عصر آذربایجان

گزارش خبر

اماکن قديمي پادگان لشکر 64 پياده اروميه نماد تاريخ اين شهر است

اماکن قديمي پادگان لشکر 64 پياده اروميه نماد تاريخ اين شهر است

1399/06/16

گروه تاريخي: 7 سال از واگذاري اراضي پادگان لشکر 64 اروميه براي کاربري غيرنظامي مي‌گذرد و از آن زمان نيز کش‌و‌قوس‌هاي فراواني را پشت سر گذاشته و حال طبق گفته مدير مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي عمليات احياي ابنيه تاريخي پادگان لشکر 64 اروميه آغاز مي شود.

گروه تاريخي: 7 سال از واگذاري اراضي پادگان لشکر 64 اروميه براي کاربري غيرنظامي مي‌گذرد و از آن زمان نيز کش‌و‌قوس‌هاي فراواني را پشت سر گذاشته و حال طبق گفته مدير مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي عمليات احياي ابنيه تاريخي پادگان لشکر 64 اروميه آغاز مي شود.

اراضي پادگان لشکر 64 اروميه از زمان بازگشايي در پنجم آبان ماه 92 تاکنون کش‌وقوس‌هاي فراواني را پشت سر گذاشته، گاه درختان قديمي و کهن‌سال اين اراضي که قدمتي به‌درازاي 80 سال داشتند قطع و تبديل به خاکستر شد و گاه اختلاف‌هاي مديريتي و برنامه‌ريزي‌هاي مختلف براي تغيير کاربري در بي‌تحرک ماندن اين اراضي ايفاي نقش کرده است.
طبق مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران پيرامون طرح يکپارچه‌سازي اراضي پادگان لشکر 64 پياده اروميه در تکميل طرح اراضي اين پادگان لازم است طرحي يکپارچه براي کل عرصه با عنوان »پروژه طراحي شهري پادگان اروميه« در مقياس 1/5000 اسناد تفصيلي در مقياس 1/2000، طرح جزئيات فضاي شهري در مقياس‌هاي 1/500 الي 1/200 با جزئيات اجرايي مربوطه و اسناد هدايت و کنترل طرح و برنامه تحقق‌پذيري، ظرف مدت 6 ماه با ملاحظات، ضوابط و مقررات زير توسط اداره کل راه و شهرسازي استان تهيه شود و به‌تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري برسد.نظر بر اينکه ابنيه تاريخي موجود در هر شهر تاريخ و هويت آنجا را شکل مي‌دهد و نشان‌دهنده اصالت و پيشينه شهري است اغلب مردم و کارشناسان شهري معتقدند که نبايد بافت تاريخي و قديمي اين پادگان که زماني محل استقرار سربازان و نظامياني بود که رشادت‌هاي فراواني براي اين سرزمين انجام داده بودند از بين رفته و ساختمان‌هاي جديد که حرفي از گذشتگان و تاريخ اين شهر را براي گفتن ندارند ساخته شود.هزينه 30ميليارد ريال براي مرمت بناهاي تاريخي اراضي لشکر 64  بنا به گفته مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي بيش از 40 بناي تاريخي در محل پادگان لشکر 64 پياده اروميه وجود دارد که مرمت و بازسازي مي‌شوند.
جليل جباري با اشاره به جزئيات طرح نهايي مربوط به اين اراضي که با رويکرد حفاظت از فضاي سبز موجود با درختان کهنسال و حفاظت از بناهاي تاريخي دوره پهلوي انجام مي‌گيرد مي‌گويد: اعطاي حداکثر کاربري‌هاي عمومي در مقياس شهري شامل گردشگري تفريحي با مساحت تقريبي 2.5 هکتار، باغ‌موزه، پارک و صنايع‌دستي به‌مساحت تقريبي 9هکتار، پارک و فضاي سبز به‌مساحت تقريبي 11 هکتار، ميراث تاريخي تجاري به‌مساحت تقريبي 2.9 هکتار، تجاري خدماتي با حفظ بناهاي تاريخي و رعايت ضوابط ميراث فرهنگي به‌مساحت تقريبي 8.7 هکتار و تجاري خدماتي به‌مساحت تقريبي 4.6 هکتار به‌تصويب مراجع استاني و نهايتاً در جلسه  شوراي عالي شهرسازي و معماري به‌تصويب رسيده است.وي افزود: بايد در حفظ آثار و ابنيه تاريخي موجود در اراضي ستاد لشکر 64 اروميه از منظر ميراث مادي و ناملموس به‌عنوان پشتوانه تاريخي و فرهنگي استان تلاش کرده و تمامي ضوابط و مقررات ميراث فرهنگي در همه مراحل تهيه طرح در اين اراضي رعايت شود.
آغاز عمليات احياي ابنيه تاريخي پادگان لشکر 64 اروميه
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان‌غربي  همچنين از آغاز عمليات حفاظت و احياي ابنيه تاريخي پادگان لشکر 64 اروميه خبر داد. جليل جباري، ، با اعلام اين مطلب اظهار کرد: با توجه به مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري بخشي از پادگان لشکر 64 اروميه به عنوان باغ‌موزه تعريف شده است.وي افزود: در اين پادگان تعدادي بناي تاريخي وجود دارد که با بررسي‌هاي انجام شده واجد ارزش شناخته شدند که قابليت تبديل به موزه شدن را دارند.مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان‌غربي ادامه داد: براين اساس اين اداره‌کل برحسب وظيفه ذاتي و از محل اعتبارات سفر استاني رييس‌جمهور به مبلغ 20 ميليارد ريال، مرمت و حفاظت از دو بناي تاريخي اين پادگان را آغاز کرده است. وي تصريح کرد: براي اجراي عمليات مرمت و احياي بناهاي تاريخي اراضي لشکر 64 اروميه، در چندين ماه گذشته بارها مذاکرات و ملاقات‌هاي مختلفي با مسئولان ارتش و ساير مسئولان مربوطه انجام شده است.جباري خاطرنشان کرد: در نهايت با تلاش‌ها و پيگيري‌هاي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان‌غربي مجوز لازم براي شروع عمليات مرمتي در پادگان لشکر 64اروميه صادر شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها