان- تبريز به هيچ عنوان مناسب نيست، از پيگيري‌هاي رفع اين ضعف توسط دادستان، استانداري و اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان خبر داد و گفت: سرمايه‌گذار مربوطه متعهد بوده که بعد از گذشت 12 سال، عمليات روکش کامل آسفالت را انجام دهد اما اقدامي در اين حوزه نکرده است، البته سرمايه‌گذار براي عدم انجام برخي تعهدات خود دلايلي دارد.وي عنوان کرد: در سفر استاني رئيس جمهور به آذربايجان شرقي مصوب شده است آزادراه زنجان- تبريز از بخش خصوصي به دولت تحويل شود تا مشمول بهره‌مندي از اعتبارات دولتي شود. اميدواريم با پيگيري کميسيون‌هاي دولتي، ظرف 2 ماه آينده موضوع بررسي شود تا سال آينده بتوانيم از محل منابع دولتي، اقدامات مؤثري در اين محور انجام دهيم.
تخصيص 3 هزار ميليارد ريال براي بهسازي وضعيت آزادراه تبريز- زنجان
دبير کميسيون هماهنگي بانک‌هاي آذربايجان شرقي و سرپرست بانک ملي استان نيز از تخصيص 3 هزار ميليارد ريال به بهسازي وضعيت آسفالت آزادراه تبريز- زنجان توسط بانک ملي و با دستور رئيس جمهور خبر داد.عادل غلامي با تاکيد بر اينکه بايد راهداري براي استفاده از اين اعتبار براي بهسازي آزادراه اقدام کند، اظهار داشت: فعلاً اين اداره کل اقدامي براي استفاده از اين اعتبار انجام نداده است.وي افزود: پروژه‌هاي آزادراه و بزرگراه‌هاي ميانه- سرچم، صوفيان- شبستر، بستان آباد- سراب، مراغه- هشترود و تصفيه خانه ملکان با سرمايه‌گذاري بانک ملي در حال اجراست.
بانک ملي از انجام روکش آسفالت آزادراه امتناع کرد
معاون وزير راه و شهرسازي نيز با اظهار تأسف از وضعيت آزادراه تبريز- زنجان گفت: بانک ملي از انجام روکش آسفالت آزادراه امتناع کرده است. خيراله خادمي با تاکيد بر اينکه سرمايه گذار اين آزادراه بانک ملي است، افزود: ما از اين بانک مي‌خواهيم که آزادراه تبريز- زنجان را تحويل دولت دهد.وي سپس با اشاره به اينکه هزينه روکش آسفالت بالا است و اين دليل امتناع بانک از اجراي پروژه بوده، ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازي در تلاش هستيم که آزادراه به دولت تحويل داده شود تا مشمول هزينه کرد اعتبارات دولتي شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بي کيفيت بودن آسفالت، نبود علائم و تقاطع‌هاي غير همسطح، نشست‌هاي غير فني عقبه‌هاي پل‌ها، فقدان سيستم روشنايي، نبود گاردريل در برخي قسمت‌هاي مسير، مشکلات روشنايي و نيز کمبود مجموعه‌هاي خدماتي و رفاهي در طول اين سال‌ها در اين آزادراه مشکل آفرين بوده است و انتظار مي‌رود تا مسئولان امر براي برطرف کردن اين مشکلات همت کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها