عصر آذربایجان

گزارش خبر

مرمت 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي براي نخستين بار

مرمت 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي براي نخستين بار

1395/10/26

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي از جمله مناره مسجد امام شافعي اروميه و کاروانسراي شاه عباس خوي با 10 ميليارد ريال هزينه براي نخستين بار در طول فعاليت ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان مرمت شد.

گروه سيري در استان ها: مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي از جمله مناره مسجد امام شافعي اروميه و کاروانسراي شاه عباس خوي با 10 ميليارد ريال هزينه براي نخستين بار در طول فعاليت ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان مرمت شد.
جليل جباري افزود: قلعه عسگرآباد کوه اروميه  پل قلعه جوق ماکو، کليساي هفت وان سلماس  يخچال چورس روستاي چورس چايپاره، مقبره سرداربوکان، بخشي از بازار قديمي اروميه، صخره بي بي کندي شاهيندژ و پل بش گوز ماکو نيز در همين راستا مرمت شده است. وي با بيان اينکه مرمت 43 بناي تاريحي ديگر استان نيز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بازار اروميه به ويژه قسمت دميرچي خانه و سراي نوبخت، ساختمان ستاد لشکر، بازارخوي، مدرسه 22 بهمن و ساختمان ديزج سياوش از جمله اين بناهايي است که اعتبار مربوط به مرمت و حفاظت آنها در سال گذشته و امسال پيش بيني شده است.  
وي با اشاره به شناسايي 60 بناي تاريخي نيازمند مرمت در اين استان افزود: درگذشته براي مرمت اين بناها هيچ نوع اعتباري اختصاص نيافته است. وي ادامه داد: مساجد، کليساهاي تاريخي  برخي از کاروانسراها، مسجد تاريخي مهاباد و بناهاي تاريخي ماکو از جمله بناهاي نيازمند مرمت در سطح اين استان است.  
جباري به پل هاي تاريخي استان نيز اشاره کرد و گفت: پل تاريخي باراندوز اروميه، ميرزا رسول و کوسه لرمياندوآب و ميمن نقده در حال مرمت است. مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان ادامه داد: براي مرمت کاخ باغچه جوق و قلعه ماکو 40 ميليارد ريال از سوي سازمان منطقه آزاد ماکو اختصاص يافته که از اين ميزان در حال حاضر 25 ميليارد ريال هزينه شده است.  وي مجموع اعتبارهاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان در سال گذشته را 42 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: اعتبار اختصاص يافته امسال نيز 20 ميليارد ريال است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، کليساي هفتوان در روستاي هفتوان در 3 کيلومتري جنوب شهر سلماس واقع شده است؛ اين کليسا از يادگارهاي دوران صفويه بوده و به امر شاه عباس صفوي احداث شده است.  پل قلعه جوق ماکو نيز در جنوب شهرستان ماکو و مجاورت روستاي قلعه جوق بر روي رودخانه زنگمار احداث شده است.
کاروانسري شاه عباسي خوي در فاصله 30 کيلومتري خوي و در جاده خوي به چالدران (ورودي روستاي قورديک عليا) قرار دارد؛ کاروانسراي شاه عباسي به علت قرار گرفتن در يک موقعيت مناسب در جاده ابريشم از کاروانسراهاي مهم منطقه به شمار مي رفت. براساس اين گزارش يخچال چورس نيز مربوط به دوره صفويه است و در بخش مرکزي شهرستان چايپاره و در روستاي چورس واقع شده است؛ اين اثر در تاريخ 14 مرداد 1382 به ‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. مناره مسجد امام شافعي اروميه مربوط به دوره قاجار بوده و در کنار بافت بازار تاريخي و مسجد جامع اروميه واقع شده است؛ اين اثر در تاريخ هفتم مهر 1381 به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. صخره بي بي کندي شاهيندژ در 15 کيلومتري غرب شهرستان شاهيندژ و در روستاي بي بي کندي قرار گرفته و مربوط به هزاره اول است. مقبره سردار بوکان در داخل پارک عمومي قرار گرفته و مربوط به دوره قاجاريه است؛ اين مقبره مدفن خانواده سردار ' عزيز خان مکري ' داماد اميرکبير و فرمانده کل قشون ناصرالدين شاه قاجار است. قلعه عسگرآباد کوه قلعه اي تاريخي مربوط به دوران قاجار است که در بخش نازلو و 20 کيلومتري غرب اروميه و در روستايي به همين نام قرار دارد؛ اين قلعه داراي ديواري بزرگ و حدود 20 برج نگهباني خشتي است که تاکنون بخش زيادي از آن سالم مانده است. بازار تاريخي اروميه هم يادگاري از دوران صفويه است و در گوشه جنوب شرقي شهر قرار دارد؛ در گوشه و کنار اين بازار تاريخي حمام‌هايي نيز وجود دارد که تاريخ شناسان آنها را متعلق به دوره زنديه و قاجار مي_دانند. پل بش گوز ماکو نيز بر روي رودخانه زنگمارساخته شده و گويا به منظور کوتاه کردن راه مسافراني که به قره کليسا مي رفته اند، احداث شده است؛ اين پل متعلق به قرن هفتم ميلادي بوده و توسط ارامنه ساخته شده است.  آذربايجان غربي داراي هزار و 500 اثر ملي و 2 اثر جهاني است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مرمت 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي براي نخستين بار

مرمت 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي براي نخستين بار
خروج

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: 10 بناي تاريخي آذربايجان غربي از جمله مناره مسجد امام شافعي اروميه و کاروانسراي شاه عباس خوي با 10 ميليارد ريال هزينه براي نخستين بار در طول فعاليت ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان مرمت شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها