عصر آذربایجان

گزارش خبر

به خاطر حجابم پيشنهاد تيم‌هاي ارمنستاني و قرقيزستاني را رد کردم

پيشکسوت دو و ميداني آذربايجان‌شرقي:

1395/10/19

مربي و پيشکسوت دو و ميداني گفت: در دوران ورزش حرفه‌اي تيم‌هاي ارمنستاني و قرقيزستاني از من براي حضور در تيم‌هاي خود دعوت کردند ولي چون مسأله حجاب وجود داشت پيشنهاد آنها را رد کرده‌ام.

گروه ورزشي:  مربي و پيشکسوت دو و ميداني گفت: در دوران ورزش حرفه‌اي تيم‌هاي ارمنستاني و قرقيزستاني از من براي حضور در تيم‌هاي خود دعوت کردند ولي چون مسأله حجاب وجود داشت پيشنهاد آنها را رد کرده‌ام. ورزش کردن بدون شک به حفظ سلامت جسمي و روحي، تعادل سيستم متابوليک بدن، حفظ تناسب اندام و تقويت عضلات اصلي کمک مي‌کند. اهميت ورزش را مي‌توان در توصيه‌هاي امامان معصوم و بزرگان دين مشاهده کرد و بيانگر روشن آن، سفارش حضرت محمد (ص) در زمينه يادگيري شنا، اسب‌سواري و تيراندازي را عنوان کرد. نکته قابل توجه اين است وقتي سخن از ورزش باشد تفاوتي ميان زن و مرد وجود ندارد و زنان بيشتر از مردان احتياج به ورزش دارند که امروزه کسب مدال‎هاي متعدد بانوان ورزشکار ايراني در مسابقات مختلف از جمله ميادين برون‎مرزي نشان‎ از پيشرفت ورزش بانوان نسبت به سال‎هاي گذشته دارد که با اندکي توجه اين پيشرفت پايدار و چشم‌گيرتر خواهد بود. در اين راستا مصاحبه تفصيلي با زهرا قمي، بانوي دو و ميداني کشور و مربي تيم استان آذربايجان‌شرقي انجام شده که توجه شما را به آن جلب مي‌کنيم.
*خودتان را معرفي کنيد؟
زهرا قمي هستم، کارشناسي ارشد رشته تربيت بدني که از سال 1368 دو ميداني را شروع کرده و تا سال 1382 به صورت حرفه‌اي فعاليت داشته‌ام و اکنون مدرس دانشگاه آزاد و سراسري تبريز، مدرس مربيگري دو و ميداني درجه يک هستم و البته بنيانگذار رشته دو ميداني و فوتسال بانوان در استان نيز هستم.
*از سختي‌هاي ورزش براي بانوان در ايران بگوييد؟
در دوراني که دو وميداني را شروع کردم نه زمين ميدان براي تمرين وجود داشت و نه استادي جهت کمک و تمرين داشتم و از اين رو تمام تمرين‌هاي من در پارک ائل‌گلي و بدنسازي‌هايم در تپه‌هاي شادباد تبريز را انجام دادم. اگر بخواهيم با مشکلات در مقابل ورزش ايستادگي کنيم؛ هيچ ورزشي پيشرفت نمي‌کند، نبايد مشکلات را پررنگ کنيم و هرگز به اين فکر نکنيم که اگر فلان لباس و کفش ورزشي و يا امکانات را داشتم موفق مي‌شدم، زيرا موفقيت به سن، وضعيت فعليت، وضعيت گذشته هيچ ارتباطي ندارد موفقيت شجاعت و شهامت و خواستن مي‌خواهد.
*رشته دوميداني براي بانوان چه کمبودهايي دارد؟
همانطور که گفتم، نبايد با کمبودها جلو رفت، مربي‌هاي زن در رشته دووميداني بدون ادعا و در برخي مواقع بدون دريافت هزينه مشغول فعاليت هستند؛ در ورزش کم‌ و کاستي‌هايي وجود خواهد داشت و چه بهتر که با اين کمبودها بتوانيم پيشرفت کنيم. از همه هموطنان درخواست مي‌کنم به کمبودها فکر نکنند و ورزش را شروع کنند و حتي به اين فکر نکنند که ورزش کردن استعداد مي‌خواهد؛ زيرا در طول عمر ورزشي من تاکنون، زن 60 ساله‌اي که حتي نمي‌توانست راه برود را ديدم که اکنون پياده‌روي را بدون عصا و يا وسايل کمکي شروع کرده و جالب تر اينکه ديگر نيازي به دارو هم ندارد. مردم بايد توجه کنند ميزان مواد شيميايي در غذاهاي امروزي بسيار بالاست و نبايد از ورزش کردن براي به دست آوردن سلامتي‌شان غفلت کنند.
*ورزش با حجاب اسلامي و حضور در ميادين برون‌مرزي به عنوان نماينده مردم ايران چه تفاوتي با سايرين داشت؟
از همان ابتدا تمام تمرين‌هاي من چه در داخل سالن و چه بيرون سالن با حجاب کامل صورت مي‌گرفت و هيچ‌گاه حجاب را مانع ورزش کردن براي بانوان نديده‌ام و حتي وجود حجاب مهم‌تر از ورزش بود. در دوران ورزش حرفه‌اي ارمنستان و قرقيزستان از من جهت حضور در تيم‌هاي اين کشور دعوت کردند ولي چون مسأله حجاب وجود داشت و حجاب مهم‌ترين اولويت در زندگي شخصي‌ام است پيشنهاد آن‌ها را رد کرده‌ام. در داوري فوتبال نيز امسال به دليل تغيير لباس بانوان داور در ليگ برتر، از داوري در اين عرصه خودداري کرده‌ام؛ زيرا حتي اگر در مقام داوري هم باشم بايد لباس مناسب و منطبق بر دين اسلام را بر تن داشته باشم.
*ورزش علاوه بر سلامتي چه مزيت‌هاي ديگري در زندگي شخصي‌تان داشته است؟
کل زندگي من ورزش است به قدري انرژي‌زا برايم بوده که بدون ورزش نمي‌توانم زندگي کنم، به معناي کلي مي‌توان گفت بزرگترين دوپينگ براي من است و وقتي ورزش مي‌کنم انگار بهترين خريد، بهترين هديه را گرفته‌ام. برخي جوانان امروزي معتقد هستند اگر روزي آهنگ گوش نکنيم دلمان مي‌گيرد در حالي که من از 18 سالگي هيچ آهنگي را گوش نمي‌دهم زيرا ورزش و دوو ميداني و صداي گام‌هايم هنگام دويدن بهترين ملودي است و هميشه نيز شاداب هستم.
*بهترين زمان براي ورزش کردن چه سالي است؟
دوو ميداني سن و سال نمي‌شناسد و البته در ورزش کردن سن مطرح نيست؛ الان من شاگرد از سنين 9 الي 65 ساله دارم که هر کدام در حال پيشرفت هستند. خداوند تمام بنده‌هايشان را براي فعاليت و تلاش آفريده‌اند تا از روي تمرين و تکرار سطح خود را بالا ببرند پس از همين الان ورزش را شروع کنيم و شايد برخي‌ها بگويند بايد استعداد ورزش کردن در انسان باشد که اين فکر غلط و اشتباهي است، زيرا ورزش به استعداد هيچ ربطي ندارد و افرادي که استعداد دارند قهرمان مسابقات مي‌شوند.
*دوميداني از نظر شما چگونه است؟
دوو ميداني يک رشته پاک و مادر تمام ورزش‌ها در جهان است و در اين رشته هر کسي با خود رقابت مي‌کند و اشتباهات و ايرادات خود را نمي‌توانيم گردن مربي، مسؤولان و يا هم‌گروهي انداخت و همانند ورزش‌هاي گروهي نيست اگر نتوانستند گل بزنند بگويند پاس اشتباهي به من دادند. دو وميداني يک استعداد از جانب خداوند است و بايد در اين رشته با دل پاک وارد شويم تا بتوانيم پيشرفت در اين زمينه ببينيم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از فارس، براي استعداديابي از نونهالان، نوجوانان و جوانان روستاي و شهرستاني، بخش استعداديابي داريم و الان چندين دانش آموز از روستاها و شهرستان‌هاي استان در سطح بسيار بالايي قرار دارند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

به خاطر حجابم پيشنهاد تيم‌هاي ارمنستاني و قرقيزستاني را رد کردم

پيشکسوت دو و ميداني آذربايجان‌شرقي:
خروج

مربي و پيشکسوت دو و ميداني گفت: در دوران ورزش حرفه‌اي تيم‌هاي ارمنستاني و قرقيزستاني از من براي حضور در تيم‌هاي خود دعوت کردند ولي چون مسأله حجاب وجود داشت پيشنهاد آنها را رد کرده‌ام.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها