عصر آذربایجان

گزارش خبر

ساختمان قديم شهرداري خوي

ساختمان قديم شهرداري خوي

1395/10/19

ساختمان قديم شهرداري خوي مابين خيابان هاي شريعتي و صمدزاده و در سمت شمالي حياط مسجد سيدالشهدا(ع) واقع شده است.

گروه سيري در استان ها: ساختمان قديم شهرداري خوي مابين خيابان هاي شريعتي و صمدزاده و در سمت شمالي حياط مسجد سيدالشهدا(ع) واقع شده است.
تاريخ احداث ساختمان، بنابر نوشته کتيبه اي که بر سر در ورودي شرقي از خيابان نصب شده است مربوط به سال1312 شمسي است.
شهرداري خوي در سال 1307 شمسي  به دست استاد علي اکبر توانا (معمار مشهور خويي) در محل ساختمان قديم شهرداري تاسيس شد.
اين بنا در فهرست آثار تاريخي به شماره  2393 به ثبت رسيده است. به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي، نقوش گياهي و طرح هاي نزئيني غربي و يوناني و رومي که در ساختمان به کار رفته است، مربوط به اواخر دورة قاجاريه است.
بناي اين ساختمان از دو نوع ستون، که تأثير گرفته از ستون هاي مربوط به روميان و دورة هندسي يونان باستان  است. پوشش بناي بام ساختمان شهرداري، از دو نوع پوشش استفاده شده است. يکي به صورت پوشش مسطح شيب دار (خرک پوش به روش خرپاي غربي) و ديگري به نحوه گنبددار، که نيمه طولي غربي پشت بام به روش پوشش شيرواني است و نيز در دو جهت شمال شرقي و جنوب شرقي در نيمة طولي شرقي پشت بام دو گنبد که قوس آنها نزديک به قوس هلوچين يا بيزکُند است و خيزي نزديک به دايره دارد، استفاده شده است که احتمالاً از ورق گالوانيزه پوشيده شده اند.
از ديگر برجستگي‌هاي اين بنا، نقوش تزئيني به‌کار رفته در آن است، نقشي که در بلندترين قسمت سر در ورودي شرقي بنا قرار گرفته يک شاخه گل دسته بندي شده با نقش پيچک به صورت قرينه سازي انعکاس است.
چون اين بنا در گذشته جزو ساختمان هاي حکومتي شمرده مي شده و از دوران باستان نيز شيران نگهبانان نمادين قصرها و آرامگاه ها بودند و تصور مي رفت درنده خويي آن‌ها سبب دور کردن تأثيرات زيان آور مي شد، به همين خاطر از اين نوع نقوش حيواني در ساختمان هاي سلطنتي و حکومتي در دوره هاي مختلف استفاده مي_کردند. در دو طرف نقش سرشير مورد استفاده قرار گرفته شده است. در بالاي پنجره داخل قوس نماهاي ساختمان، از گل، برگ و غنچه، انواع ساقه گل ها و انگور با نقوش ختايي و چند مورد اسليمي و خورشيد مورد استفاده قرار گرفته است و تمام نقوش گچبري که در ساختمان به‌کار رفته‌اند به شيوه گچ‌بري برهشته کار شده‌اند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ساختمان قديم شهرداري خوي

ساختمان قديم شهرداري خوي
خروج

ساختمان قديم شهرداري خوي مابين خيابان هاي شريعتي و صمدزاده و در سمت شمالي حياط مسجد سيدالشهدا(ع) واقع شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها