عصر آذربایجان

گزارش خبر

گلمان اقدامي ماندگار براي شهرنشيني مدرن در آذربايجان‌غربي

گلمان اقدامي ماندگار براي شهرنشيني مدرن در آذربايجان‌غربي

1399/07/13

گروه اجتماعي : منطقه گلمان به مساحت 21 هزار و 100 هکتار در 15 کيلومتري شهر اروميه، مدتي است با احداث پنج هزار و 610 واحد مسکن مهر و گسترش زيرساخت‌هاي شهري پذيراي جمعيتي بالغ بر 2 هزار و 153 خانوار بوده و اين منطقه با حمايت دولت تدبير و اميد و نگاه توسعه محور مسوولان به شهر تبديل شد تا از امکانات رفاهي و شهري برخوردار شده و نمادي براي شهرنشيني مدرن در آذربايجان غربي باشد. رشد جمعيت شهرنشيني و افزايش مهاجرت به شهرها، منجر به توسعه غير قابل کنترل نواحي شهري، کاهش سطح رفاه انساني، نيل به سمت حومه نشيني و بروز مشکلات فراوان براي مديران به ويژه در کشورهاي در حال توسعه شده است.

گروه اجتماعي : منطقه گلمان به مساحت 21 هزار و 100 هکتار در 15 کيلومتري شهر اروميه، مدتي است با احداث پنج هزار و 610 واحد مسکن مهر و گسترش زيرساخت‌هاي شهري پذيراي جمعيتي بالغ بر 2 هزار و 153 خانوار بوده و اين منطقه با حمايت دولت تدبير و اميد و نگاه توسعه محور مسوولان به شهر تبديل شد تا از امکانات رفاهي و شهري برخوردار شده و نمادي براي شهرنشيني مدرن در آذربايجان غربي باشد. رشد جمعيت شهرنشيني و افزايش مهاجرت به شهرها، منجر به توسعه غير قابل کنترل نواحي شهري، کاهش سطح رفاه انساني، نيل به سمت حومه نشيني و بروز مشکلات فراوان براي مديران به ويژه در کشورهاي در حال توسعه شده است.
اجراي رويکردهاي نوين در توسعه متوازن مناطق شهري، گامي بزرگ در تمرکززدايي و اسکان پايدار شهرها محسوب مي‌شود و بر اين اساس ايجاد شهرهاي جديد، فرصتي براي سرمايه‌گذاري و تجربه‌اي جديد از زندگي شهري در نزديکي کلان‌شهرها را فراهم مي‌کند.
شهر گلمان در 15 کيلومتري شرق اروميه و در مسير جاده گلمانخانه قرار دارد و طرح مسکن مهر در آن اجرايي شده است ولي به دليل دور بودن از مرکز آذربايجان غربي امکانات زيرساختي و رفاهي با محدوديت به اين مکان مي‌رسيد و اين امر خريداران مساکن مهر را با مشکل مواجه کرده بود.
با حمايت و توجه توسعه محور دولت تدبير و اميد اين محل به شهر جديد تبديل شد تا روند توسعه در دولت بدون محدوديت ادامه يابد و مردمان ساکن اين منطقه نيز بتوانند از خدمات شهرنشيني بهره‌مند شوند.
"افسانه سلامت" يکي از بانوان خانه‌دار ساکن در اين محل گفت: کساني که براي رفت و آمد به اين محل از وسايل نقليه عمومي استفاده مي‌کردند، به دليل دور بودن و قرار گرفتن در خارج از محدوده شهري، با مشکل مواجه مي‌شدند که خوشبختانه با آمدن امکانات رفاهي اين مشکل رفع شده است.
"رقيه جعفري" نيز در اين رابطه گفت: با تبديل شدن اين منطقه به شهر دسترسي ما به وسايل و امکانات رفاهي بسيار راحت شده و ديگر به فکر فروختن مسکن و فرار کردن از اين منطقه نيستيم.
"اميد صفري" ديگر شهروند گلماني بيان کرد: تبديل شدن اين منطقه به شهر درخواست همه ساکنان اين شهرک بود زيرا در اين صورت امکانات زيرساختي و توسعه‌اي در اين منطقه رواج مي‌يابد.
*طراحي شهر جديد گلمان مي‌تواند به صيانت از هويت باغ‌شهر اروميه کمک کند
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه دغدغه ساماندهي اين منطقه و تامين نيازهاي خدماتي مردم موجب شکل‌گيري کارگروه بررسي راهکارهاي مديريت بهينه اراضي و توسعه منطقه منفصل گلمان اروميه شد، گفت: تشديد نياز به ارتقاي کيفيت زندگي ساکنان منطقه سبب شد بازديدها و تشکيل جلسات کارشناسي در دفتر شوراي‌عالي شهرسازي و معماري و جلسات استاني به شکل متناوب برگزار شود.
سيد محسن حمزه‌لو بيان کرد: در نهايت در 16 تير امسال در پنجمين جلسه شوراي‌عالي معماري و شهرسازي، موضوع ارتقاي منطقه گلمان به شهر جديد و اصلاح محدوده و حريم شهر اروميه مطرح و با کليات تبديل منطقه منفصل گلمان به شهر جديد موافقت شد.
وي ادامه داد: کنترل رشد جمعيت در شهر اروميه، تجربه شهرسازي نوين، پاسخ‌گويي به نيازهاي مسکن اقشار گوناگون، جلوگيري از مهاجرت‌هاي بي‌رويه به نقاط شهري، ساماندهي فضاي سکونت‌گاه‌ها، جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت اراضي و بازدارندگي از تخريب اراضي کشاورزي از مزاياي تبديل گلمان به شهر جديد است.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي تاکيد کرد: اجراي الگوهاي جديد در عرصه شهرسازي به ويژه طراحي شهر جديد گلمان با رويکرد گردشگري و ارائه خدمات متنوع اجتماعي مي‌تواند به صيانت از هويت باغ‌شهر اروميه بيش از اين کمک کند.
*تبديل منطقه گلمان به شهر، نقش موثري در تامين مسکن دارد
استاندار آذربايجان‌غربي نيز گفت: با تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، منطقه گلمان اروميه به شهر جديد تبديل شده است.
محمدمهدي شهرياري افزود: تبديل اين منطقه به شهر جديد مي‌تواند در بحث تامين مسکن طرح اقدام ملي نيز نقش ويژه‌اي ايفا کند.
وي با اشاره به مزيت‌هاي اين شهر اضافه کرد: طراحي شهري با رويکرد گردشگري و ساخت و سازهاي اين منطقه بر اساس قوانين شهري و نيز ارائه خدمات متنوع اجتماعي از جمله مزيت هاي شهر جديد گلمان است.
*بهره برداري19 بيش از ?? درصد واحدهاي مسکوني شهر گلمان
مجري تاسيس شرکت عمران شهر جديد گلمان در اروميه با اشاره به پيش‌بيني 180 هزار نفري براي جمعيت اين شهر در افق 1420 گفت: ساخت و ساز در اين شهر همچنان ادامه دارد و بيش از 91 درصد واحدهاي مسکوني در دست احداث اين منطقه، بهره‌برداري شده است.
ناصر ناصري‌قامت افزود: يک هزار و 138 واحد مسکن در اين شهر با پيشرفت 94 درصدي درحال احداث است که يک هزار و 38 واحد بهره‌برداري شده و 100 واحد به زودي بهره‌برداري خواهدشد.
وي اضافه کرد: هم‌اکنون شهر جديد گلمان با مساحت 2 هزار و 112 هکتار تشکيل شده و با توجه به مساحت 390 هکتاري خارج از محدوده مصوب، در تلاش هستيم اين بخش نيز به محدوده اضافه شود تا کل مساحت شهر به 2  هزار و 502 هکتار برسد.
وي با اشاره به اينکه شهرهاي جديد طبق قانون توسط شرکت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد اداره و شرکت عمران شهر جديد گلمان، شرکتي دولتي، داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و در آستانه تاسيس است، اضافه کرد: تاسيس، تهيه و اجراي طرح‌هاي شهرسازي معماري، نقشه‌هاي تفکيکي، آماده‌سازي اراضي ايجاد بناها، تاسيسات شهري، مسکوني، توليدي و اقتصادي و ساير اقدامات اجرايي در اراضي تامين شده شرکت و مشارکت با اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي خواهد بود.
نماينده تام‌الاختيار مديرکل و مجري ويژه تأسيس شرکت عمران شهر جديد گلمان بيان کرد: آب شرب شهر جديد گلمان در حال حاضر با سه چاه عميق با ظرفيت 120 ليتر در ثانيه تامين و تصفيه‌خانه در حال حاضر با ظرفيت 6 هزار و 840 مترمکعب در شبانه‌روز براي 45 هزار نفر خدمات‌رساني مي‌کند.
ناصري‌قامت اظهار کرد: با توجه به پيش‌بيني انجام گرفته براي افق 1420 و رسيدن جمعيت به 180 هزار نفر با احداث فاز توسعه شبکه آب و فاضلاب، ظرفيت تصفيه‌خانه به 27 هزار و 360 مترمکعب در شبانه‌روز افزايش و امکان خدمات‌رساني به جمعيت پيش‌بيني شده در افق 1420 محقق مي‌شود.
وي در خصوص آخرين وضعيت ساخت ‌و ساز در اين شهر نيز گفت: از 2 هزار و 688 واحد آپارتماني که هم‌اکنون پيشرفت فيزيکي 90 درصدي دارند، يک هزار و 764 واحد به بهره‌برداري رسيده و 924 واحد باقيمانده مشکلاتي حقوقي و اعضا با تعاوني هاي خود را دارند که با حل مسائل و مشکلات آنان، تحويل متقاضيان خواهد شد.
وي در خصوص ايجاد خدمات روبنايي شهر جديد گلمان، اظهارکرد: هم‌اکنون 2 مدرسه 10 و 12 کلاسه، درمانگاه، يک باب مسجد، مجموعه ورزشي، مرکز تجاري و چهار پارک در اين شهر ايجاد شده و مشغول ارائه خدمات است.
وي تاکيد کرد: طي قرارداد با شرکت مشاورين معماري وشهرسازي بازنگري طرح و توسعه وعمران جامع شهرجديد گلمان شروع شده و درخصوص دانشگاه آزاد شهرجديد گلمان در سال 1400شاهد پذيرش، دانشجو در اين دانشگاه که ساختمان آن حدود پنج هزار متر مربع مي‌باشد خواهيم بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ،  16  تير امسال با حضور استاندار، مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي و شهردار اروميه جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري در تهران برگزار و پيگيري‌هاي چندين ساله به ويژه پيگيري هاي يکسال اخير، شهرک منفصل گلمان به شهر جديد گلمان تبديل شد.شهرک گلمان در 15 کيلومتري شرق اروميه و در مسير جاده گلمانخانه قرار داشته و طرح مسکن مهر در آن اجرايي شده بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها