عصر آذربایجان

گزارش خبر

پيکره سنگي بابا داوود، ابوالهول ايران

پيکره سنگي بابا داوود، ابوالهول ايران

1395/09/21

پيکره سنگي بابا داوود عنبران در استان اردبيل معروف به ابوالهول ايران و نگهبان درياي مازندران ظرفيت گردشگري تاريخي و طبيعي بي نظير با قابليت جهاني است که تا اکنون به دلايل نامشخص، مهجور مانده و معرفي نشده است.

گروه تاريخي: پيکره سنگي بابا داوود عنبران در استان اردبيل معروف به ابوالهول ايران و نگهبان درياي مازندران ظرفيت گردشگري تاريخي و طبيعي بي نظير با قابليت جهاني است که تا اکنون به دلايل نامشخص، مهجور مانده و معرفي نشده است.
پيکره سنگي بابا داوود عنبران در 40 کيلومتري شهر اردبيل و در شهر عنبران از توابع شهرستان نمين واقع شده‌است. ارتفاع اين پيکره بي نظير حدود 20 متر بوده و به شکل انساني که به روبرو نظاره گر مي باشد، تشکيل شده‌ است.
اين پيکره شبيه مجسمه ابوالهول در مصر بوده و برغم عدم معرفي و پرداخت در مولفه هاي گردشگري هر ساله پذيراي گردشگراني است که به آثار باستاني، طبيعي و تاريخي علاقمند هستند.
با طي مسافتي حدود يک کيلومتر از شهر عنبران به سوي روستاي مرزي و تاريخي "عنبران عليا" در دره معروف به "تانگي" بالاتر از چشمه "خان بلاغي" بر بلنداي تپه‌اي معروف به بابا داوود پيکره عظيم و ابوالهول ايران قرار دارد که يادآور پيکره سنگي ابوالهول مصر است.
اين پيکره سنگي جلوه گر سيماي نيم تنه انساني است غول پيکر که در کنار آن تمساحي عظيم الجثه آرميده است، در دامنه اين بناي حيرت انگيز غاري بزرگ قرار دارد که بر اهميت اکوتوريسمي اين مجموعه ديدني مي افزايد.
اين پيکره داراي برجستگي هايي شبيه چشم، دهان و چانه انسان است و وجود آن طبيعي به نظر مي رسد که در اثر فرسايش به اين شکل در آمده است، ولي نقش انسان در حالت دادن به پيکره را نيز نمي توان ناديده گرفت.
به گفته کارشناسان در اطراف اين پيکره که در کنار رودخانه روستاي عنبران واقع شده زيارتگاهي وجود داشته که به مرور زمان از بين رفته است. همچنين يک شکاف غار مانند سنگي موسوم به "چله خانه بابا داود" در پايين دست پيکره سنگي ديده مي شود. در اعتقادات و باور هاي مردم عنبران و نمين پيکره سنگي "بابا داوود" جايگاهي عميق در تاريخ فرهنگ و تمدن اين سرزمين داشته که جداي از تاريخ و فرهنگ غني عنبران و سرزمين بزرگ تالش نيست.
اينجا منطقه اي است که به هر سو بنگريم انگار بريده تاريخ ايران زمين مانند زبان باستاني، گورهاي متعلق به دوران پيش از اسلام، روستاهاي مخروبه، لباس هاي محلي، زيارتگاه ها و... در اين موزه بکر و دست نخورده براي نسل هزاره سوم به وديعه نهاده شده است.
اين منطقه به جهت دنج و آرام بودن بزرگاني از اوليا الله را در خود پرورش داده که به سيرو سلوک و عبادت و چله نشيني و راز و نياز بدون تکلف و ريا با يگانه هستي بخش عالميان پرداخته اند به همين جهت بعد معنوي اين مکان ارجهيت بيشتري دارد بطوري که اهالي براي اداي نذرو قرباني خود به آنجا مراجعه مي کردند. احاطه اين پيکره سنگي توسط کوه هاي سر به فلک کشيده همانند قلعه اي طبيعي سترگ بر افسانه اي بودن آن دامن مي زند به جهت وجود آثاري از آبگير و سد در قسمت شمالي پيکره اهالي اعتقاد دارند اين مجسمه به دليل شباهت به صورت انسان توسط اجدادشان تراشيده شده تابه شکل کنوني در آمده است.
شواهد موجود در اطراف پيکره بيانگر اطراق افرادي در کنار آن براي مدتي طولاني بوده که آثاري را از خود بجاي گذاشته اند اما براي يک نتيجه گيري علمي تکيه بر آرا و نظر عامه مردم نمي تواند ذهن کنجکاو گردشگران را آرام کند.
پژوهشگران و کارشناسان تاريخ باستان اردبيل عقيده دارند که بايد با در نظر گرفتن لايه هاي فرهنگي و زبان باستاني منطقه، مطالعات عميقي برنامه ريزي شود تا هويت واقعي اين پديده و اثر بي نظير مشخص شود. رضا فاروج از جمله پژوهشگراني است که تاکيد مي کند علاوه بر اين به جهت جداسازي بخشي از عنبران از خاک ايران و وجود آثار تاريخي مرتبط در آنسوي مرز بايد از سازمان هاي بين المللي و نيز باستان شناسان جمهوري آذربايجان براي روشن شدن زواياي پنهان پيکره سنگي بابا داوود عنبران بهره گرفت.
وي يادآور مي شود که بي شک با بررسي و اظهار نظر کارشناسان، باستان شناسان و پژوهشگران آوازه اين اثر طبيعي در دنيا شنيده خواهد شد تا علاوه بر گردشگران داخاي شاهد حضور گردشگران خارجي در اين منطقه باشيم.
اين کارشناس تاريخ باستان استان متذکر مي شود پرداخت اين اثر در حوزه گردشگري مي تواند حلقه گردشگري گردنه حيران - اردبيل و سرعين را به خوبي تکميل کند که اين مهم ضمن افزايش اقامت گردشگران در منطقه بر ميزان رضايت مندي آنها نيز تاثير بسزايي خواهد داشت.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اين اکوسيستم و مجموعه گردشگري در کنار بازار هفتگي عنبران و ديدني هاي شهر نمين نظير تله کابين، جنگل فندقلو، پيست اسکي روي چمن، دشت گل‌هاي بابونه، گل کمياب و ملي سوسن چلچراغ، شغاله دره، موزه، خانه‌ها و مساجد تاريخي و صنايع دستي از جمله گليم، مسند، کيف و جوراب، جاجيم و انواع ديگر دست بافته هاي اهالي مرز نشين عنبران قادر خواهند بود همانند کفه اي ديگر از ترازوي گردشگري استان اردبيل مي تواند در جذب گردشگران موثر باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پيکره سنگي بابا داوود، ابوالهول ايران

پيکره سنگي بابا داوود، ابوالهول ايران
خروج

پيکره سنگي بابا داوود عنبران در استان اردبيل معروف به ابوالهول ايران و نگهبان درياي مازندران ظرفيت گردشگري تاريخي و طبيعي بي نظير با قابليت جهاني است که تا اکنون به دلايل نامشخص، مهجور مانده و معرفي نشده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها